Klienci instytucjonalni w omawianym okresie zarejestrowali 149,4 tys. pojazdów – co oznacza spadek o 16,5% r/r. Natomiast klienci indywidualni w pierwszym kwartale zarejestrowali 63 tys. nowych pojazdów osobowych, czyli mniej o 0,2% niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Wśród marek popularnych samochodów osobowych odnotowano 15,2% spadek r/r liczby nowych rejestracji, która wyniosła 163,6 tys. pojazdów. Mniej rejestracji marek popularnych odnotowano zarówno w segmencie klientów instytucjonalnych (-20% r/r), jak i indywidualnych (-3,8% r/r).
Z kolei liczba nowych rejestracji samochodów premium+ w pierwszym półroczu 2022 roku wyniosła 48,9 i była o 1% niższa r/r. Na rynku dominuje segment klientów instytucjonalnych, którzy nabyli o 5,8% mniej samochodów premium+ niż w I półroczu 2021 roku. O 38,1% wzrosła natomiast liczba rejestracji wśród nabywców indywidualnych w okresie od stycznia do czerwca 2022 roku.
W okresie od stycznia do czerwca 2022 roku Polacy zarejestrowali 86,9 tys. samochodów osobowych z napędami alternatywnymi, czyli o 10,3% więcej w porównaniu z tym samym okresem 2021 roku.
Na polskim rynku aut osobowych z napędem alternatywnym dominują samochody hybrydowe, których w pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano 70,6 tys. – o 7,5% więcej niż w pierwszej połowie 2021 roku. Warto jednak zwrócić uwagę na wzrost liczby samochodów w pełni elektrycznych, który wyniósł 96,1% r/r. O 11,4% więcej w omawianym okresie zwiększyła się liczba hybryd Plug-in. Szybko powiększa się liczba pojazdów z napędami alternatywnymi kupowanych przez nabywców instytucjonalnych, którzy w pierwszym półroczu zarejestrowali 24,9 tys. pojazdów, aż 31,7% więcej niż w pierwszej połowie ubiegłego roku – mówi Mirosław Michna, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Lider doradztwa dla sektora motoryzacyjnego w KPMG w Polsce.
Po rekordowo dobrym ubiegłym roku w segmencie samochodów dostawczych liczba rejestracji w pierwszym półroczu 2022 roku zmniejszyła się o 18,3%, wynosząc 31,6 tys. sztuk. Gorszą o 2,5% sprzedaż zanotowały również samochody ciężarowe, których zarejestrowano 15,6 tys. Pierwsze półrocze 2022 roku przyniosło też 14,1 tys. nowych rejestracji nowych przyczep i naczep, co przełożyło się na 8% spadek r/r.
II kwartał 2022 roku przyniósł najlepszy od siedmiu lat wynik sprzedażowy na rynku motocykli. W całym pierwszym półroczu zarejestrowano – 14,5 tys. szt., o 18,4% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku. Z kolei liczba rejestracji motorowerów w pierwszym półroczu 2022 roku wyniosła 6,1 tys. szt., czyli o 3,2% więcej r/r.
W pierwszym półroczu 2022 roku wyprodukowano w Polsce 214,3 tys. pojazdów, co przełożyło się na 14,6% spadek r/r. Najgłębszy spadek odnotowano w produkcji samochodów osobowych – o 23,3% r/r. Spowodowane jest to przede wszystkim zakłóceniami w łańcuchach dostaw, wojną w Ukrainie i utrzymującymi się brakami w branży półprzewodników co negatywnie wpływa na rynek motoryzacyjny oraz produkcję i zamówienia.
Pełną wersję raportu można otrzymać poprzez zgłoszenie zainteresowania na adres biuroprasowe@kpmg.pl oraz anna.materzok@pzpm.org.pl.
Źródło: KPMG/PZPM