Montaż elementów zawieszenia – wskazówki KYB Europe | MOTOFAKTOR

KYB Europe przedstawia ważne informacje o zasadach postępowania przy montażu amortyzatorów, sprężyn zawieszenia oraz górnych zestawów montażowych.

 

  • KYB Europe przypomina na co zwracać uwagę przy montażu amortyzatorów, sprężyn zawieszenia oraz górnych zestawów montażowych na przykładzie swoich produktów
  • Dokręcając nakrętkę mocującą amortyzatora nie wolno używać szczypiec ani innych nieodpowiednich narzędzi do przytrzymywania tłoczyska bezpośrednio na jego powierzchni, bo może to uszkodzić jego gładką, chromowaną powierzchnię, co w konsekwencji może doprowadzić do uszkodzenia uszczelniacza i wycieku oleju
  • Jeśli do zestawu amortyzatora mamy dołączoną nową nakrętkę, to powinniśmy wykorzystać ją zamiast tej ze zużytego amortyzatora
  • Montując nowy wkład amortyzatora nie należy wlewać wody ani innych płynów do obudowy
  • Przy demontażu kolumny amortyzatora zaleca się oznaczenie części zawieszenia wchodzących w jej skład, dla zapewnienia prawidłowego położenia i kolejności elementów, które będą używane ponownie
  • Więcej informacji w polskiej (i nie tylko) branży aftermarketowej i motoryzacyjnej znajdziesz na stronie głównej Motofaktora. Jeśli chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży — zapisz się na nasz newsletter

Mocowanie tłoczyska

Jedną z najczęstszych przyczyn uszkodzenia uszczelniacza olejowego amortyzatora oraz wycieku oleju jest uszkodzenie tłoczyska podczas montażu. Nie należy używać szczypiec ani innych nieodpowiednich narzędzi do przytrzymywania tłoczyska bezpośrednio na jego powierzchni podczas dokręcania nakrętki mocującej. Narzędzia te mogą uszkodzić gładką, chromowaną powierzchnię, co może doprowadzić do uszkodzenia uszczelniacza oraz do wycieku oleju.

 

Amortyzatory KYB posiadają specjalny obszar na tłoczysku, znajdujący się tuż pod gwintem, który służy do jego przytrzymania i blokowania podczas dokręcania nakrętki mocującej.

Amortyzatory KYB

Używaj nakrętek dostarczonych w zestawie

Jeżeli amortyzator KYB dostarczany jest wraz z nową nakrętką, należy jej użyć podczas montażu – zamiast tej, która została zdemontowana ze starej części. W przypadku gdy KYB nie dostarcza nakrętki, należy ponownie użyć oryginalnej.

Wymiana wkładów amortyzatora

Podczas montażu nowego wkładu amortyzatora KYB nie należy wlewać wody ani innych płynów do obudowy. Upewnij się także, że w obudowie amortyzatora nie ma żadnego płynu. KYB zaleca montaż wkładów amortyzatora bez dodatkowych płynów we wnętrzu obudowy.

Pozycja górnych zestawów montażowych

Podczas demontażu kolumny amortyzatora zaleca się oznaczenie części zawieszenia wchodzących w jej skład, dla zapewnienia prawidłowego położenia i kolejności elementów, które będą używane ponownie. Określa się to jako „pozycja zegarowa”. Należy zwrócić szczególną uwagę na prawidłowe ułożenie zwoju sprężyny na górnym zestawie montażowym, aby upewnić się, że montaż został przeprowadzony prawidłowo zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu.

Wysokość amortyzatora

Czasami zdarza się, że nowy amortyzator KYB może mieć inną wysokość tłoczyska niż ten, który został wymontowany z pojazdu. Najczęściej powodem takiej sytuacji jest zastosowanie w amortyzatorze KYB (szczególnie w nowszych modelach pojazdów) wewnętrznej sprężyny ruchu odbicia oraz brak odboju w produkcie OE, który ze względu obniżenia kosztów mógł zostać usunięty przez producenta. W niektórych, przypadkach w celu zamontowania górnego zestawu montażowego konieczne jest zastosowanie specjalistycznego narzędzia do montażu. Jest to również wymagane w przypadku wielu komponentów OE. Jeśli część została wybrana z katalogu KYB na podstawie dokładnych specyfikacji pojazdu, można ją bezpiecznie zamontować.

Wewnętrzna sprężyna ruchu odbicia (rebound spring)

Prawidłowy moment dokręcania

Nie należy używać pneumatycznego ani elektrycznego klucza udarowego do dokręcania górnej nakrętki trzpienia tłoczyska. Może to spowodować przekroczenie zalecanej wartości momentu siły dokręcania i doprowadzić do uszkodzenia amortyzatora. Powinno się przytrzymać tłoczysko odpowiednim kluczem lub specjalnym narzędziem na obrobionym występie w jego górnej części i podczas dokręcania należy użyć klucza dynamometrycznego ustawionego zgodnie ze specyfikacją producenta pojazdu. Specyfikacje można znaleźć w aplikacji KYB Suspension Solutions. Końcowe dokręcanie zalecanym momentem siły powinno być przeprowadzone przy zawieszeniu dociążonym masą pojazdu (gdy auto stoi na kołach).

Wymiana parami

Aby zapewnić właściwe działanie, bezpieczne prowadzenie i kontrolę nad pojazdem, KYB zaleca wymianę amortyzatorów zawsze parami na jednej osi. Gdy parametry pracy oraz charakterystyki tłumienia amortyzatorów różnią się znacznie po obu stronach pojazdu, może to wpływać na pogorszenie bezpieczeństwa jazdy poprzez zwiększenie przechyłów nadwozia, utratę stabilizacji oraz może doprowadzić do utraty kontroli nad pojazdem. Wraz z amortyzatorami, KYB zaleca wymianę elementów współpracujących w kolumnie MacPherson takich jak: sprężyny zawieszenia, górne zestawy montażowe oraz zestawy osłonowo-ochronne.

Przepompowanie amortyzatora (odpowietrzenie)

Czasami zdarza się, że nowy amortyzator może zostać zdiagnozowany jako uszkodzony, podczas gdy w rzeczywistości wystarczy go tylko „przepompować”. Amortyzatory są zwykle składowane i transportowane w opakowaniach kartonowych w pozycji poziomej.

 

Może to powodować mieszanie się gazu i oleju hydraulicznego w amortyzatorze. W cylindrze roboczym mogą powstawać kieszenie powietrzne co będzie wpływało na pracę oraz siły tłumienia amortyzatora. Aby tego uniknąć, zaleca się „przepompowanie” amortyzatora w pozycji pionowej, wciskają i wyciągając jego tłoczysko od 4-5 razy. Czynność ta jest wykonywana w celu odpowietrzenia amortyzatora.

Ustawianie geometrii

W zależności od konstrukcji pojazdu po wymianie amortyzatorów zaleca się kontrolę oraz ustawienie geometrii zawieszenia. Amortyzatory mają wpływ za zbieżność oraz prowadzenie, dlatego najlepiej jest zapoznać się z instrukcją obsługi pojazdu oraz specyfikacjami producenta.

 

Źródło: KYB Europe

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).