Poprawa osiągów pojazdów elektrycznych | MOTOFAKTOR

Poprawa osiągów pojazdów elektrycznych

person Redakcja 8/01/2022

Badacze opracowali przełomowe technologie, które poprawiają komfort i energooszczędność samochodów elektrycznych co może zwiększyć popularność tych pojazdów.

Na mocy porozumienia paryskiego z 2015 roku zawartego między stronami ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu ustanowiono cel polegający na ograniczeniu globalnego ocieplenia do poziomu znacznie poniżej 2°C względem temperatur sprzed epoki przemysłowej. W związku z realizacją tego długoterminowego celu państwa postanowiły osiągnąć neutralność klimatyczną do 2050 roku.

 

Poprawa zrównoważenia sektora transportowego poprzez stosowanie pojazdów elektrycznych (EV) może odegrać istotną rolę w tym procesie. Badania sugerują, że udział pojazdów EV w rynku może przekroczyć 30% do 2030 roku.

Zwiększanie efektywności pojazdów EV

Zamierzeniem zespołu finansowanego ze środków UE projektu QUIET było opracowanie udoskonalonego i efektywnego energetycznie pojazdu EV cechującego się zwiększonym zasięgiem w rzeczywistych warunkach. W ramach projektu rozwiązano problemy wpływające na efektywność pojazdów EV – od wpływu warunków pogodowych po konstrukcję pojazdu i cechy jego elementów. Opracowane technologie zastosowano i przetestowano w demonstracyjnym pojeździe EV marki Honda, reprezentującym segment B.

Celem ogólnym była redukcja ilości energii potrzebnej do chłodzenia i ogrzewania kabiny pojazdu EV w różnych warunkach o co najmniej 30 % w porównaniu do parametrów samochodów Honda zmierzonych w 2017 roku. Hansjörg Kapeller i Dragan Šimić koordynatorzy projektu QUIET

 

Ponadto starano się zmniejszyć masę elementów pojazdu o około 20%. Zespół projektu zidentyfikował ulepszenia o największym wpływie na efektywność: optymalizacja ogrzewania/chłodzenia kabiny, redukcja utraty ciepła z kabiny, zastosowanie elementów lekkich oraz udoskonalenie sterowania.

Mniejsza masa dzięki zaawansowanym, lekkim materiałom

Zastosowanie zaawansowanych, lekkich materiałów (o 24% lżejszych niż standardowe materiały) przełożyło się na całkowite obniżenie masy pojazdu o 26,5 kg. W tym celu zaprojektowano i wyprodukowano kompozytowe zatrzaski do drzwi, pokrywy komory silnika i klapy tylnej.

 

Ponadto szklane szyby boczne i tylne zastąpiono ich poliwęglanowymi odpowiednikami, redukując masę tych elementów o 35%. Ramy siedzeń wykonano z cienkościennych odlewów aluminiowych, a nie stalowych, natomiast siedziska zoptymalizowano pod kątem komfortu i użycia lekkich materiałów, co pozwoliło na zmniejszenie masy o 17%.

Zwiększanie komfortu i efektywności energetycznej

Negatywny wpływ na efektywność pojazdów EV mają również skrajne warunki klimatyczne. W niskich temperaturach zasięg pojazdu EV maleje o 56%, a w wysokich – o 12%. Badacze skupili się na połączonych technologiach zwiększających komfort i efektywność energetyczną oraz przeprowadzili kompleksowe testy całego samochodu. W ramach prac między innymi zaprojektowano od nowa system zarządzania temperaturą w pojeździe.

 

Ponadto opracowano nowatorski interfejs człowiek–maszyna przeznaczony specjalnie do pojazdów EV. Ten interaktywny, zorientowany na użytkownika system ma umożliwiać zarządzanie temperaturą i energią.

Wszystkie systemy połączono i zamontowano we w pełni funkcjonalnym prototypie, który poddano rygorystycznym testom mającym na celu ocenę jego osiągów. Hansjörg Kapeller

 

Zasięg pojazdu zwiększył się zarówno w warunkach zimowych, jak i letnich, co oznacza, że badacze osiągnęli założony cel: poprawę o 26% w niskich temperaturach oraz wzrost o 2% w upałach.

W ramach projektu QUIET powstało wiele przełomowych technologii, które pozwoliły ograniczyć zużycie energii związane z ogrzewaniem i chłodzeniem przy jednoczesnym zmniejszeniu masy całkowitej demonstracyjnego pojazdu EV, co przełożyło się na zwiększenie zasięgu napędu elektrycznego o 26%. Dragan Šimić

 

Projekt zakończył się sukcesem, a jego wyniki są obecnie udostępniane dostawcom i producentom sprzętu oryginalnego, by umożliwić wdrożenie opracowanych przez badaczy technologii.

 

Źródło: Komisja Europejska

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).