Obroty i dochody Bosch w 2018 r. znów na rekordowym poziomie | MOTOFAKTOR

Obroty i dochody Bosch w 2018 r. znów na rekordowym poziomie

Pomimo trudnej koniunktury i słabego rozwoju rynków obroty i dochody koncernu Bosch za rok 2018 utrzymały ubiegłoroczny rekordowy poziom.

Według wstępnych danych, w roku 2018 koncern Bosch wygenerował obrót z działalności w wysokości ok. 77,9 mld euro. Na wyniki negatywnie wpłynęły efekty kursów wymiany walut, które wyniosły 2,1 mld euro. Z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut, obroty wzrosły o 4,3%.

Pomimo niesprzyjającej koniunktury Bosch dobrze sobie radził w 2018 roku. Zarówno obroty, jak i dochody utrzymały rekordowy poziom. Jako lider innowacji kształtujemy transformację na naszych rynkach – zarówno pod względem technologicznym, jak i handlowym. Koncentracja na integracji z internetem przynosi korzyści.

prezes zarządu spółki Robert Bosch GmbH - dr Volkmar Denner

 

W 2018 roku koncern sprzedał ok. 52 mln produktów wyposażonych w opcję komunikowania się przez internet, o 37% więcej niż w roku poprzednim. EBIT (dochód przed odliczeniem podatków i odsetek) osiągnął w 2018 roku 5,3 mld euro. Tym samym wyniesie on prawdopodobnie 6,9% od obrotu.

W 2019 roku, pomimo prawdopodobnie trudnej koniunktury, Bosch zamierza rozwijać się w tempie szybszym niż rynki na których prowadzi działalność oraz zabezpieczyć wysokie dochody. Chcemy umacniać naszą konkurencyjność we wszystkich sektorach, co pozwoli nam zwiększyć przewagę technologiczną, a także sfinansować naszą przyszłość.

zastępca prezesa zarządu spółki Bosch oraz dyrektor ds. finansowych - prof. dr Stefan Asenkerschbaumer

Automatyzacja I: nakłady w wysokości 4 mld euro

Głównym obszarem prowadzonych prac badawczo-rozwojowych jest zautomatyzowana jazda. Do celu, jakim jest bezwypadkowa jazda, Bosch podąża dwiema ścieżkami. Po pierwsze rozwijając układy wspomagające, które umożliwią częściową automatyzację jazdy w samochodach prywatnych (poziom automatyzacji 2 i 3). Bosch jest w tym segmencie liderem technologii, a także liderem rynku. Jeszcze w tym roku koncern planuje osiągnąć ze sprzedaży układów wspomagających obroty w wysokości 2 mld euro. Druga ścieżka rozwoju to samochody bez kierowcy, które pojawią się na początku przyszłej dekady (poziom automatyzacji 4 i 5).

Samochody bez kierowcy będą przełomowe dla obszaru indywidualnej mobilności. Umożliwią bowiem powstanie dysruptywnych modeli biznesowych takich jak zautomatyzowane taksówki oraz mobilność wahadłowa.

- dr Volkmar Denner

 

Ze względu na złożoność technologii prezes Grupy Bosch jest zdania, że automatyzacja stanie się głównym obszarem inwestycji:

Tylko do 2022 roku nasze nakłady wyniosą tutaj 4 mld euro.

- dr Volkmar Denner

 

W firmie Bosch rozwojem zautomatyzowanej jazdy zajmuje się obecnie blisko 4 000 konstruktorów.

Automatyzacja II: kompleksowy ekosystem usług dla mobilności

Potencjał rynkowy dla zautomatyzowanej jazdy jest ogromny i wszechstronny. Do roku 2030 transport osobowy wzrośnie o 50% w porównaniu do roku 2015 (źródło: ITF). Według analityków, w kolejnej dekadzie wartość rynku sprzętu i oprogramowania w segmencie zautomatyzowanej jazdy wyniesie około 60 mld dolarów (źródło: Roland Berger). Już w roku 2025 na świecie będzie już 2,5 miliona busów do przewozu osób dostępnych na żądanie, w większości będą to pojazdy bez kierowców (źródło: Roland Berger). Obroty z systemów Sharingu mają wzrosnąć do roku 2035 do prawie 160 mld dolarów (źródło: BCG).

 

Dla tego rodzaju mobilności Bosch będzie oferował zarówno odpowiednią technologię, jak i usługi. Ekosystem usług dla mobilności Bosch już dziś obejmuje takie usługi jak rezerwacja, płatności, parkowanie, ładowanie, zarządzanie konserwacja oraz Infotainment. W skład usług wchodzi także Convenience Charging – zintegrowane rozwiązanie do nawigacji i ładowania dla samochodów elektrycznych. Pierwszym klientem seryjnym jest niemiecki producent pojazdów elektrycznych, firma Sono Motors.

Dzięki naszym zintegrowanym rozwiązaniom elektromobilność staje się bardziej przydatna w codziennym życiu.

