Nissan wprowadza nowy oszczędny silnik benzynowy 1.3

person Adrian Januszkiewicz 17/10/2018

Nowy oszczędny silnik benzynowy 1.3 Nissana zastosowany w modelu Quashqai ma zmniejszyć emisję CO2.

Do sprzedaży trafił właśnie Nissan Qashqai z najnowszym silnikiem benzynowym o pojemności 1,3 litra. Otwiera on kolejny rozdział w historii sukcesu modelu Qashqai — najlepiej sprzedającego się crossovera w Europie — i stanowi kolejny element uatrakcyjniający go w oczach klientów.

 

Nowy, bardzo oszczędny silnik, dostępny w wersjach o mocy 140 i 160 KM, wyróżnia się obniżonym zużyciem paliwa i mniejszą emisją CO2. Jednostka powstała w ramach współpracy Sojuszu Renault-Nissan-Mitsubishi z firmą Daimler.

 

W gamie Nissana silnik ten debiutuje w modelu Qashqai. Może mu towarzyszyć sześciobiegowa przekładnia manualna lub najnowszy siedmiobiegowy dwusprzęgłowy automat (DCT), w obu przypadkach w kombinacji z napędem na przednią oś. Skrzynia DCT, która po raz pierwszy pojawia się w Nissanie produkowanym na masową skalę, zapewnia klientom sportowe i bardziej bezpośrednie wrażenia dynamiczne, w tym lepsze przyspieszenie przy ruszaniu oraz płynniejsze przekazywanie mocy.

 

Zespół napędowy z silnikiem o pojemności 1,3 litra jest dostępny w trzech konfiguracjach: 140 KM i 160 KM z sześciobiegową skrzynią manualną oraz 160 KM z siedmiobiegową przekładnią DCT. Wartości momentu obrotowego wynoszą: 240 Nm w przypadku słabszej wersji, 260 Nm w mocniejszej wersji z przekładnią manualną i 270 Nm ze skrzynią DCT.

 

Udoskonalona gama napędów benzynowych wyróżnia się nie tylko mniejszymi wartościami spalania i emisji CO2, ale także wyznacza nowy standard pod względem wrażeń z jazdy Nissanem Qashqai. Klienci zauważą poprawę elastyczności i dynamiki dzięki większej mocy, wyższemu momentowi obrotowemu i lepszej kulturze pracy silników, które są też bardziej ciche. Wydłużone zostały również terminy okresowych przeglądów.

Wprowadzenie najnowszej jednostki o pojemności 1,3 litra to właściwa odpowiedź na zmieniające się uwarunkowania na rynku, zaspokajająca zapotrzebowanie na bardzo oszczędne silniki benzynowe, które wyróżniają się osiągami i niskim spalaniem. Jean-Philippe Roux dyrektor generalny ds. crossoverów w Nissan Europe

 

W Nissanie Qashqai trzy wersje silnika 1.3 zastępują trzy starsze konfiguracje: 1.2 115 KM z przekładnią manualną i CVT oraz 1.6 163 KM ze skrzynią manualną. Wszystkie nowe zespoły napędowe spełniają najnowszą normę emisji spalin Euro 6d‑Temp.

 

Obniżenie zużycia paliwa to efekt gruntownego przeprojektowania silnika w porównaniu do poprzednich jednostek benzynowych. Dodano filtr cząstek stałych, a udoskonalenia dotyczą układu wtryskowego, konstrukcji komory spalania, obniżenia tarcia oraz optymalizacji parametrów turbosprężarki. Wyższy moment obrotowy przy niższej prędkości obrotowej oznacza też mniejszy hałas w kabinie.

 

W porównaniu z wycofywanym silnikiem 1.2 115 KM z przekładnią manualną nowy silnik 1.3 140 KM z przekładnią manualną oferuje dodatkowe 25 KM mocy i 50 Nm momentu obrotowego. W Nissanie Qashqai z 17‑calowymi kołami emisja CO2 wynosi 121 g/km (NEDC-BT), czyli o 8 g/km mniej niż poprzednio (NEDC).

 

Porównując obie jednostki napędowe poprawie uległo także przyspieszenie. Chociaż czas potrzebny na rozpędzenie samochodu od 0 do 100 km/h jest w nich niemal identyczny (10,6 s w silniku 1.2 kontra 10,5 s w 1.3) to przyspieszenie na 4. biegu w zakresie 80-100 km/h jest lepsze aż o 21% – z 5,7 do 4,5 sekundy. Osiągi na 6. biegu w zakresie 100-120 km/h są jeszcze bardziej imponujące – poprawiono je o 35%, co przekłada się na jeszcze większą elastyczność pracy.

 

Moc nowego silnika 1.3 160 KM w porównaniu ze 163‑konnym silnikiem 1.6 jest co prawda o 3 KM mniejsza, ale wartość maksymalnego momentu obrotowego wzrosła o 20 Nm. W modelu Qashqai z 17‑calowymi kołami emisja CO2 wynosi 121 g/km (NEDC-BT), czyli o 13 g/km mniej niż poprzednio (NEDC).

