Mechanik – zawodowiec | MOTOFAKTOR

Mechanik - zawodowiec

Amortyzatory to jedne z najważniejszych elementów samochodu, które na co dzień pozostają ukryte pod karoserią. Każdy mechanik powinien umieć ocenić ich stan techniczny, a dobrą do tego okazją jest nadchodzący okres wymiany opon.
4/04/2018

Samochody stanowią dziś bardzo złożone konstrukcje, co od mechaników wymaga coraz większej wiedzy merytorycznej i umiejętności praktycznych. Po części prowadzi to do określenia specjalizacji w serwisowaniu i naprawie pojazdów, jak i odpowiedniego wyposażenia warsztatów. Niezmiennie jednak są obszary, w których każdy mechanik z łatwością sobie poradzi. Co więcej, warto dokonać ich przeglądu przy każdej nadarzającej się okazji. W oczach Klienta podkreśli to nasz wizerunek mechanika-zawodowca, który stoi na straży bezpieczeństwa na drodze.

Amortyzatory stanowią jeden z istotnych elementów samochodu, które mają wpływ na właściwości jezdne i drogę hamowania, czyli ogólnie mówiąc bezpieczeństwo. Jednak na co dzień ukryte są pod karoserią samochodu, stąd trudno systematycznie oceniać ich wygląd i stan techniczny. Dlatego warto przeprowadzić takie oględziny podczas zbliżającego się okresu wymiany opon na letnie. Poza oceną samych amortyzatorów powinniśmy przeprowadzić krótki wywiad z kierowcą na temat zachowania się samochodu podczas jazdy.

doradca techniczny w firmie IHR Warszawa, przedstawiciela marki Bilstein w Polsce - Andrzej Wojciech Buczek

 

Główną rolą amortyzatorów jest zagwarantowanie odpowiedniego docisku koła samochodu do nawierzchni drogi, dlatego też ich konstrukcje wykazują się bardzo wysoką wytrzymałością. Ale i one mają ograniczoną odporność na zużycie i uszkodzenia. Ponieważ sprawność amortyzatorów stopniowo obniża się w trakcie normalnej jazdy, to kierowcy przyzwyczają się do zachodzących zmian i nie są w stanie rozpoznać różnicy w ich zachowaniu. Podstawowe więc pytania mechanika powinny sprowadzać się do zachowania samochodu podczas hamowania, pokonywania zakrętów czy przejazdów przez progi zwalniające, a także odczuwalnych wibracji na kierownicy.

 

Warto przy tym obejrzeć obudowę amortyzatora – widoczne zacieki są sygnałem ich mechanicznego uszkodzenia. Ponadto wiele o stanie technicznym zawieszenia i warunkach eksploatacji mówi bieżnik zdjętych po sezonie opon. Zużyte krawędzie świadczą o niskim ciśnieniu w kołach, zaś zużyte środkowe powierzchnie o zbyt dużym ciśnieniu. Z kolei starta tylko jedna krawędź opony sygnalizuje niewłaściwą geometrię lub niesprawny układ hamulcowy. Wszystkie te nieprawidłowości wpływają również na zachowanie amortyzatorów. Zaś oznaką ich uszkodzenia może być nieregularnie zużyty bieżnik.

Do szybszego obniżenia sprawności amortyzatorów przyczynia się również sam kierowca. Dynamiczne podjazdy pod krawężnik, nieomijanie dziur w jezdni, czy przeładowywanie samochodu to tylko kilka najczęstszych powodów. Przy ocenienie zawieszenia powinnyśmy brać pod uwagę także stan połączeń metalowo-gumowych, mocowania górnego oraz sprężyn. Te elementy powinny być wymienione podczas montażu nowych amortyzatorów, oczywiście parami na tej samej osi kół.

- Andrzej Wojciech Buczek

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).