- dr Volkmar Denner

Elektryfikacja I: wiodąca pozycja na masowym rynku

W roku 2018 Bosch zakończył 30 projektów związanych z elektromobilnością o wartości kilku miliardów euro. Do roku 2025 koncern zwiększy swoje obroty w dziedzinie elektromobilności aż dziesięciokrotnie, do 5 mld euro.

Pragniemy osiągnąć status lidera masowego rynku elektromobilności.

- dr Volkmar Denner

 

Bosch jest jedynym przedsiębiorstwem, które prowadzi tak wszechstronną działalność w obszarze elektromobilności. Elektryfikuje wszystkie pojazdy: od rowerów do pojazdów ciężarowych. Już dziś po drogach całego świata porusza się ponad milion pojazdów wyposażonych w komponenty elektryczne lub hybrydowe produkcji Bosch.

W przyszłości nie będzie samochodów elektrycznych, które nie byłyby wyposażone w technologię Bosch.

- dr Volkmar Denner

 

Dotyczy to w szczególności największego na świecie rynku elektromobilności w Chinach. Tam Bosch jest już liderem rynku w segmencie samochodów osobowych. Niedawno podpisał umowę o współpracy strategicznej w obszarze zautomatyzowanej i zelektryfikowanej jazdy z chińskim producentem samochodów elektrycznych, firmą NIO. W 2019 roku w Chinach rozpocznie się także produkcja seryjna e-axle – wyjątkowo kompaktowego napędu dla samochodów elektrycznych. Kilka tygodni temu ruszyła produkcja wielkoseryjna innowacyjnego akumulatora 48V. Już w 2030 roku na całym świecie około 20% nowych pojazdów będzie częściowo zelektryfikowanych w systemie 48V.

Elektryfikacja II: zelektryfikowany transport towarów

Do roku 2030 światowy transport towarów wzrośnie prawie dwukrotnie (źródło: ITF).

Chcemy, aby ruch samochodów ciężarowych nie był obciążeniem dla klimatu ani jakości powietrza. Także w tym przypadku kluczem jest elektryfikacja.

- dr Volkmar Denner

 

Już w 2030 roku co czwarty nowy samochód użytkowy będzie przynajmniej częściowo zelektryfikowany, w Chinach zaś prawie co trzeci. Skorzysta na tym także Bosch. Portfolio produktów koncernu w segmencie bezemisyjnego przewozu towarów obejmuje: napędy 36 V do rowerów cargo, napędy elektryczne do lżejszych pojazdów użytkowych takich jak Streetscooter, napędy elektryczne e-axle dla lekkich i ciężkich transporterów, zelektryfikowane osie do naczep, a w przyszłości także napędy z ogniwami paliwowymi dla pojazdów ciężarowych o masie 40 ton.

Częściowa lub pełna elektryfikacja, akumulatory czy ogniwa paliwowe – jesteśmy gotowi na wyzwania rynku.

- dr Volkmar Denner

Sztuczna inteligencja I: kluczowa kompetencja dla koncernu Bosch

Najważniejszą z kluczowych kompetencji w przyszłości będzie zdaniem Dennera wykorzystanie sztucznej inteligencji (SI) na skalę przemysłową:

Do połowy przyszłej dekady wszystkie produkty Bosch będą wyposażone w sztuczną inteligencję lub też będą z jej pomocą projektowane i wytwarzane. Wprawdzie amerykańskie i chińskie firmy dominują obecnie w segmencie sztucznej inteligencji w obszarze dóbr użytkowych. Jednak bez wiedzy w dziedzinach takich jak transport, przemysł czy wyposażenie techniczne budynków ich potencjał pozostaje w tyle za przemysłowym wykorzystaniem sztucznej inteligencji.

- dr Volkmar Denner

 

Dlatego, według Dennera, Bosch stawia sobie tutaj ambitne cele:

Jako lider innowacji chcemy się doskonalić w obszarze sztucznej inteligencji i znaleźć się w gronie najlepszych. Aby to osiągnąć, do 2021 roku Bosch planuje zwiększyć liczbę specjalistów w dziedzinie SI aż czterokrotnie, z obecnie 1 000 do 4 000 osób.

- dr Volkmar Denner

Sztuczna inteligencja II: sukcesy w kosmosie i na drogach

Pracownicy Bosch Center for Artificial Intelligence pracują aktualnie przy realizacji blisko 150 projektów. Jednym z nich jest system czujników SoundSee.

Algorytm SoundSee wykorzystuje uczenie maszynowe, aby usłyszeć awarię.

- dr Volkmar Denner

 

Ma ona precyzyjnie prognozować przestoje maszyn oraz redukować koszty konserwacji, a także pomagać zwiększyć wydajność. Już w maju tego roku zostanie ona zastosowana w Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Komercyjne zastosowania SI możliwe są według Bosch w przemyśle, zarządzaniu budynkami oraz motoryzacji. Kolejnym przykładem postępów w dziedzinie sztucznej inteligencji jest wielofunkcyjna kamera do zautomatyzowanej jazdy, łącząca algorytmy przetwarzania obrazu z metodami SI, dzięki czemu potrafi ona „widzieć” np. pieszych i rozpoznawać oraz przewidywać ich zachowanie.

