Problemy ze złączem elektrycznym do przyczep - tipy Steinhof | MOTOFAKTOR

Problemy ze złączem elektrycznym do przyczep - tipy Steinhof

Firma Steinhof podpowiada jak radzić sobie w przypadku problemów z gniazdem elektrycznym haka lub wtyczką po zapięciu przyczepy.

W ofercie Steinhof – europejskiego lidera w produkcji haków holowniczych – dostępne są nie tylko kompletne zestawy montażowe haków holowniczych, ale także poszczególne części zamienne, w tym złącza elektryczne. Oczywiście, zanim zapadnie decyzja o wymianie złącza na nowe, warto dokładnie sprawdzić stare. Poniżej przypominamy podstawowe wiadomości związane z tym tematem.

7 czy 13 pinów?

Na rynku występują dwa główne typy złącz – 7-pinowe i 13-pinowe. Najpopularniejsza jest „siódemka”. Właśnie ten typ znajdziemy w większości samochodów osobowych z hakiem. W ten typ wyposażona jest także większość przyczepek towarowych w wypożyczalniach. Konektory 7-stykowe umożliwiają zasilenie podstawowego, układu oświetlenia, czyli kierunkowskazów, świateł pozycyjnych, oświetlenia tablicy rejestracyjnej, świateł przeciwmgielnych i stopu. Złącza 13-pinowe są wykorzystywane w cięższych zestawach i zapewniają dodatkowe funkcje, takie jak światła cofania, stałe zasilanie przyczepy, czy doprowadzenie prądu do przyczepy po przekręceniu kluczyka.

A co, jeśli złącze nie pasuje?

Zdarza się, że występuje niedopasowanie liczby pinów/styków pomiędzy autem holującym a przyczepą. W takim przypadku konieczne jest użycie odpowiedniej przejściówki. Do wyboru są dwie wersje. Pierwsza umożliwia przejście z 7 styków na 13, druga z 13 na 7. Należy pamiętać, że adaptery pozwalają tylko na wykorzystanie podstawowych funkcji gniazd. Złączem 7-pinowym wyposażonym w przejściówkę nie aktywujemy wszystkich funkcji przyczepy z 13-pinową wtyczką.

Tanie czy drogie?

W sklepach i hurtowniach motoryzacyjnych jest wiele złączy i wtyczek, różniących się cenami. Fakt, że ktoś korzysta z gniazda okazjonalnie, niestety nie oznacza, że może sobie pozwolić na najtańsze produkty. Jeśli będą wykonane nieprecyzyjnie, z kiepskich materiałów, pojawią się problemy z połączeniami i pęknięcia. Najpoważniejszym problemem, jest jednak zbyt słaba ochrona przed dostawaniem się do wnętrza złącza wilgoci, co sprawia, że złącze „nie kontaktuje”.

 

A zatem niezależnie od tego jak często jest wykorzystywane gniazdo, należy polegać wyłącznie na elementach dobrej jakości, które są wykonane solidnie i będą służyć latami. Warto w tym miejscu podkreślić, że markowe złącza takie jak np. Steinhof kosztują zazwyczaj mniej niż 30 zł, a zatem nie jest to relatywnie duży wydatek.

Jak zdiagnozować zepsute gniazdo?

Obowiązuje jeden standard w układzie pinów/styków. Dzięki temu można łatwo powiązać awarię wybranego punktu oświetlenia z konkretnym pinem i sprawdzić, czy kontaktuje. Poniżej grafika złącza 7-pinowego z ponumerowanymi pinami. Należy pamiętać że piny we wtyczce są w lustrzanym odbiciu w stosunku do pinów gniazda (zaznaczyliśmy to na grafice).

Źródło: Steinhof

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).