PISKP: kolejne zmiany w projekcie ustawy dotyczącej badań technicznych pojazdów | MOTOFAKTOR

PISKP: kolejne zmiany w projekcie ustawy dotyczącej badań technicznych pojazdów

Jest gotowa najnowsza wersja projektu zmiany ustawy - Prawo o ruchu drogowym dotycząca badań technicznych pojazdów.

W kwietniu tego roku Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów interweniowała u posłów w sprawie projektowanych zmian w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Wątpliwości PISKP budziło kilka zapisów m.in. dotyczących wprowadzenia opłat dla przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów oraz nadzoru nad nimi.

 

Temat ten był poruszany także podczas majowej konferencji szkoleniowej „Stacje Kontroli Pojazdów – 2018” organizowanej przez PISKP. Wśród gości znalazł się szef gabinetu politycznego ministra infrastruktury, Łukasz Smółka, który ogłosił na niej również zmiany wprowadzone w projekcie ustawy – Prawo o ruchu drogowym.

 

Łukasz Smółka w  swoim wystąpieniu, ale także w rozmowach z przedsiębiorcami, zadeklarował, że postulaty i uwagi zgłaszane do projektu w ich imieniu przez Polską Izbę Stacji Kontroli Pojazdów są analizowane przez ministerstwo, zapewniając jednocześnie, że część z nich już teraz została uwzględniona w najnowszej wersji projektu, co widać w opublikowanym dokumencie.

 

Poniżej spis najważniejszych zmian:

 

 

  • To właściciel lub posiadacz pojazdu, a nie przedsiębiorca będzie wnosił opłatę jakościową w wysokości 4 zł przy każdym badaniu technicznym.
  • Za badanie techniczne ponad 45 dni po wyznaczonej dacie, właściciel lub posiadacz pojazdu będzie zobowiązany uiścić opłatę dodatkową w wysokości 60 proc. opłaty za badanie. Dodatkowa opłata będzie stanowiła przychód przedsiębiorcy prowadzącego skp.
  • Dyrektor TDT będzie upoważniony do przeprowadzania badań pojazdów po zmianach konstrukcyjnych, umieszczania numeru nadwozia, podwozia lub ramy oraz wykonania i umieszczenia tabliczki znamionowej zastępczej oraz badań tzw. „arbitrażowych” na wniosek właściciela lub posiadacza pojazdu. Nie będzie mógł robić badań dodatkowych pojazdów skierowanych przez organy kontroli ruchu drogowego (np. po zatrzymaniu DR), jak to miało miejsce w poprzednich wersjach projektu.
  • Dyrektor TDT nie będzie mógł prowadzić własnych SKP.
  • Wysokość opłat za wydanie poświadczenia zgodności wyposażenia i warunków lokalowych, czy też za egzamin dla kandydatów na diagnostów zostały pozostawione na dotychczasowym poziomie. Maksymalna wysokość innych opłat np. za wpis do rejestru skp, czy diagnostów, została obniżona w porównaniu do poprzednich wersji projektu.
  • Doprecyzowano, że w przypadku przedsiębiorców rażącym naruszeniem przepisów jest co najmniej dwukrotne niedopełnienie obowiązków tj. zapewnienia wykonywania badań przez diagnostę, zgodnie z określonym przedmiotem, zakresem i sposobem ich wykonania, przy użyciu wymaganego wyposażenia oraz w wymaganych warunkach lokalowych, a także prowadzenie rejestru BT w systemie teleinformatycznym.
  • Kandydaci na diagnostów niezależnie od typu wykształcenia będą mogli nabywać wymaganą praktykę przed uzyskaniem dyplomu, czyli np. również wcześniej, pracując jako mechanik. W poprzednich wersjach projektu było to możliwe tylko w przypadku wykształcenia wyższego, a średniego już nie (praktyka miała być uwzględniana dopiero od momentu uzyskania dyplomu).
  • Przedsiębiorcy posiadający własne pojazdy, będą je mogli badać na swoich stacjach, przy zachowaniu bezstronności diagnosty (wynagrodzenie nie może być uzależnione od liczby badań z wynikiem pozytywnym, nie może być bezpośredniej podległości służbowej pomiędzy diagnostą a pracownikiem odpowiedzialnym za stan techniczny pojazdów, a także należy minimalizować zidentyfikowane ryzyko bezstronności pracy diagnosty). Diagnosta będzie natomiast podlegał wyłączeniu od BT pojazdu małżonka lub krewnych do drugiego stopnia, a także wtedy kiedy był świadkiem lub biegłym w postępowaniu którego przedmiotem był badany pojazd.
  • Na przedsiębiorcę nie zostanie nałożona administracyjna kara pieniężna (max 10 tys. złotych), jeżeli dochował należytej staranności w realizacji obowiązków (np. w zakresie nadzoru nad diagnostami, aby prawidłowo wykonywali badania techniczne) lub nie miał wpływu na powstanie naruszenia.

 

PISKP liczy na to, że postulaty dyskutowane i zgłaszane przez przedsiębiorców w trakcie konferencji „Stacje Kontroli Pojazdów – 2018”, zgodnie z deklaracją złożoną przez Łukasza Smółkę znajdą odzwierciedlenie w toku dalszych prac legislacyjnych nad projektem.

 

Z pełną wersją projektu można zapoznać się pod linkiem.

 

Źródło: PISKP

 

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).