PZL Sędziszów odpowiada na pytania kierowców i mechaników | MOTOFAKTOR

PZL Sędziszów odpowiada na pytania kierowców i mechaników

person Redakcja 21/03/2023

PZL Sędziszów stale utrzymuje kontakt ze swoimi klientami i zbiera od nich opinie nt. filtrów. Oto kilka ciekawszych.

Wymiana filtra oleju co drugą wymianę oleju

W moim samochodzie filtr oleju jest umiejscowiony w bardzo niedogodnym miejscu. Czy w związku z tym mogę go wymieniać co drugą wymianę oleju? Tak będzie szybciej i taniej.

 

Teoretycznie jest to możliwe, jednak bardzo nierozsądne. Nowy olej ma zawsze lepsze właściwości myjące czy dyspersyjne niż olej przepracowany, a zatem może on nieco wypłukać zawartość filtra i ponownie rozprowadzić zanieczyszczenia po układzie.

Zastąpienie fabrycznego filtra powietrza filtrem stożkowym

A gdyby tak usunąć fabryczny filtr powietrza, obudowę i zamontować sportowy filtr stożkowy z internetu?

 

Teoretycznie może to poprawić osiągi silnika, ale tylko wtedy, gdy zainstaluje się specjalną obudowę tego filtra, tak, aby osłonić go przed gorącym powietrzem z komory silnikowej. Zwykłe usunięcie fabrycznego filtra, usunięcie fabrycznej obudowy i montaż „sportowego filtra stożkowego” powoduje pogorszenie osiągów, ponieważ filtr zasysa powietrze ogrzane spod maski, które jest rozrzedzone i zawiera znacznie mniej tlenu. Warto zwrócić uwagę, że fabryczne filtry powietrza znajdują się w specjalnych uszczelnionych obudowach/kasetach, które gwarantują dopływ chłodnego powietrza z dużą zawartością tlenu.

Przedmuchiwanie starego filtra

Po co mam wymieniać filtr powietrza, skoro wystarczy go przedmuchać sprężonym powietrzem?

 

Teoretycznie taki zabieg może wydłużyć żywotność filtra, ale nie musi. Wystarczy, jeśli skieruje się zbyt mocny strumień sprężonego powietrza na warstwę filtracyjną w kierunku przeciwnym do tego, który jest w samochodzie. Wówczas usuwa się zanieczyszczenia, ale jednocześnie zagniata ciśnieniem powietrza warstwę filtracyjną, która będzie stawiać większy opór. Podsumowując – nie jest to jakiś poważny błąd, ale w miarę możliwości lepiej jednak wymieniać filtr. Jeśli ze względu na zapylenie filtr trzeba jakoś oczyścić przed upływem interwału wymiany, najlepiej go wytrzepać. Jeśli ma się pojawić sprężone powietrze – należy używać go rozsądnie, zgodnie z kierunkiem przepływu w samochodzie.

Opiłki w filtrze paliwa – co zrobić?

Filtr paliwa PZL Sędziszów PDS741

Podczas ostatniej wymiany filtra paliwa w moim aucie z silnikiem Diesla zobaczyłem w nim opiłki metalu. Co to oznacza?

 

Ze względów konstrukcyjnych nie zawsze widać jakie zanieczyszczenia zgromadziły się w filtrze paliwa. Jeśli jednak potwierdzona zostanie obecność opiłków na warstwie filtracyjnej należy nie tylko wymienić filtr, ale także ustalić źródło opiłków i wyeliminować je. Jeśli będą to opiłki z łuszczącej się pompy paliwa, warto oprócz wymiany pompy przepłukać cały układ paliwowy włącznie ze zbiornikiem paliwa. To kosztowna procedura, ale często tylko ona może uratować delikatny układ wtryskowy przed uszkodzeniem. Praktyka pokazuje, że typowe umieszczenie filtra paliwa nie chroni całego układu przed opiłkami z pompy, która znajduje się przecież za filtrem a nie przed nim. Opiłki zgromadzone w filtrze to efekt ich migracji po całym układzie paliwowym.

Kiedy wymieniać filtr kabinowy? Na zimę czy na lato?

Chciałem wymieniać filtr kabinowy tylko raz w roku – praktyka pokazuje, że przy moim sposobie eksploatacji samochodu to wystarcza. Ale kiedy lepiej to robić – na zimę czy na lato?

 

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Trzeba to po prostu sprawdzić. Wymiana na zimę (w zasadzie powinno się ją robić na jesień) zmniejsza zjawisko parowania szyb, więc jest bardzo ważna. Wymiana na lato (w zasadzie powinno się to robić na wiosnę) poprawia komfort jazdy, ogranicza ilość alergenów w kabinie i zwiększa wydajność klimatyzacji. Jak widać trudno określić jednoznacznie lepszy termin. Jeśli ktoś chce zredukować wydatki serwisowe może np. zrezygnować z filtra węglowego na rzecz tańszego filtra włókninowego (przy obu wymianach lub pół sezonu jeździć na włókninowym a pół na węglowym).

 

Źródło: PZL Sędziszów

user photo

Autor

Redakcja

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).