Pirelli Cinturato P7 dostosowuje się do warunków jazdy | MOTOFAKTOR

Pirelli Cinturato P7 dostosowuje się do warunków jazdy

person Adrian Januszkiewicz 28/05/2020

Nowa Pirelli Cinturato P7, letnia opona segmentu "High Performance", jest już w sprzedaży.

Bezpieczeństwo jeszcze większym priorytetem

Zlecone przez Pirelli badanie, które odbyło się między końcem kwietnia a początkiem maja wśród kierowców, korzystających z opon w rozmiarze 18 cali i wyższych, wykazało tendencję do zwiększonego korzystania z samochodów w przyszłości – zwłaszcza w chwili obecnej tj. stosowania dystansu społecznego. W Chinach 68% respondentów zadeklarowało, że będzie częściej korzystać ze swoich samochodów, we Włoszech – 31%, a w Niemczech – 20%.

 

Ponad 50% ankietowanych stwierdziło, że chce zmienić opony przed końcem roku, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo w poruszaniu się swoimi samochodami. Kryteria wyboru wykazały większe skupienie na niezawodności i jakości opon: odsetek respondentów, którzy priorytetowo traktowali cechy bezpieczeństwa, wzrósł do 59% w Niemczech, 78% we Włoszech i 86% w Chinach.

Nowa Pirelli Cinturato P7

Począwszy od poprzedniej generacji zaprezentowanej w 2009 roku, która stała się liderem w dziedzinie homologacji, Cinturato P7 jest stale ulepszana dzięki ścisłej współpracy między Pirelli a światowymi producentami samochodów klasy premium.

 

Najnowsza generacja Pirelli Cinturato P7 ma podkreślać najważniejsze priorytety dla współczesnych kierowców: bezpieczeństwo i wydajność. Inżynierowie Pirelli, dzięki intensywnemu programowi badań i rozwoju, opracowali produkt o wysokim poziomie technologii, który może przezwyciężyć typowe kompromisy związane z oponami.

 

Nowe technologie stworzone dla Cinturato P7 mają być w stanie pogodzić sprzeczne wymagania, takie jak wydajność na mokrej nawierzchni i niskie opory toczenia, osiągając nowy standard technologiczny, aby zadowolić kierowców i producentów samochodów na całym świecie.

 

Innowacje techniczne w najnowszej Cinturato obejmują nową mieszankę wyposażoną w rodzaj “inteligencji mechanicznej”, która może się zmieniać w zależności od temperatury otoczenia: podobnie jak na zasadzie posiadanie dwóch mieszanek w jednym modelu opony.

Przede wszystkim bezpieczeństwo, ale także komfort i szacunek dla środowiska

Bezpieczeństwo ma być kluczową cechą nowej Pirelli Cinturato P7. Oprócz poprawy prowadzenia na suchej nawierzchni w stosunku do poprzedniej generacji, nowa opona Pirelli do samochodów klasy premium również ma znacznie poprawiać prowadzenie na mokrej nawierzchni, aquaplaning i hamowanie: krótsza droga hamowania nawet o cztery metry przy prędkości 100 km/h.

 

Innowacje wprowadzone przez inżynierów Pirelli mają poprawiać również komfort akustyczny (dzięki niższemu poziomowi hałasu na drodze) i komfort jazdy, a nowa opona ma lepiej absorbować nierówności na drodze. Całkowita żywotność opon ma wzrastać o 6%, co oznacza, że opony muszą być zmieniane rzadziej. Opór toczenia ma spadać również średnio o jedną klasę (mniej o 12%), poprawiając zużycie paliwa o 4% (mierzone w cyklu WLTP), a także zmniejszając emisję CO₂.

