Valeo 16.12.2018

Technologia platooningu

person Adrian Januszkiewicz 8/02/2018

Po serii testów związanych z elektronicznym sprzęganiem pojazdów ciężarowych (ang. truck platooning) w Europie i Stanach Zjednoczonych Daimler Trucks wprowadza tę technologię teraz również w swojej azjatyckiej marce FUSO.

Ciężki pojazd ciężarowy typu FUSO Super Great jest przy tym elektronicznie sprzęgany z ciężarówkami innych japońskich producentów pojazdów użytkowych i w trybie częściowo zautomatyzowanym porusza się w kolumnie. Jazdy testowe zaplanowano od 23 stycznia do 1 lutego na autostradzie Shin-Tomei oraz na autostradzie Kita-Kano.

 

Testy technologii platooningu zostały zainicjowane przez japońskie Ministerstwo Gospodarki, Handlu i Przemysłu (METI) oraz Ministerstwo Środowiska, Infrastruktury, Transportu i Turystyki (MLIT), i stanowią one część strategii Future Strategy 2017 japońskiego rządu. Celem tej inicjatywy jest praktyczne zastosowanie takich innowacji jak Internet Rzeczy, Big Data oraz sztuczna inteligencja we wszystkich gałęziach przemysłu. W sektorze pojazdów użytkowych truck platooning ma przyczynić się do oszczędności paliwa i obniżenia emisji dwutlenku węgla. Ponadto truck platooning ma pomóc w tym, aby również w Japonii rozwiązać istotny problem braku kierowców.

Przed 2 laty w Europie, z zastosowaniem pojazdów ciężarowych Mercedes-Benz, pokazaliśmy techniczną wykonalność oraz korzyści płynące z platooningu. Technologię tą rozwijamy obecnie na drogach publicznych w USA przy użyciu pojazdów marki Freightliner. Japonia jest dla nas ważnym rynkiem, poszukującym i wspierającym nowatorskie rozwiązania techniczne. Uczestniczymy w inicjatywie japońskiego rządu, mającej na celu rozwój i promocję platooningu również w Azji, tak aby stał się on wiodącą technologią w transporcie ciężarowym. Martin Daum członek zarządu Daimler AG odpowiedzialny za pojazdy ciężarowe i autobusy

 

Daimler Trucks ze swoimi markami Mercedes-BenzFreightliner i FUSO od lat wykonuje pionierską pracę w zakresie zautomatyzowanej jazdy, łączności sieciowej oraz napędów elektrycznych do pojazdów ciężarowych. Do tej pory Daimler Trucks połączył z Internetem Rzeczy około 560 tys. pojazdów ciężarowych – więcej niż jakikolwiek inny producent. Aby uzyskać cyfrowe sprzężenie ciężarówki FUSO Super Great w bieżącym japońskim teście platooningu, Daimler Trucks łączy techniczne możliwości łączności sieciowej z doświadczeniami na polu zautomatyzowanej jazdy. Bazująca na sieci WLAN komunikacja V2V (Vehicle-to-Vehicle) współdziała z systemami asystującymi, które stosowane są również w pojazdach marek Mercedes-Benz i Freightliner. Zaliczają się do nich system automatycznego utrzymywania odległości (CACC, Cooperative Adaptive Cruise Control), asystent utrzymywania pojazdu na zadanym pasie jazdy (Lane Departure Assist) oraz asystent hamowania awaryjnego (Active Brake Assist 4).

 

W roku 2014 Daimler Trucks zaprezentował koncepcyjną ciężarówkę Mercedes-Benz Future Truck 2025 z funkcją autonomicznej jazdy. Zadeklarowany cel: doprowadzenie tej technologii do stanu gotowości rynkowej do roku 2025. Rok później koncern Daimler wprowadził w Niemczech system “Highway Pilot”. W roku 2016 trzy elektronicznie sprzężone i poruszające się w trybie częściowo zautomatyzowanym Mercedesy Actrosy wzięły udział w zainicjowanej przez holenderski rząd akcji European Truck Platooning Challenge. Od roku 2017 model Freightliner Inspiration Truck jeździ w tak zwanej konfiguracji podwójnej (2 elektronicznie sprzężone ciężarówki) po drogach publicznych stanów Nevada i Oregon. Z kolei FUSO Super Great to pierwsza ciężarówka marki należącej do koncernu Daimler, która na ważnym rynku japońskim jeździ sprzężona z pojazdami innych producentów.

 

Również w Japonii – podobnie jak w Europie i USA – branża pojazdów użytkowych w kontekście platooningu dyskutuje nie tylko o aspektach technicznych, ale też o kwestiach stosownych regulacji prawnych. Jeśli stworzone zostaną odpowiednie ramy prawne, klienci Daimler Trucks zyskają możliwość elektronicznego sprzęgania swoich pojazdów ciężarowych i używania ich w trybie platooningu.

 

Źródło: Daimler

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl