Otwarcie nowego rynku

person Leszek Kadelski 28/06/2013

1 lipca 2013 Chorwacja wchodzi do Unii Europejskiej co oznacza zlikwidowanie barier celnych, które obecnie ograniczają wymianę handlową pomiędzy tym krajem a Zjednoczoną Europą.

Chorwacja kojarzy nam się głównie jako miejsce na wakacje. Potencjał tego kraju nie ogranicza się jednak do pięknych plaż i malowniczych wysp na adriatyckim wybrzeżu. To państwo o prężnej gospodarce, które już dawno otrząsnęło się po wojnie w byłej Jugosławii. Najlepszym tego przykładem jest fakt, że Chorwacja dysponowała dobrą siecią autostradową (na zdjęciu obok) na długo przed Polską i to pomimo, że na południu kraju wymagało to drążenia wielokilometrowych tuneli w górach.  Z punktu widzenia branży motoryzacyjnej ważne są dwie liczby – 4,28 mln obywateli, którzy posiadają ponad 1,5 mln samochodów osobowych. Łączna liczba pojazdów zarejestrowanych w Chorwacji przekracza 2 mln szt.

Struktura wiekowa jest zbliżona do Polski, nieco inaczej wyglądają udziały poszczególnych producentów. Marką numer jeden jest Volkswagen, na kolejnych miejscach znajdują się marki włoskie, a 25-30 proc. całego parku stanowią samochody pochodzenia koreańskiego lub japońskiego. Tomas Kastil Inter Cars SA, odpowiedzialny między innymi za sprzedaż na rynku chorwackim

 

Największy polski dystrybutor jest od lat obecny w Chorwacji, co było konsekwencją połączenia z firmą JC Auto, która prowadziła tu działalność wcześniej. Obecnie Inter Cars jest już na trzeciej pozycji wśród dystrybutorów na rynku chorwackim, ze sprzedażą na poziomie 32,3 mln zł (I-V 2013). Pierwsze miejsce zajmuje firma Tokić (członek grupy zakupowej ATR, podobnie jak Inter Cars), a drugie – Auto-Krešo(członek grupy zakupowej Temot International). To dawny lider, którego sprzedaż jednak się zmniejsza.

Firmy te działają według innego modelu biznesowego niż my: Tokić ma więcej filii, które prowadzi w oparciu o franczyzę. Dodatkowo sprzedaje części nie tylko warsztatom, ale także użytkownikom końcowym, czyli kierowcom. Tomas Kastil

 

Lokalny rynek aftermarketowy z polskiego punktu widzenia nie jest jeszcze dobrze rozwinięty. Dość powiedzieć, że – podobnie zresztą jak w Rumunii i Bułgarii – w latach 2008-2009 nikt tam nie stosował aktywnej sprzedaży.

Sprzedawcy w filiach po prostu siedzieli i czekali aż klient do nich sam przyjdzie. My nie mogliśmy sobie na to pozwolić i jako pierwsi na rynku rozpoczęliśmy aktywną sprzedaż przez przedstawicieli handlowych. Teraz jesteśmy liderem rynku pod względem innowacji. Moim zdaniem wcześniejszy brak konkurencji ze strony firm zagranicznych powodował, że brakowało tu świeżych pomysłów. Tomas Kastil

 

Działanie w Chorwacji z punktu polskiego dystrybutora jest wyzwaniem z dwóch powodów. Pierwszy jest oczywisty – Chorwacja jest daleko. Stolicę tego kraju – czyli Zagrzeb – od południowej granicy Polski dzieli 680 km. Z kolei skomplikowany kształt Chorwacji powoduje, że z Dubrownika (południowy kraniec kraju) do miasta Osijek (kraniec wschodni) dystans wynosi aż 876 km, gdyż przejazd bezpośredni przez Bośnię i Hercegowinę oznaczałby przekroczenie granicy Unii.  To dokładnie taka sama odległości jak między Szczecinem a Przemyślem. Tymczasem wszystkie chorwackie filie Inter Cars obsługiwane są przez centralny magazyn znajdujący się w Mysłowicach na Górnym Śląsku.

 

Na szczęście drugi powód zniknie wraz z wejściem tego kraju do UE: bariery celne. Tu nawet nie chodzi o same cła, których koszt jest niebagatelny (obecnie pochłaniają ok. 3 procent przychodów Inter Cars na lokalnym rynku), ale przede wszystkim o utrudnienia logistyczne.
Mimo, że jesteśmy w stanie dostarczyć towar z Mysłowic do Zagrzebia w ciągu jednego dnia roboczego, z powodów czysto formalnych, nie może się on pojawić w stanach magazynowych na miejscu już kolejnego dnia. Tomas Kastil

Specjalnie dla Motofaktor.pl Tomas Kastil, Inter Cars SA:

Chorwaccy konsumenci podobni są do włoskich. Oni także przyzwyczaili się do życia na kredyt i po kryzysie roku 2008 przekonali się, że ich przychody często nie wystarczają na pokrycie zobowiązań. Jednak Chorwacja ma szansę doświadczyć takiego samego boomu gospodarczego jaki miał miejsce w 2004 roku w Polsce i dochód narodowy brutto tego kraju może się podwoić w ciągu najbliższych kilku lat.

 

Zdjęcia: Leszek Kadelski

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl