Philips: pełna kontrola oświetlenia z każdej strony samochodu

person Redakcja 30/07/2018

W kwestii oświetlenia samochodu wiele uwagi poświęca się reflektorom przednim, ale nie można pomniejszać roli kierunkowskazów i świateł z tyłu.

Według raportu policji o sytuacji na polskich drogach w 2017 roku 36 zdarzeń spowodowanych było niesprawnym oświetleniem samochodu

To zaledwie 0,1 proc. ogółu wypadków, ale liczba 7 zabitych stanowi już 0,3 proc. wszystkich ofiar. Można jednak przypuszczać, że były to jednoznacznie wskazane przyczyny. Większość przypadków, w których wadliwe światła odegrały znaczącą rolę, mogły zostać inaczej zakwalifikowane. Na przykład częściową przyczyną „niezachowania bezpiecznej odległości między pojazdami” (9 proc. wszystkich wypadków) mogły być niedziałające światła stopu. Co więcej aż 13 proc. zderzeń pojazdów w ruchu było skutkiem najechania na tył.

 

Podobnie mogło być przy uderzeniach bocznych, które stanowią kolejne 30 proc. Z kolei wśród przyczyn wypadków na pierwszym miejscu wymienia się „nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu” (26,2 proc. ogółu). Tu również mogły powstać sytuacje, w których kierowca prawidłowo przestawia dźwignię kierunkowskazów, ale sygnalizacji tego manewru nie widać na zewnątrz pojazdu.

Statystycznie najczęściej przepala się żarówka w reflektorach przednich. Stąd wielu kierowców systematycznie kontroluje stan oświetlenia właśnie w tym miejscu samochodu. Mniej uwagi poświęca się żarówkom w kierunkowskazach oraz lampach tylnych. Na ogół ich kontrolę przeprowadza dopiero diagnosta podczas obowiązkowego przeglądu pojazd Wioletta Pasionek Marketing Manager Central Europe z Lumileds Poland, producenta i dystrybutora oświetlenia samochodowego marki Philips

Każda żarówka ma jednak określoną żywotność i może się przepalić nawet chwilę po wyjechaniu ze stacji kontroli pojazdów

Dlatego wypada, aby kierowca sprawdzał ich działanie co najmniej raz w tygodniu. Ta sama uwaga dotyczy mechaników. Warto, aby z własnej inicjatywy przeprowadzali kontrolę w każdym serwisowanym bądź naprawianym pojeździe.

Poza reflektorami głównymi Lumileds oferuje pełną gamę żarówek marki Philips do oświetlenia zewnętrznego

Do kierunkowskazów jest to kilka uniwersalnych typów o symbolach W5W, WY5W, W3W, R5W lub T4W, a także P21W, PY21W, PY21WSV, W21W, WY21W, H21W, HY21W, PSY24W, PCY16W, PSY24WSV, PY24W lub PY24WSV. Część z nich – oznaczone jako H6W, W16W, R10W, RY10W i PSY19W – przeznaczona jest także do lamp tylnych. Przy ich doborze warto zwrócić uwagę na kolor klosza. Jeśli jest biały należy wybrać żarówki sygnalizacyjne, w których symbolu jest litera Y (Yellow).

 

Żarówki do świateł postojowych z tyłu noszą oznaczenie H6W, R5W, R10W lub T4W, do świateł cofania P21W, H6W, H21W, W16W, W21W, R10W, PS19W lub PSX24W, zaś do przeciwmgielnych P21W, PR21W, H21W, W16W lub PS19W. Gamę Philips uzupełniają żarówki do podświetlenia tablicy rejestracyjnej: R5W, R10W, W3W, W5W lub C5W.

 

Ostatnią kategorią są żarówki świateł STOP. Zarówno w lampach zespolonych, jak i w tzw. „trzecim stopie” stosuje się modele o symbolach W3W, W5W, W16W, W21W lub R10W.

Typy żarówek używanych w konkretnym egzemplarzu samochodu wymienione zostały w instrukcji obsługi. Jeśli kierowca jej nie posiada to za wzór niech posłuży przepalona. Chociaż w Polsce nie ma obowiązku posiadania żarówek zapasowych w samochodach osobowych, to warto zaopatrzyć się w stosowny zestaw. Powinien on zawierać zarówno żarówkę do reflektora głównego, jak i po jednej sztuce do pozostałych świateł. Wioletta Pasionek

Niebagatelną rolę w oświetleniu samochodu ogrywa też jakość żarówek

Wszystkie typy sygnowane logo Philips wyprodukowano z zachowaniem najwyższych standardów jakości (ECE) i najostrzejszych norm użytkowania.

 

Źródło: Philips

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl