Między kieleckimi zakładami SHL i warszawskimi konstruktorami Sokoła trwała rywalizacja o to, który motocykl powstanie jako pierwszy. W dniu 22 lipca 1947 roku, w trzecią rocznicę ogłoszenia Manifestu Lipcowego (socjalistyczne władze uwielbiały takie propagandowe demonstracje) zaprezentowane zostały dwa motocykle Sokół 125, a pozytywnie nastawione Ministerstwo Przemysłu i Handlu podjęło decyzję o uruchomieniu ich seryjnej produkcji.
Podobno fabryka Sokołów miała być początkowo zlokalizowana w Wirku pod Katowicami, a ostatecznie jednak zdecydowano o umieszczeniu inwestycji na terenie Państwowych Zakładów Samochodowych (przedwojennych zakładach amunicyjnych Pocisk) przy ul. Mińskiej 25 w Warszawie. Na potrzeby produkcji motocykli wydzielono wtedy z zakładów jedna halę.
W marcu 1948 rozpoczęła się seryjna już produkcja Sokoła 125, jednak na znacznie mniejszą skalę niż SHLki. Po pierwsze zakłady kieleckie dysponowały znacznie większym potencjałem – motocykle produkowano tu już od przedwojnia, kubatura hal była znacznie większa, a co za tym idzie, można było wytwarzać więcej maszyn niż w Warszawie.
Drugim powodem były różnice konstrukcyjne między oboma motocyklami. Zespoły napędowe były identyczne, jednak konstrukcje ramy zupełnie inne. W SHL stosowana była taka sama rama jak przed wojną – kołyskowa podwójna, spawana z profili stalowych (jak w przedwojennej SHL 98), a w Sokole pojedyncza, spawana z ciągnionych rur stalowych, zbliżona do tej, stosowanej oryginalnie w DKW.
Warszawska konstrukcja była znacznie bardziej nowoczesna i dojrzała, jednak pokonała ją siermiężna socjalistyczna powojenna rzeczywistość. W Polsce nie wytwarzano jeszcze wtedy tego typu rur, więc konieczny był drogi import, co podnosiło koszty produkcji motocykli. Z tych powodów w roku 1950 Zjednoczenie zdecydowało o zaprzestaniu produkcji Sokołów 125 i skoncentrowaniu wysiłków na SHLce.
To jednak nie był koniec działalności warszawskich zakładów, bowiem w roku 1952 produkcję motocykli SHL M 04 przeniesiono do zakładów WFM w Warszawie. Przez czas jakiś motocykle z oznaczeniem SHL produkowane były w Warszawie, a dopiero w roku 1954 w modelu M 06 wprowadzono na zbiorniku paliwa logotyp WFM.
Polecamy także artykuły:
„SHL 98 – „setka” z kieleckiej fabryki„
„Junak M07/M10 – największy powojenny polski motocykl„
„Sokół 1000 – obiekt pożądania kolekcjonerów motocykli„
„Warszawska SHL„
„Skuter Osa – najwybitniejszy polski motocykl”
Zdjęcia z archiwum autora