MF i KAS chcą likwidacji szlabanów na autostradach | MOTOFAKTOR

MF i KAS chcą likwidacji szlabanów na autostradach

person Adrian Januszkiewicz 28/09/2020

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przygotowują wprowadzenie nowego sposobu poboru opłat za przejazd państwową autostradą.

Od 1 lipca 2020 r. szef KAS odpowiada za pobór opłaty za przejazd autostradą na dwóch odcinkach: Konin – Stryków (A2) oraz Wrocław – Sośnica (A4). Obecnie opłata za przejazd na tych odcinkach jest pobierana w sposób manualny, z wykorzystaniem tzw. bramek lub elektronicznie, przy użyciu dedykowanych urządzeń OBU (viaBOX lub viaAUTO) w technologii radiowej (DSRC).

Przygotowujemy rozwiązania, które pozwolą na odejście od manualnego poboru opłaty za przejazd autostradą i likwidację tzw. bramek. Naszym celem jest pobór wszystkich opłat drogowych w jednym systemie bezbramkowym. Chcemy w pełni wykorzystać potencjał nowych technologii i stworzyć system, który będzie bezpieczny i wygodny dla użytkowników dróg. Tadeusz Kościński minister finansów
Wprowadzimy pobór opłaty za przejazd autostradą w trybie „free flow” czyli bez konieczności zatrzymywania pojazdów w punktach poboru opłat. Nie będzie to oznaczać obowiązku wyposażenia samochodów osobowych w nadajniki GPS. Chcemy, żeby system e-Toll był wykorzystywany przez Krajową Administrację Skarbową do poboru wszystkich opłat drogowych. Przekazywanie danych geolokalizacyjnych dla pojazdów lekkich jest opcjonalne. Magdalena Rzeczkowska szefowa KAS

Nowe rozwiązania dla pojazdów lekkich

MF i KAS planują wprowadzić dwie możliwości opłacania przejazdu autostradą przez pojazdy lekkie (o masie do 3,5 tony):

 

  • zakup biletu autostradowego (e-Ticket),
  • na podstawie danych geolokalizacyjnych przekazywanych do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS (e-Toll), analogicznie jak to ma miejsce dla pojazdów ciężkich np. z wykorzystaniem bezpłatnej aplikacji na urządzenia mobilne dostarczonej przez KAS.

 

Dzięki przygotowaniu interfejsu API dla chętnych przedsiębiorców, bilet autostradowy będzie można kupić poprzez nowoczesne kanały dystrybucji online jak np. serwis internetowy, terminale samoobsługowe, bezpłatną aplikację mobilną, aplikacje bankowe czy integrujące płatności.

 

Bilet będzie można również kupić na stacji paliw czy w kiosku, co będzie wygodne dla osób, które nie korzystają z rozwiązań cyfrowych.

 

Z punktu widzenia niektórych użytkowników dróg, zaletą będzie zakup biletu autostradowego, bez konieczności przekazywania danych geolokalizacyjnych i wykorzystywania urządzenia z nadajnikiem GPS.

Korzyści dla kierowców

Wprowadzenie bezbramkowego poboru opłat to mają być przede wszystkim korzyści dla użytkowników dróg: większe bezpieczeństwo przejazdu, ograniczenie zatorów, oszczędność czasu.

 

Proponowane rozwiązania otwierać mają również drogę do wprowadzenia interoperacyjności na poziomie krajowym, we współpracy z koncesjonariuszami. To możliwość objęcia jednolitym systemem poboru opłat także odcinków autostrad koncesyjnych.

Od kiedy nowe rozwiązania?

Ze względu na wiążące Ministerstwo Finansów umowy z podwykonawcami na obsługę bramek, najwcześniejszym możliwym terminem zaprzestania poboru opłaty za przejazd autostradą w sposób manualny ma być IV kwartał 2021 r. Możliwość rozliczania opłaty za przejazd autostradą dla pojazdów lekkich w Systemie Poboru Opłaty Elektronicznej KAS z wykorzystaniem aplikacji ma być uruchomiona wcześniej, wraz ze startem systemu e-Toll.

 

Przewidywane jest wprowadzenie 3-miesięcznego okresu przejściowego, w którym będą funkcjonować oba systemy poboru opłat (wygaszany system oparty na technologii DSRC oraz nowy bazujący na geolokalizacji). Rozwiązanie to ma ułatwić użytkownikom dróg płatnych dostosowanie się do zmiany i pozwolić na płynne przejście do nowego systemu.

 

Źródło: Ministerstwo Finansów/Krajowa Administracja Skarbowa

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).