Sterowce ważne w historii marki Goodyear | MOTOFAKTOR

Sterowce ważne w historii marki Goodyear

Sterowce są ważną częścią historii firmy Goodyear, od ponad 100 lat rozsławiając jej imię zarówno w Ameryce, jak i w Europie.

Sterowce opatrzone w logo skrzydlatej stopy m.in. występowały w filmach, relacjonowały igrzyska olimpijskie i królewskie śluby, ale też niosły pomoc ofiarom huraganów. W najbliższych tygodniach te majestatyczne statki powietrzne mają szansę napisać nowy rozdział historii swojej obecności w Europie i w Polsce.

Narodziny gwiazdy

Goodyear rozpoczął swoją przygodę z awiacją w 1910 r., tworząc specjalny departament aeronautyki na potrzeby współpracy z przemysłem lotniczym. W 1912 r. powstał tam pierwszy balon, a już rok później balony produkowane przez Goodyeara brały udział w krajowych i międzynarodowych konkursach.

 

W 1917 r. powstało specjalne lotnisko i hangar Wingfoot Lake, wybudowane na 720 akrach ziemi zakupionej w pobliżu siedziby firmy w Akron w stanie Ohio w USA. Od tego momentu trwa nieustanna historia sterowców Goodyear, które na stałe zapisały się w amerykańskiej kulturze. W pełni zasłużenie, bo były one nie tylko znakomitym „nośnikiem” reklamowym, ale także – poprzez pomysłowe kampanie i zaangażowanie w różne wydarzenia – Goodyear Blimp stał się niemal popkulturową ikoną.

Sterowiec Goodyear Blimp

Nie tylko reklama

W 1929 r. sterowiec Goodyeara o nazwie „Defender” został ochrzczony przez Amelię Earhart, słynną pilotkę, która jako pierwsza kobieta przeleciała nad Oceanem Atlantyckim. Rok później, sterowiec ten jako pierwszy statek powietrzny został wyposażony w specjalny system podświetlający logo firmy. Dzięki temu znak firmowy był widoczny na niebie nawet po zmroku.

W 1929 r. sterowiec Goodyeara o nazwie "Defender" został ochrzczony przez Amelię Earhart.

Z kolei dwa lata później, w 1932 r. sterowiec „The Volunteer” pojawił się nad igrzyskami olimpijskimi w Los Angeles i w tym samym roku po raz pierwszy wystąpił w filmowej produkcji (co ciekawsze – był to western). Film „Hidden Valley” można w całości obejrzeć na YouTube (sceny ze sterowcem można zobaczyć od 43m 10s filmu).

 

Już wtedy sterowce Goodyeara budziły ogromne zainteresowanie – także znanych osób – o czym świadczy chociażby lot Charlesa Linderga, amerykańskiego pioniera lotnictwa, sterowcem „The Volunteer”.

Lot Charlesa Linderga sterowcem "The Volunteer"

W latach 60-tych sterowce Goodyeara po raz pierwszy relacjonowały finały Super Bowl, początkowo na sprzęcie dostarczonym przez stacje telewizyjne, następnie już na swoich urządzeniach. Coraz częściej pojawiały się też przy okazji innych wydarzeń – występowały m.in. w filmach, np. słynnym „Help!” z The Beatles czy „Hole in the Head” z Frankiem Sinatrą. Flota sterowców Goodyear zaczęła także bywać w Europie, stacjonując w Wielkiej Brytanii i we Włoszech.

Gwiazda relacji telewizyjnych w USA

W latach 1970-1979 sterowce Goodyeara współtworzyły ponad 275 relacji telewizyjnych z najważniejszych wydarzeń ze świata sportu, w tym m.in. wyścigów Indianapolis 500, U.S. Open, PGA Golf, Daytona 500 i wspominanych finałów Super Bowl. Oprócz tego pojawiały się w różnych popularnych programach telewizyjnych, np. „The Mike Douglas Show”. Wszystko to sprawiało, że sterowce Goodyeara były nieustannie w ruchu przemierzając Amerykę i jednocześnie budząc zainteresowanie setek tysięcy mieszkańców – od większych i mniejszych miast i miasteczek, aż po amerykańskie farmy.

Sterowce Goodyear towarzyszą ważnym wydarzeniom sportowym.

Ten „efekt Blimpa” trwa do dziś, a zdjęciami z jego obecności na niebie chętnie dzielą się w swoich mediach społecznościowych nawet takie osobistości jak Elon Musk („Blimp rocks”) czy też koszykarz Los Angeles Lakers, LeBron James.

LeBron James, koszykarz Los Angeles Lakers, z Blipem w tle

W latach 80-tych Goodyear Blimp kontynuował swoje aktywne zaangażowanie w wydarzenia sportowe… i nie tylko. W 1981 r. sterowiec otrzymał zgodę na relacjonowanie Royal Wedding księcia Karola i Diany. Był w powietrzu łącznie przez 25 godzin w ciągu 3 dni i miał specjalne pozwolenie brytyjskiego parlamentu na wyświetlanie napisu „Royal Greetings” oraz nadawanie transmisji telewizyjnej dla BBC.

 

W 1984 r. dwa sterowce Goodyeara wspierały transmisje Igrzysk Olimpijskich w Los Angeles, a więc były to de facto drugie igrzyska w Los Angeles, którym towarzyszyły statki powietrzne z logo Goodyear.

Wsparcie dla ofiar huraganu

Gdy w 1992 r. huragan Andrew uderzył w wybrzeża Florydy, Goodyear Blimp wzbił się w powietrze, aby wyświetlać wiadomości dot. bezpieczeństwa przekazywane przez władze dla mieszkańców i poszkodowanych w tym kataklizmie. Na prośbę amerykańskiego Czerwonego Krzyża, statek powietrzny wyświetlał komunikaty zarówno po angielsku, jak i hiszpańsku.

Goodyear Blimp to kawał niesamowitej historii nierozłącznie związanej z historią firmy Goodyear. Ten doskonale rozpoznawalny statek powietrzny niemal od samego początku stał się latającą legendą i ikoną marki – początkowo w USA, a teraz już na całym świecie.

Group Communications Manager EEN w Goodyear Polska - Paweł Jezierski

Powrót do motorsportu

W kolejnych latach Goodyear Blimp kontynuował swoje podróże, stając się latającym symbolem marki. W ostatnim czasie powrócił też do Europy, aby towarzyszyć najważniejszym wydarzeniom motorsportowym na Starym Kontynencie.

Goodyear Blimp wraca do motorsportu.

W tym roku będzie można zobaczyć go m.in. nad torem Monza, przy okazji wyścigów Pure ETCR w Kopenhadze, a także podczas legendarnej 24-godzinnej rywalizacji Le Mans we Francji.

 

Przemierzając Europę, Goodyear Blimp zawita także do Polski i od 31 lipca do 2 sierpnia będzie stacjonował pod Wrocławiem na lotnisku Szymanów.

 

W tym czasie warto obserwować niebo nad okolicami Wrocławia.

 

Źródło: Goodyear

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).