Sprzęgło z DKZ w Skodzie Octavii I | MOTOFAKTOR

Sprzęgło z DKZ w Skodzie Octavii I

Jak naprawić nietypową usterkę w układzie napędowym Skody Octavii I z dwumasowym kołem zamachowym - porady ekspertów firmy Schaeffler.

Opisywany przypadek dotyczy Skody Octavii I I 1.9TDI 130 KM, ASZ z 6-biegową skrzynią biegów ułożoną poprzecznie. Wykazuje ona oznaki nietypowego uszkodzenia sprzęgła lub elementów wysprzęglania zaraz po montażu skrzyni biegów. Jego dokładniejsza analiza daje kompletnie zaskakującą przyczynę usterki. Dotyczy to bardzo popularnej w Polsce referencji o nr 600 0013 00.

Objawy

  • Brak problemów z tłumieniem drgań dwumasowe koło zamachowe (DKZ) pracuje cicho
  • Po wciśnięciu pedału sprzęgła dojeżdżając np. do. świateł, samochód zaczyna sam jechać
  • Efekt ewidentnego niewysprzęglania
  • Układ hydrauliczny sprawny, brak wycieków, siłownik bez zastrzeżeń
  • Nowa pompka sprzęgła
  • Sprzęgło zaczyna przenosić moment obrotowy za wcześnie (w innym punkcie niż wcześniej)
  • Po zgaszeniu  i uruchomieniu silnika sytuacja wraca do normy

Weryfikacja

Na podstawie takich objawów, pierwsze podejrzenie warsztatu pada na DKZ. Dlaczego? Gdyż ta referencja ma bardzo duży w porównaniu do innych luz osiowy, tzn. że masę wtórną można osunąć po osi od masy pierwotnej o kilkanaście milimetrów.

Luz osiowy DKZ 415 654 10

Luz ten nie ma negatywnych konsekwencji i nie ma potrzeby go weryfikować, o ile nie mamy do czynienia z uszkodzeniem, wyeksploatowaniem kiedy masa wtórna uderza o masę pierwotną. Wewnątrz pudełka znajdziemy informację, że DKZ o nr 415 0654 10, które jest składnikiem wspominanego zestawu sprzęgła, posiada znaczący luz kołyskowy i jest koniecznym elementem konstrukcji.

Luz kołyskowy DKZ 415 654 10

Rozwiązanie problemu

Po ponownym zdjęciu skrzyni biegów i dokładnej jej weryfikacji, stwierdzono, że wałek sprzęgłowy ma ogromny luz wzdłużny. Skąd problem ze sprzęgłem? Otóż wałek sprzęgłowy, kiedy wciskamy pedał sprzęgła, w trakcie dojeżdżania do świateł przesuwał się powodując wzajemny kontakt tarczy sprzęgłowej z jedną z płyt dociskowych skutkując transferem momentu obrotowego. Dlatego przy każdej wymianie sprzęgła, koła zamachowego czy nawet siłownika hydraulicznego Schaeffler stanowczo rekomenduje kontrolę zużycia wałka sprzęgłowego przekładni. Jakikolwiek, powiększony luz będzie powodował drastyczne skrócenie czasu pracy DKZ oraz problemy ze sprzęgłem!

Luz wałka sprzęgłowego

W skrzyni biegów np. FMH można zweryfikować luz bez demontażu. Wystarczy zdjąć plastikową zaślepkę tylnej części przekładni aby dostać się do ułożyskowania wałka, które jest przyczyną opisywanego problemu. Używając śrubokręta jesteśmy w stanie stwierdzić czy luz jest duży. W opisywanym przypadku wynosił ok. 10 mm. Jedynym słusznym rozwiązaniem problemu jest wymiana wypracowanej obudowy oraz kompletu uszkodzonych łożysk.

Weryfikacja luzu bez demontażu skrzyni

Więcej praktycznych informacji na www.repxpert.pl.

 

Artykuł sponsorowany przez firmę Schaeffler

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).