 

W dwusprzęgłowej przekładni DCT zastosowano mokre sprzęgło. Nowa skrzynia biegów została wyposażona w nadzorowany elektrycznie system chłodzenia oraz elektro-mechaniczne sterowanie zmianą biegów poprawiające efektywność całego systemu.

 

Niższe koszty przeglądów silnika w całym jego okresie użytkowania przekładają się na zmniejszony koszt posiadania pojazdu. Przykładowo przebiegi pomiędzy kolejnymi przeglądami okresowymi zostały zwiększone z 20 000 do 30 000 kilometrów. Dodatkowo redukcja emisji COo 8 g/100 km w dwóch modelach wyposażonych w manualna skrzynię biegów oznacza niższe podatki w niektórych krajach. W oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy, w przypadku Wielkiej Brytanii oznacza to oszczędność 290 funtów, w Niemczech 36 euro, a we Francji 163 euro.

 

Nowy silnik benzynowy 1.3 l, opracowany w ramach Sojuszu Renault-Nissan-Mitsubishi, przeszedł 40 000 godzin testów i symulacji. W ramach testów silnik sprawdzano na dystansie 300 000 km w najbardziej ekstremalnych warunkach.

 

Silnik został opracowany we współpracy z koncernem Daimler, który będzie wykorzystywał tę jednostkę napędową w modelach z gamy marki Mercedes-Benz. Sojusz planuje wyprodukowanie nawet miliona tych silników w następnym roku obrachunkowym oraz spodziewa się, że będą one montowane w ponad 50% sprzedawanych egzemplarzy Nissana Qashqai.

Szczegóły konstrukcji silnika

Głowica cylindrowa

 

  • Dzięki kompaktowym wymiarom silnika pod maską pozostaje więcej miejsca, a cały samochód ma mniejszą masę.
  • W nowym silniku zastosowano głowicę cylindrową o konstrukcji w kształcie „delta”. Wtryskiwacze zamontowano centralnie w celu poprawy efektywności spalania.
  • Kolektor wydechowy jest częściowo zintegrowany z głowicą w celu poprawy efektywności chłodzenia spalin oraz efektywności spalania, zwłaszcza przy niskiej prędkości obrotowej i dużym obciążeniu.
  • Dodano filtr cząstek stałych. Filtr usuwa cząstki stałe ze spalin, zatrzymując je w mikroporowatej strukturze w formie kanałów o przekroju kwadratowym. Regeneracja filtra następuje automatycznie w regularnych odstępach.

 

Powierzchnia gładzi cylindra

 

  • Po raz pierwszy Sojusz zastosował tę technologiczną innowację w silniku przeznaczonym do masowo produkowanych modeli.
  • Za pomocą palnika plazmowego na powierzchnię cylindra natryskiwana jest cienka warstwa bardzo twardej stali. Tak wykonana gładź cylindra poprawia przewodnictwo cieplne w trakcie procesu spalania.
  • Oprócz znacznego obniżenia masy silnika taka technologia znacznie ogranicza niekontrolowane spalanie detonacyjne (stukowe) w silniku oraz pozwala zwiększyć stopień sprężania, a tym samym sprawność silnika.
  • Przyczynia się to do ograniczenia zużycia paliwa i emisji spalin o 1%.

 

Turbosprężarka

 

  • Turbosprężarka jest wyposażona w sterowany silnikiem elektrycznym zawór upustowy (tzw. e‑waste gate). Nowy układ zastąpił zawór pneumatyczny stosowany w starszych silnikach.
  • Dzięki temu turbosprężarka reaguje bardziej elastycznie, zwłaszcza przy niskiej prędkości obrotowej silnika.
  • Nowy typ zaworu upustowego umożliwia optymalizację parametrów pracy silnika bez uszczerbku dla jego elastyczności.

 

Wtryskiwacze

 

  • Sześciootworowe dysze wtryskiwaczy zapewniają lepszą atomizację paliwa.
  • Są one zasilane wspólną magistralą (common rail) pod ciśnieniem 250 barów. W poprzednim silniku o pojemności 1,2 litra wartość ta wynosiła 200 barów.

 

Zmienne fazy rozrządu i dźwigienki zaworowe

 

  • W układzie rozrządu zamiast zwykłych popychaczy zastosowano rolkowe dźwigienki zaworowe z hydrauliczną regulacją luzu. Pomaga to zmniejszyć tarcie i poprawia trwałość.
  • Główną korzyścią jest ograniczenie tarcia, co przekłada się na zwiększenie niezawodności mechanizmu.
  • Silnik pracuje bardziej wydajnie, ponieważ zaworami dolotowymi i wydechowymi sterują dwa niezależne układy zmiennych faz rozrządu.

 

Źródło: Nissan

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl