Powszechne błędy przy wymianie filtrów - lista PZL Sędiszów | MOTOFAKTOR

Powszechne błędy przy wymianie filtrów - lista PZL Sędziszów

person Redakcja 19/04/2022

Eksperci PZL Sędziszów wskazali najpopularniejsze błędy montażowe popełniane podczas wymiany filtrów.

Poniższy materiał można potraktować jako praktyczną „checklistę”, która pomoże poprawić jakość wykonywanej pracy zarówno młodym mechanikom, jak też tym doświadczonym, którzy pracują rutynowo. Eksperci PZL Sędziszów podzielili ją na cztery grupy związane z poszczególnymi typami filtrów.

Powszechne błędy popełniane podczas wymiany filtrów oleju:

  • Podczas wymiany filtra oleju na podstawie lub bloku silnika zostaje stara uszczelka filtra. Nowy filtr razem z nową uszczelką jest przykręcony na starą uszczelkę. Problem wynika zwykle z niedostatecznego oświetlenia miejsca pracy lub utrudnionego dostępu do filtra. Dla pewności warto porównać nowy filtr ze starym i zobaczyć czy w obu uszczelki są na swoim miejscu.
  • Poluzowanie chłodniczki oleju, która znajduje się zwykle pod filtrem oleju. W wielu modelach samochodów między filtrem oleju a blokiem silnika znajduje się mała chłodniczka oleju. Podczas odkręcania starego filtra może się poluzować. Przed montażem nowego filtra należy sprawdzić w jaki sposób jest mocowana i w razie potrzeby – dokręcić.
  • Zbyt mocne dokręcenie filtra oleju. Filtr oleju dokręcamy odpowiednim momentem – zazwyczaj jest to 15-20 Nm. Można zrobić to także ręcznie. Niektórzy robią to przez papier ścierny, co ogranicza poślizg dłoni. Absolutnie nie należy tego robić na siłę, za pomocą klucza, ponieważ po pierwsze, można uszkodzić gwint, a po drugie spowoduje to poważne problemy przy późniejszym odkręcaniu.
  • Nieposmarowanie uszczelki filtra oleju olejem przed dokręceniem. Na filtrze oleju znajduje się zazwyczaj uszczelka. Przed przykręceniem filtra należy ją posmarować olejem, aby nie blokowała się podczas dokręcania.

Powszechne błędy popełniane podczas wymiany filtrów paliwa:

  • Uszkodzenie fabrycznych połączeń (opaski zatrzaskowe). W wielu modelach samochodów (np. w Fordach) filtry paliwa łączone są z przewodami za pomocą specjalnych zatrzasków. Należy zwracać uwagę na to, aby ich nie uszkodzić. W razie problemów jedynym rozwiązaniem jest wymiana na nowy element. Należy sobie zdawać sprawę, że w układzie paliwowym panuje wysokie ciśnienie. Pozostawienie nieszczelności może mieć dwa skutki. Pierwszym są wycieki paliwa, drugim – zapowietrzenie układu.

Powszechne błędy popełniane podczas wymiany filtrów powietrza:

  • Niestaranne zamknięcie kasety filtra po jego wymianie. Czasem wynika z nieuwagi, a czasem z bagatelizowania uszkodzeń mechanicznych starej obudowy. W żadnym wypadku nie można nad tym przechodzić do porządku dziennego, ponieważ może to powodować zasysanie nieprzefiltrowanego powietrza przez silnik.
  • Niestaranne oczyszczenie kasety filtra przed montażem nowego filtra. To popularne niestety zaniedbanie nie wymaga dodatkowego komentarza.

Powszechne błędy popełniane podczas wymiany filtrów kabinowych:

  • Nieszczelne zamknięcie kasety filtra. Efektem – w niektórych przypadkach – może być nie tylko złe filtrowanie powietrza, ale także przedostawanie się wody deszczowej do kabiny.
  • Uszkodzenie (zgniecenie filtra) podczas montażu. To powszechny problem w samochodach, w których kasetę z filtrem zamocowano w bardzo niedogodnym miejscu. W efekcie filtr nie spełnia swojego zadania. Dwie praktyczne rady: po pierwsze, montaż nowego filtra można poćwiczyć starym filtrem, dzięki czemu wypracujemy optymalny system i unikniemy przesadnego zgniatania go. Po drugie – warto się poświecić i zadbać o dobre oświetlenie przestrzeni roboczej.

 

Odpowiedni dostęp do miejsca pracy, prawidłowe oświetlenie, brak pośpiechu – oto trzy najważniejsze rzeczy, które poprawią jakość każdego wykonywanego zadania. Należy o tym pamiętać także przy prostszych czynnościach, takich jak np. wymiana filtrów – mówi Dominik Zwierzyk z PZL Sędziszów.

 

Źródło: PZL Sędziszów

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).