 

Podnoszenie kwalifikacji: Learning Company i „Bosch Tube”

Co roku Bosch inwestuje około 250 mln euro w podnoszenie kwalifikacji swoich pracowników. Pracownicy mają do wyboru 19 000 programów szkoleniowych. Celem jest tutaj rozwijanie wiedzy i pomoc pracownikom we wdrażaniu się w nowe obszary działalności. Nowe oferty szkoleniowe, jak np. kursy wideo lub aplikacje szkoleniowe na urządzenia mobilne uzupełniają klasyczne szkolenia stacjonarne.

Inicjatywa "Bosch Learning Company" wzmacnia poczucie własnej odpowiedzialności uczącego się i wspiera samodzielną naukę. Nową inicjatywą jest „Bosch Tube”, czyli YouTube dla pracowników Bosch. Mogą oni tworzyć tutoriale wideo i publikować je w Bosch Tube. Znajdą tam także wszystkie filmy szkoleniowe.

- dr Volkmar Denner

Działalność Grupy Bosch w 2018 roku w poszczególnych sektorach

W 2018 roku wszystkie jednostki biznesowe koncernu Bosch rozwijały się pozytywnie.

 

Obroty sektora Mobility Solutions ponownie znacznie przekroczyły wynik światowej produkcji samochodów. Według wstępnych danych, obroty wzrosły o 2,3% do 47 mld euro. Z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut wzrost obrotów wyniósł 4,7%.

 

Sektor Consumer Goods odnotował obroty w wysokości 17,8 mld euro. Oznacza to spadek o 3,2%. Silne efekty różnic kursów wymiany walut oraz duża presja cenowa na najważniejszych rynkach wpłynęły negatywnie na rozwój sytuacji spółki BSH Hausgeräte GmbH oraz Bosch Power Tools. Z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut obroty sektora wzrosły o 0,9%.

 

Najsilniejszy wzrost obrotów odnotował sektor Industrial Technology, w którym wyniósł on 8,9%, osiągając wartość 7,4 mld euro. Z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut wzrost wyniósł 11%. Jest to przede wszystkim zasługa dalszego pozytywnego rozwoju działu branżowego Drive and Control Technology. Bosch planuje obecnie sprzedaż należącej do sektora Industrial Technology branży maszyn opakowaniowych.

 

Sektor Energy and Building Technology osiągnął obroty w wysokości 5,5 mld euro. Wzrost w wysokości 2,5% odpowiada wzrostowi w wysokości 4,7% liczonemu z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut.

Działalność Grupy Bosch 2018 w poszczególnych regionach

W Europie, obroty koncernu Bosch osiągnęły 41 mld euro, co oznacza wzrost o 2,1% (3,7% z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut). W Ameryce Północnej obroty wzrosły do 12,3 mld euro. Oznacza to wzrost o 7,9% liczony z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut, oraz wzrost nominalny w wysokości 2,8%. Pozytywny wpływ na zwiększenie obrotów miała w tym regionie przede wszystkim branża motoryzacyjna. W Ameryce Południowej obroty utrzymały się na poziomie z roku poprzedniego. Decydujący wpływ miały tutaj silne negatywne efekty różnic kursów wymiany walut w Brazylii i Argentynie, przez co nominalnie obroty zmalały o 7,8%, do 1,4 mld euro (z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut obroty wzrosły o 8,9%). W regionie Azji i Pacyfiku oraz Afryce Grupa Bosch zwiększyła swoje obroty o 0,4%, do 23,2 mld euro (z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut wzrost wyniósł 3,1%). Udział tego regionu w obrocie całkowitym Grupy wynosi już prawie 30%.

Zatrudnienie: liczba pracowników rośnie o 7 800 osób

Na dzień 31.12.2018 Grupa Bosch zatrudniała na całym świecie ok. 410 000 pracowników, czyli ok. 7 800 osób więcej niż w roku poprzednim. Bosch zwiększył zatrudnienie przede wszystkim w regionie Europy oraz Azji i Pacyfiku. Bosch w dalszym ciągu intensywnie poszukuje specjalistów w dziedzinie IT i oprogramowania.

Prognoza na rok 2019: konieczność zapewnienia wysokiego dochodu

Koncern Bosch prognozuje, że światowy wzrost gospodarki wyniesie w 2019 roku ok. 2,3%.

Nasza umiarkowana prognoza jest pochodną wielu trendów geopolitycznych, takich jak niepewne konsekwencje Brexitu czy konflikty handlowe. Nastroje konsumenckie oraz inwestycyjne psuje dodatkowo agresywny protekcjonizm przejawiający się nakładaniem ceł wyrównawczych lub wypowiedzeniem umów o wolnym handlu.

- prof. dr Stefan Asenkerschbaumer

 

Niezależnie od tego, Bosch także w tym roku zamierza rozwijać się w tempie szybszym niż najważniejsze rynki na których prowadzi działalność oraz utrzymać wysoki poziom dochodów pomimo znacznych nakładów inwestycyjnych.

 

Zestawienie najważniejszych wskaźników ekonomicznych można znaleźć pod linkiem.

 

Źródło: Bosch

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).