Przyszłościowa technologia Brake-by-Wire Brembo | MOTOFAKTOR

Przyszłościowa technologia Brake-by-Wire Brembo

person Redakcja 7/09/2020

Technologia Brake-by-Wire od Brembo to kolejny wkład włoskiej marki w rozwój technologii motoryzacyjnej. Ma ona znaleźć zastosowanie na rynku OE.

Od momentu powstania w 1961 r. firma Brembo, włoski producent układów hamulcowych, osiągnęła ogromny sukces technologiczny, sportowy i komercyjny. Czołowy dostawca aluminiowych zacisków, tarcz i kompletnych układów hamulcowych na pierwsze wyposażenie dla producentów marek premium, zawsze patrzył w przyszłość i szukał nowych rozwiązań.

 

Doskonałym przykładem tego innowacyjnego myślenia jest zaangażowanie w rozwój nowoczesnego systemu hamulcowego Brake-by-Wire.

Układ hamulcowy na przyszłość

Centrum Badawczo-Rozwojowe Brembo od prawie 20 lat prowadzi badania nad technologią Brake-by-Wire, która zostanie w pełni wykorzystana w przyszłości, kiedy pojazdy elektryczne i autonomiczne staną się powszechne. Zgodnie z trendami, wszyscy producenci będą stosowali ten system w swoich samochodach.

 

Technologia Brake-by-Wire jest zaprojektowana i produkowana zgodnie z normami bezpieczeństwa ustanowionymi przez prawo i przemysł samochodowy (np. homologacja i ISO 26262).

 

Nowy system Brembo jest połączeniem układu hydraulicznego z elektrycznym. Z przodu samochodu znajdują się aluminiowe zaciski typu high performance zasilane przez siłownik elektrohydrauliczny. Tylne zaciski są uruchamiane elektromechanicznie, bez płynu hamulcowego. Pomiędzy pedałem hamulca a zaciskami nie ma standardowego połączenia mechanicznego, zamiast tego działa on jako symulator. Po jego naciśnięciu czujnik przekazuje sygnał o położeniu do jednostki sterującej, która następnie uruchamia siłowniki sterując tylnymi i przednimi zaciskami.

 

W systemie Brake-by-Wire pedał hamulca nie działa bezpośrednio, ma to pozwolić producentom wejść na wyższy poziom zautomatyzowanej jazdy. Ponadto, rozwiązanie to umożliwia optymalne wykorzystanie hamowania regeneracyjnego w pojazdach hybrydowych i elektrycznych. Jednak ta technika nie zawsze jest wystarczająca, zwłaszcza w nagłych przypadkach. Dopiero połączenie z hamowaniem ciernym zapewnia odzyskiwanie energii i pełne bezpieczeństwo.

Zalety systemu Brake-by-Wire

Elektryczny układ hamulcowy daje wiele korzyści kierowcom w zakresie bezpieczeństwa, komfortu i dostosowania do indywidualnych potrzeb, producentom pozwala na dalszy rozwój pojazdów, a także przyczynia się do ochrony środowiska.

 

Najnowsza wersja systemu Brake-by-Wire, opracowana w ciągu ostatnich kilku lat przez Brembo, wyróżnia się dużą skutecznością hamowania, która jest porównywalna z samochodami wyposażonymi w standardowe układy. Dzięki zmniejszeniu czasu na zablokowanie kół do 100 ms, technologia ta umożliwia szybszą reakcję, w porównaniu z 300-500 ms dla tradycyjnych układów hamulcowych.

Korzyści dla producentów pojazdów

Dzięki skróceniu czasu na opracowanie systemu, okres realizacji zamówienia został przyspieszony z kilku miesięcy do kilku tygodni.

 

System Brake-by-Wire umożliwia pełną integrację z funkcjami i budową systemów ADAS, pozwala na zmienną i regulowaną czułość hamulca oraz obejmuje hamulec postojowy z tylnym zaciskiem.

 

Otwiera również szerokie możliwości nowego rozmieszczenia komponentów i przeanalizowania budowy samochodów przez producentów pod kątem przestrzeni, bezpieczeństwa, masy i osiągów. W przyszłości pojazdy będą znacznie różnić się od tych, które widzimy dzisiaj na drogach. System ten da większą elastyczność w zakresie optymalizacji rozkładu masy i ogólnych osiągów samochodu.

 

Układ Brake-by-Wire redukuje emisję CO2 i ma większą moc dzięki hamowaniu odzyskowemu, zerowemu momentowi obrotowemu silnika i optymalizacji zużycia energii, ponieważ jest układem działającym na żądanie.

 

Integracja systemu z układem odzyskiwania energii ma na celu redukuję fazy ładowania akumulatorów w pojazdach elektrycznych i hybrydowych.

 

W przypadku samochodów z tradycyjnym silnikiem, układ Brake-by-Wire dodatkowo minimalizuje tzw. moment resztkowy, czyli niepożądane tarcie pomiędzy tarczą a klockami poza fazą hamowania. Moment resztkowy hamuje pojazd, co dodatkowo zwiększa zużycie paliwa i emisję zanieczyszczeń. Zaciski hydrauliczne Brembo w dużym stopniu pomagają zredukować ten efekt, a nowy system robi to jeszcze bardziej skutecznie.

 

Układ Brake-by-Wire oferuje wiele korzyści dla konwencjonalnych pojazdów. Co więcej, system ten jest elastyczny i może znaleźć zastosowanie w wielu modelach samochodów.

 

Dodatkowe informację na temat systemu Brake-by-Wire firmy Brembo można znaleźć TUTAJ.

 

Artykuł sponsorowany przez Brembo

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).