Piotr Sarnecki: PZPO to nowy głos w branży motoryzacyjnej | MOTOFAKTOR

Piotr Sarnecki: PZPO to nowy głos w branży motoryzacyjnej

Przedstawiciele branży oponiarskiej powołali Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego.
29/11/2013

Wśród członków założycieli znalazły się Apollo Vredestein, Bridgestone, Continental, Dębica, Goodyear, Hankook, Michelin, Pirelli i Trelleborg.

 

Z Piotrem Sarneckim, dyrektorem generalnym nowo utworzonego Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego, rozmawiał Leszek Kadelski.

Skąd pomysł na założenie związku?

Związek powstał od zera jako organizacja pracodawców. Przemysł oponiarski chciał mieć swoją reprezentację branżową. W starszej części UE rynek opon rozumiany w kontekście wielości producentów pojawił się po II wojnie światowej. U nas dopiero po 1989 roku, a związek powstał dopiero po 24 latach od wejścia głównych producentów na rynek.

Czy istniejące w Polsce organizacje branżowe (PZPM, SDCM, PIM) nie dawały firmom oponiarskim możliwości zabiegania o swoje interesy?

Trudno mi rozmawiać o ofertach kierowanych przez inne organizacje. Faktem jest, że nasza branża postanowiła założyć własny związek, ponieważ ma swoje cele i chce mieć swoją branżową reprezentację.

Jakie są zatem cele Związku?

Misją PZPO jest wspieranie, pomoc i upowszechnianie wkładu firm członkowskich we wszystkie ważne aspekty życia społecznego, takie jak: transport, bezpieczeństwo drogowe i zrównoważony rozwój. Jako organizacja pracodawców i partner społeczny, Związek będzie prezentować opinie branży w sprawach związanych z gospodarką, ze szczególnym uwzględnieniem przemysłu oponiarskiego, w zakresie środowiska i klimatu, energii, bezpieczeństwa drogowego, standardów technicznych, informacji i ochrony konsumentów oraz bezpieczeństwa pracy. Jednym z zadań Związku jest poprawa świadomości użytkowania opon. Naszym celem jest wyrobienie wśród kierowców nawyku dbania o opony, jak o bardzo ważny element samochodu. Z badania bowiem wynika, że wciąż spora ich część tego nie robi.

Co branża oponiarska chce osiągnąć dzięki Związkowi? Czy na liście celi jest wprowadzenie prawnego obowiązku stosowania opon zimowych?

To nie leży u podstaw tworzenia naszej organizacji. Gdyby chodziło o taki jeden projekt, to pewnie firmy próbowałyby przekonywać do tego pomysłu na własną rękę. Oczywiście tutaj nie będzie niespodzianką, że stoimy na stanowisku, iż w naszym klimacie wyłącznie jazda na oponach letnich latem i zimowych zimą jest bezpieczna. Zdania na ten temat nie zmieniamy i jeśli ktoś myśli o poprawie bezpieczeństwa na polskich drogach, to ten aspekt jest bardzo ważny.

Z jakimi organizacjami PZPO zamierza współpracować?

Jesteśmy członkiem Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Opon i Gumy (ETRMA). Współpracujemy także z ETRTO i krajowymi organizacjami branżowymi w Europie i na świecie. W naszym kraju współpracujemy z Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Konfederacją Lewiatan.

Część firm oponiarskich działających w Polsce ma tu fabryki, pozostali tylko sprowadzają opony - czy te dwie grupy mają nieco odmienne interesy i jeśli tak, to jak zamierzacie je pogodzić w obrębie jednej organizacji?

Rzeczywiście, od początku w pracach PZPO uczestniczą zarówno firmy, które mają tu swoje fabryki oraz te które w Polsce mają firmy handlowe. Jednak w pracach Związku nie wprowadzamy takiego rozróżnienia, wszyscy członkowie dla nas są bardzo ważni. Jak dotąd nie ma różnic w podejściu ani konfliktów. I liczę, że ten stan utrzymamy.

Czy tylko producenci/importerzy opon mogą być członkami związku, czy drzwi są otwarte także na przykład dla sieci serwisów oponiarskich lub firm, które zajmują się sprzedażą opon?

Członkami PZPO mogą być wyłącznie firmy produkujące nowe opony. Jednak powołaliśmy związek skupiający pracodawców z branży oponiarskiej, aby reprezentować cały sektor, w tym także interes dystrybutorów, dealerów i właścicieli serwisów oponiarskich. Naszym celem jest promowanie przedsiębiorczości, bezpieczeństwa na drodze i zachowań proekologicznych w społeczeństwie, a przede wszystkim uświadamianie poszczególnym grupom społecznym znaczenia naszego przemysłu w gospodarce. Działamy w oparciu o statut, w którym znajdują się jasno określone przepisy, zgodne z polskim i europejskim prawem antymonopolowym i z zasadami zdrowej konkurencji rynkowej.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).