Samoregulatory hamulca ręcznego Textar | MOTOFAKTOR

Zadanie hamulca ręcznego jest jasno zdefiniowane: musi niezawodnie zabezpieczać pojazd przed niezamierzonym toczeniem się zaparkowanego pojazdu oraz wspomagać ruszanie na wzniesieniu.

Po pierwsze, do bezpiecznego działania hamulca ręcznego wymagane jest jego pełne zwolnienie w każdej sytuacji. Może mieć to krytyczne znaczenie w momencie, gdy kierowca zwolnił dźwignię hamulca ręcznego, ale nie jest w stanie zauważyć, czy hamulec postojowy w pełni odblokował koła tylnej osi.

 

Prowadzi to do przegrzewania szczęk hamulcowych tylnej osi. Skutkiem jest nie tylko nieprzyjemny zapach, ale nawet usterka całego układu hamulcowego w sytuacji, gdy wysoka temperatura przekroczy punkt wrzenia płynu hamulcowego. Dzieje się tak często w przypadku zablokowania samoregulatorów hamulca ręcznego.

 

Po drugie, zużycie materiału lub zmęczenie materiałowe samoregulatorów hamulca postojowego mogą prowadzić do sytuacji, w której szczęki hamulcowe nie stykają się w pełni z powierzchnią roboczą bębna hamulcowego. Ze względu na brak wystarczającego docisku, pojazd może się stoczyć, mimo pełnego zaciągnięcia dźwigni hamulca postojowego.

 

W przeciwieństwie do elektrycznych hamulców postojowych lub układów wyposażonych w hydrauliczne siłowniki hamulca postojowego, samoregulatory hamulca ręcznego w sposób czysto mechaniczny przenoszą siłę z dźwigni hamulca ręcznego na szczęki hamulcowe.

 

Spełniają one przy tym dwie funkcje: blokują dźwignię, tym samym zabezpieczając przed obrotem koła, oraz działają jak regulator pozwalający skompensować zużycie materiału ciernego okładzin.

 

Dlatego producenci samochodów zalecają wymianę samoregulatorów hamulca postojowego zawsze wraz z wymianą szczęk hamulcowych. Textar posiada w ofercie 16 różnych samoregulatorów hamulca ręcznego do najbardziej popularnych modeli samochodów.

 

Ponieważ jest to element mający znaczący wpływ na bezpieczeństwo, obok niezawodnej pracy mechanizmu, uwagę należy również zwrócić na wysoką jakość zastosowanych materiałów. Jakiekolwiek zaniechania w jakości i precyzji produkcji mogą doprowadzić do sytuacji, w której hamulec ręczny odmówi posłuszeństwa pod obciążeniem, na przykład podczas parkowania na wzniesieniu.

 

Samoregulatory szczęk hamulcowych są elementem hamulców bębnowych. Jednak, jeżeli hamulec ręczny ma konstrukcję wewnętrznego bębna hamulcowego, problemy mogą pojawić się również na tylnej osi samochodów wyposażonych na wszystkich kołach w tarcze hamulcowe.

 

Przy takiej konstrukcji układu hamulcowego usterka samoregulatorów szczęk hamulcowych jest zjawiskiem powszechnym, ponieważ okładziny hamulca postojowego zużywają się powoli, a stan układu hamulca ręcznego można określić dopiero po zdemontowaniu tarczy hamulcowej. Na przykład BMW zaleca wymianę samoregulatorów hamulca ręcznego co cztery lata.

Nie ma lepszego sposobu zapewnienia pełnej skuteczności hamulca ręcznego, ponieważ podczas wymiany szczęk hamulcowych można łatwo skontrolować i w razie konieczności wymienić samoregulatory hamulca ręcznego. Kluczową kwestią dla zachowania najwyższych standardów bezpieczeństwa jest to, by we wszystkich warsztatach zawsze stosowano części zamienne jakości premium. Dalibor Stojnic Global Category Manager z firmy TMD Friction

 

Szczegółowa oferta samoregulatorów hamulca ręcznego dostępna jest w aplikacji mobilnej Textar Brakebook.

 

Źródło: TMD Friction

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).