"Inteligentna" mieszanka, która dostosowuje się do temperatury

Bieżnik to ten element opony, który pozostaje w bezpośrednim kontakcie z nawierzchnią – łącząc tym samym samochód z drogą. Nic dziwnego, że to właśnie w bieżniku nowej Pirelli Cinturato P7 kryje się jedna z kluczowych innowacji towarzyszących jej premierze. Wykonano go z mieszanki wzbogaconej o specjalne żywice krzemowe, które modyfikują interakcję zawartych w mieszance polimerów i krzemu oraz mają zapewniać lepsze rozmieszczenie cząstek krzemu w strukturze.

 

Co istotne, właściwości polimerów mogą się dzięki nim zmieniać wraz ze zmianami temperatury opony, a opona zyskuje pewnego rodzaju “inteligencję mechaniczną” – jej charakterystyka może zmieniać się w zależności od warunków jazdy i temperatury. To daje kierowcy niezwykle szeroki, optymalny zakres wydajnej pracy opony.

Wzór bieżnika rodem z VR

Każda część, która składa się na wzór bieżnika nowej Cinturato P7 ma specyficzną funkcję: od bocznych i wzdłużnych rowków, których wzór jest specjalnie przeznaczony do odprowadzania wody  w najbardziej efektywny sposób, po specjalne bloki barkowe zaprojektowane tak, aby zapewniały jak najkrótszą drogę hamowania zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni.

 

Nie tylko to, ale także kształt i odpowiednia sztywność bloków pozwoliły na maksymalizację w nowej Cinturato P7 powierzchni kontaktu w zakrętach, zapewniając bezpieczną i precyzyjną jazdę w każdych warunkach, a także wysoki komfort prowadzenia. Zaprojektowane w wirtualnym środowisku, a następnie przetestowane fizycznie, opony te mają optymalizować zarówno jazdę, jak i komfort akustyczny kierowcy.

Skrócenie drogi hamowania dzięki komunikacji z elektroniką

Kolejnym obszarem, nad którym pracowali inżynierowie Pirelli, jest zdolność opony do “komunikowania się” z istniejącymi elektronicznymi systemami wspomagania kierowcy. Na przykład w przypadku ABS – przy założeniu zastosowania rozmiaru opon zalecanego przez producenta samochodu – wzór bieżnika zoptymalizowany do pracy w synergii z elektroniką samochodu jest w stanie usprawnić hamowanie.

 

Testy przeprowadzone podczas hamowania ze 100 km/h wykazały, że nowa Cinturato P7 potrzebuje średnio czterech metrów mniej do całkowitego zatrzymania pojazdu: średnio od 7 do 10% krótsza droga hamowania. Opracowanie nowej Cinturato P7 we współpracy z wiodącymi producentami samochodów na świecie, za pomocą wirtualnych modeli opon, umożliwiło optymalne dostosowanie opon do współpracy z istniejącymi systemami wspomagania kierowcy.

 

Dobrym przykładem są systemy utrzymania pasa ruchu. Współpracując z “nieznanymi” oponami, mogą potencjalnie wprowadzać ciągłe korekty, ponieważ nie są zaznajomione ze specyficzną dynamiką opony. Jeśli ten sam samochód jest wyposażony w nową Cinturato P7, wraz z oznaczeniem homologacyjnym, które wyróżnia je jako wykonane dla konkretnej marki samochodu, system utrzymania pasa ruchu nie będzie wymagać tych ciągłych poprawek, ponieważ będzie wiedział, że opona jest właściwie dopasowana i ułożona.

Większa przyczepność i mniejsze zużycie dzięki nowym materiałom

Materiały stworzone dla nowej Pirelli Cinturato P7 mają zapewniać większą odporność mechaniczną, a także gwarantować lepszą przyczepność w różnych sytuacjach podczas jazdy. Mniejsze zużycie mieszanki “o wydłużonym przebiegu” oznacza, że na komplecie opon można przejechać dłuższy dystans, a kierowcy mogą zaoszczędzić pieniądze.

 

Dzieje się tak dzięki zastosowaniu polimerów w związku o dużej masie cząsteczkowej: innymi słowy łańcuchów pierwiastków chemicznych, które są bardzo długie i nadają oponie pewne właściwości mechaniczne, takie jak większą odporność na ścieranie i zwiększoną trwałość.

