Według Globalnego Raportu Popularności Kolorów, opublikowanego przez Axaltę, w 2019 roku Europę zdominował szary. Co jednak o tym zdecydowało?
Z raportu Axalta wynika, że w 2019 roku najczęściej wybierany był szary – takie nadwozie miało aż 24% nowych samochodów sprzedanych w Europie. Drugie miejsce na starym kontynencie zajął biały z udziałem 23%, choć nadal króluje on w ujęciu globalnym. Trzecim najpopularniejszym kolorem wśród Europejczyków jest czarny.
Razem te trzy kolory odpowiadają za 2/3 rynku nowych samochodów. Jeśli dodać srebrny, z udziałem 10%, łącznie te cztery kolory stanowią ponad 3/4 rynku. Niebieski (10%) i czerwony (6%) to najwyżej notowane kolory z poza grupy odcieni neutralnych.
Szary przed białym i czarnym – tak kształtują się aktualne trendy kolorystyczne w Europie według dorocznego Globalnego Raportu Popularności Kolorów Axalta za rok 2019.
Szary oznacza obiektywizm i profesjonalizm
Szary symbolizuje funkcjonalność i profesjonalizm, styl i elegancję. Szary samochód oznacza, że kierowca nie potrzebuje przyciągać uwagi jaskrawym kolorem. Natomiast dzięki nowym pigmentom i efektom ten niepozorny kolor potrafi naprawdę robić wrażenie. Stworzenie nowego koloru zajmuje około dwóch lat, więc pracę nad kolorami przyszłości trzeba zaczynać już dziś.
Elke Dirks
Axalta Automotive OEM Colour Designer na Europę, Bliski Wschód i Afrykę
Nowe kolory opracowywane na potrzeby producentów samochodów: Elke Dirks, Axalta Automotive OEM Colour Designer na region EMEA.
Zespół Axalta odpowiedzialny za kolory dla producentów OEM analizuje różne czynniki: poza statystykami dotyczącymi kolorów oraz analizami klientów i modeli samochodowych patrzą też na modę i aktualnie panujące nastroje.
Trendy w modzie, meblach i akcesoriach, a nawet artykuły w magazynach – wskazówek szukamy wszędzie.
Elke Dirks
Bez lakieru do renowacji wszystko na nic
Nie każdy kolor opracowany przez Elke Dirks i jej koleżankę Christiane Lüdecke trafia na nadwozia. Czasami jest to spowodowane problemami związanymi z procesem produkcji, a czasami wiąże się to z opracowaniem receptury lakieru renowacyjnego.
Opracowanie lakieru dla producenta samochodów nie obejmuje tylko lakieru produkcyjnego, lecz także produkty, które umożliwią warsztatom renowacje i idealne odtworzenie koloru nadwozia.
Harald Klöckner
Head of Standox Training na region EMEA
Producenci lakierów muszą umieć przewidywać, które kolory zyskują na popularności wśród konsumentów.
Specjaliści Standox są w ciągłym kontakcie z pracownikami sektora OEM.
Ta współpraca w naturalny sposób ułatwia tworzenie odpowiednich receptur i lakierów renowacyjnych.
Harald Klöckner
Tak bliska koordynacja prac nie jest oczywista: nie wszyscy producenci lakierów OEM są obecni na rynku renowacyjnym – i odwrotnie.
60 nowych receptur tygodniowo
Prace nad recepturą lakieru renowacyjnego są niezwykle czasochłonne. Wymagają identyfikacji pigmentów poprzez analizę mikroskopową, obliczenia proporcji mieszania i wykorzystania robotów do aplikacji, aby uzyskać neutralny efekt. Te wszystkie procesy są nieustannie monitorowane i doskonalone. W ten sposób Standox opracowuje około 60 nowych receptur tygodniowo i udostępnia je w oprogramowaniu kolorystycznym online Standowin iQ.
To mnóstwo pracy. Ale dzięki temu wiemy, że nasi partnerzy mogą za każdym razem uzyskać idealny kolor.
Harald Klöckner