Typowe usterki przewodów układu chłodzenia | MOTOFAKTOR

Typowe usterki przewodów układu chłodzenia

person Redakcja 4/05/2020

W układzie chłodzenia współczesnych silników samochodowych szerokie zastosowanie znalazły jego modułowe przewody, których słabości szerzej opisuje firma Gates.

Nie tylko silniki samochodowe stają się coraz bardziej złożone, to samo dotyczy przewodów. Obecnie modułowe przewody układu chłodzenia z wbudowanymi komponentami stały się standardem obejmującym plastikowe połączenia, takie jak szybkozłącza i rozgałęzienia.

 

Chociaż dzięki nim samochody są lżejsze i w związku z tym emitują mniej CO2, przewody również szybciej i częściej się psują, ponieważ plastikowe połączenia z czasem stają się łamliwe.

 

W niniejszym artykule marka Gates skupia się na silnikach wysokoprężnych 1,6 (montowanych w popularnych modelach samochodów, np. Citroen: C3, C4, C5, Berlingo, Jumpy; Peugeot: 206, 207, 307, 308, 407, Expert, Partner; oraz Ford: C-MAX / Fiesta / Fusion), aby wyjaśnić potencjalne problemy podczas demontażu modułowego przewodu układu chłodzenia podczas rutynowego przeglądu.

 

Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, dlaczego należy zainstalować nowy modułowy przewód Gates przy każdorazowej wymianie zestawu rozrządu Gates PowerGrip.

Modułowe przewody do rozbudowanych układów chłodzenia

Tradycyjne gumowe węże stosowane w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, a nawet te z początku XXI wieku mające już jedno lub dwa rozgałęzienia dawno przeszły do historii. Samochody hybrydowe i elektryczne, które obecnie szturmem zdobywają rynek, są wyposażone w rozmaite zespoły przewodów modułowych. Ich wbudowane elementy sterują przepływem chłodziwa do nagrzewających się urządzeń, takich jak turbosprężarki i akumulatory.

Ewolucja modułowych przewodów układu chłodzenia

 

Silniki (i przewody) samochodowe są coraz bardziej rozbudowane, a producenci OEM od wielu lat redukują masę podzespołów samochodowych, aby zwiększyć ich efektywność paliwową i zmniejszyć emisję CO2. Wprowadzając plastikowe przewody kształtowane, obudowy i połączenia w układzie chłodzenia, producenci nie tylko zmniejszyli masę układów w pojeździe, dodatkowo skrócili też proces montażu. Na przykład stosowane dziś szybkozłącza po prostu się zatrzaskują, eliminując potrzebę stosowania zacisków oraz dodatkowych narzędzi na linii produkcyjnej.

Dlaczego nowoczesne węże szybciej i częściej się psują

Nie jest to jednak wyłącznie dobra wiadomość. Stare przewody kształtowane nie wymagały wymiany nawet przez dziesięć lub piętnaście lat, tymczasem żywotność przewodów modułowych uległa skróceniu do dwunastu, a nawet ośmiu lat (przy czym do awarii dochodzi zazwyczaj pomiędzy 90 000 a 150 000 kilometrów). Dlaczego? Przez drgania silnika i wysoką temperaturę pod maską.

 

Podobnie jak w przypadku tradycyjnych przewodów kształtowanych, wysokie temperatury i długotrwała ekspozycja na działanie płynów sprawiają, że guma staje się miękka, rozszerza się i prowadzi do uszkodzenia przewodu. Plastikowe połączenia stają się łamliwe i podatne na pęknięcia z powodu wibracji silnika oraz naprężeń w obiegu chłodziwa. Co równie ważne, szybkozłącza mogą ulec awarii po wyjęciu przewodów w trakcie ogólnego serwisu układu chłodzenia.

Jakie ma to znaczenie podczas przeglądu pojazdu?

Podczas zaplanowanych przeglądów serwisowych obejmujących m.in. wymianę paska rozrządu, zwykle trzeba też zdjąć szybkozłącza, aby umożliwić opróżnienie i przepłukanie układu chłodzenia w pojeździe. W procesie zdejmowania lub zakładania łamliwe plastikowe szybkozłącza, a także rozgałęzienia, mogą pękać, powodując wyciek chłodziwa. Wymiana chłodziwa zgodnie z harmonogramem przeglądów może pomóc w ograniczeniu przedwczesnych awarii, ale nie jest to jedyny wymagany środek ostrożności.

 

Firma Gates zaleca dokładną kontrolę modułowych przewodów układu chłodzenia i plastikowych połączeń pod kątem uszkodzeń podczas demontażu i montażu paska rozrządu oraz pompy wodnej w silnikach wysokoprężnych (PSA) o pojemności 1.6. Ze względu na umiejscowienie plastikowych połączeń modułowego przewodu względem pompy wodnej, procedury demontażu i montażu wymagają manipulacji zarówno pompą wodną, jak i modułowym przewodem, co może prowadzić do jego pęknięcia pojawiającego się najczęściej wokół plastikowych połączeń.

 

Gates zaleca założenie nowego modułowego przewodu 02-1730 przy każdorazowej wymianie zestaw rozrządu Gates PowerGrip Kit KP15598XS, KP15656XS, KP15688XS, KP25598XS w przypadku zastosowań obejmujących pompę wodną Gates WP0055, modułowy przewód Gates 02-1730 lub ich oryginalne odpowiedniki marek Citroen, Peugeot albo Ford 1201.G9 i 1336.X3, 1230674, 13464681.

 

Więcej wskazówek technicznych na www.gatestechzone.com.

 

Źródło: Gates

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).