 

Mieszanka wzoru bieżnika została zaprojektowana wraz z oponą jako całość, aby zapewnić optymalne wyważenie układu bieżnika, który optymalizuje ślad opony na drodze, zmniejszając ciepło wytwarzane podczas jazdy i przyczyniając się do zwiększenia przyczepności, a jednocześnie zmniejszenia zużycia.

Niższe zużycie paliwa i mniejszy wpływ na środowisko dzięki lżejszej i wydajniejszej konstrukcji

Poprzez zwiększenie odporności mechanicznej mieszanki, zużywana jest mniejsza ilość materiału do stworzenia bieżnika (przy jednoczesnej maksymalizacji ogólnej trwałości opony). Zmniejsza się również masa całkowita opony dzięki pełniejszej ocenie wszystkich użytych materiałów. Mniej materiału oznacza mniejszą wagę, zmniejszone opory toczenia i bardziej uważne wykorzystanie zasobów.

 

Wszystko to prowadzi do mniejszego zużycia paliwa, co pozwala zaoszczędzić pieniądze każdego kierowcy i zmniejsza wpływ na środowisko. Inżynierowie Pirelli pracowali również nad materiałami wzmacniającymi, nie naruszając struktury nowej Cinturato P7.

 

Zastosowanie kordów o wysokiej odporności na trakcję, oznacza, że można teraz używać ich mniej, co dodatkowo przyczynia się do zmniejszenia masy. Zmniejszenie ogólnego ciężaru opony było jednym z kluczowych wymogów stawianych przez producentów samochodów, co pomaga im w osiągnięciu coraz bardziej rygorystycznych celów w zakresie emisji spalin na całym świecie.

Elect, Run Flat i Seal Inside: technologie Pirelli wspierające kierowców

Nowa Cinturato P7 powstała dzięki najbardziej znanym technologiom Pirelli, dostosowanym do wszystkich nowych modeli samochodów, dla których opony są homologowane oraz w celu zaspokojenia potrzeb kierowców, którzy mają określone wymagania. Należą do nich niedawno wprowadzona na rynek seria Pirelli Elect – zbiór technologii specjalnie dostosowanych do samochodów elektrycznych lub hybrydowych typu plug-in.

 

Opony z tym oznaczeniem mają oferować świetną przyczepność, która jest odpowiedzią na charakterystykę silników elektrycznych tj. natychmiastowy przypływ mocy. Oprócz tego mają oferować niższe opory toczenia, aby zmaksymalizować zasięg pojazdu oraz znacznie zmniejszać hałas, który jest bardziej odczuwalny w panującej ciszy wynikającej z zastosowania silnika elektrycznego.

 

Nowa Cinturato P7 może również być wyposażona w technologie Run Flat i Seal Inside, które mają pozwalać kierowcom kontynuować podróż nawet po przebiciu. Pierwszy system wykorzystuje wzmocnione ściany boczne zapewniające stabilność prowadzenia samochodu, a w drugim zastosowano natomiast specjalne, umieszczone wewnątrz opony szczeliwo, które zapobiega wyciekowi powietrza w miejscu przebicia.

 

Rozwój nowej Cinturato P7 rozpoczął się około trzech lat temu. Przed wersjami opon dostępnych na rynku części zamiennych, powstały oryginalne opony homologowane do konkretnych samochodów największych producentów, które ruszą w trasę już w nadchodzących tygodniach.

 

Nowa P7 ma już ponad 70 homologacji, a do końca 2020 roku liczba ta wzrośnie do ponad 100. Każda z tych konkretnych homologacji wymaga specjalnego programu badań i rozwoju, przeprowadzanego wspólnie z zaangażowanymi producentami samochodów.

 

Przykładowo, dla opon “oznaczonych” w rozmiarze 17 cali lub większych, Cinturato P7 ma już 23 homologacje nie licząc ponad 100 uzyskanych przez swoją poprzedniczkę.

 

Źródło: Pirelli

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).