Strefy czystego transportu czy zakazy wjazdu starszych Diesli do centrów miast to europejskie trendy, które powoli wchodzą do Polski.

Od 5 stycznia testowana jest pierwsza strefa czystego transportu w Krakowie. To kolejny krok w walce ze smogiem, za który w ruchu samochodowym najbardziej odpowiedzialne mają być pojazdy z silnikiem Diesla. Obserwatorium ARC Rynek i Opinia przeprowadziło sondaż dotyczący popularności pojazdów z tą jednostką napędową w Polsce.

 

Zgodnie z deklaracjami polskich kierowców niemal co trzeci z nich (31%) ma samochód z silnikiem diesla. Najczęściej są to osoby w przedziale wiekowym 25-44 lata. Zdecydowanie najrzadziej z tego typu samochodów korzystają osoby z grupy wiekowej 45-59 lat. Diesel to domena wsi i małych miasteczek, do 20 tysięcy mieszkańców. Wraz z wielkością miasta spada odsetek osób korzystających z tego typu samochodów. W największych miastach niemal co czwarta osoba jeździ właśnie dieslem.

Najczęściej z samochodów z silnikiem Diesla korzystają mieszkańcy województw zlokalizowanych na północy Polski oraz w województwach: dolnośląskim, lubelskim i podlaskim. Respondenci deklarujący posiadanie samochodu z tym silnikiem z mniejszą częstotliwością korzystają na co dzień z samochodu niż np. osoby posiadające samochód z silnikiem benzynowym.

Ruch samochodowy jest odpowiedzialny wyłącznie w około 6 procentach* za miejski smog, którego intensywność najbardziej rośnie w okresie grzewczym. Mimo stosunkowo niedużego udziału samochodów w tworzeniu się smogu duże miasta coraz częściej wypowiadają wojnę zwłaszcza pojazdom z silnikami wysokoprężnymi. Spaliny pochodzące z tych silników, zwłaszcza ze względu na obecność tlenków azotu, zostały wpisane przez Międzynarodową Organizacja Zdrowia na listę substancji rakotwórczych. Dlatego można się spodziewać, że ograniczenia co do produkcji czy użytkowania tego typu pojazdów będą się pojawiały coraz częściej. Analizując wyniki naszego badania można stwierdzić, że diesle w Polsce to w dużej mierze samochody sprowadzane zza granicy. Świadczyć może o tym ich większa obecność w województwach sąsiadujących z Niemcami – w województwie dolnośląskim i zachodniopomorskim, a także na wsiach i w małych miasteczkach, gdzie częściej liczy się opłacalność samochodu, a diesle przez lata były uważane za samochody bardziej ekonomiczne. dr Adam Czarnecki ARC Rynek i Opinia

 

Badanie zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI (ankiety online) na próbie kierowców w wieku 18-59 lat, którzy tankują samochód na stacji benzynowej min. raz w miesiącu. Liczebność próby N=1534, termin realizacji badania czerwiec-lipiec 2018 r.

 

*wg raportu NIK „Ochrona powietrza przed zanieczyszczeniami” z 2016 roku

 

Źródło: ARC Rynek i Opinia

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl