Valeo 16.12.2018

O tym, że w Polsce brakuje mechaników samochodowych co jakiś czas piszą media. Jednak nie każdy wie, że najbardziej brakuje fachowców potrafiących obsługiwać i naprawiać pojazdy ciężarowe.

Luki kadrowe dotykają wszystkich sektorów gospodarki, ale w branży automotive szczególnie odczuwalny jest brak kierunkowo wykwalifikowanego personelu, co sygnalizuje 36 proc. firm – tak wynika z raportu firmy Exact Systems “MotoBarometr 2017. Nastroje w automotive”. Z kolei z badania firmy doradczej KPMG pokazują, że dla 50 proc. producentów pojazdów wyzwaniem w ciągu najbliższych kilku miesięcy będzie pozyskanie wykwalifikowanych pracowników. Podobne problemy przewiduje aż 71 proc. dystrybutorów pojazdów i części samochodowych. Z brakiem pracowników zmagają się także właściciele warsztatów samochodowych.

 

Brak mechaników to efekt zapaści polskiego szkolnictwa zawodowego, które kształci zbyt małą liczbę kandydatów do zawodu oraz złego wizerunku mechanika wśród nastolatków. Zwłaszcza naprawy pojazdów ciężarowych kojarzą się młodym ludziom z ciężkim i brudnym zajęciem, na tle którego praca biurowa wydaje się o wiele bardziej atrakcyjna. Wystarczy popatrzeć na rozmiar koła pojazdu ciężarowego, w którym przyjdzie wymienić oponę czy uświadomić sobie, że tarcza sprzęgła może ważyć kilkadziesiąt kilogramów, by uświadomić sobie skąd te obawy się biorą. Są one jednak bezpodstawne.

Podstawowym narzędziem pracy mechanika jest tester diagnostyczny, a do wykonania każdej czynności obsługowej są specjalne urządzenia wspomagające. Mechanika chroni prawo pracy, pracownik nie może być przeciążany i trzeba mu zapewnić odpowiednie warunki do pracy. Bartosz Adamczewski szef serwisu autoryzowanego Mercedes-Benz Wróbel w podwrocławskich Pietrzykowicach

 

Przykładowo, do wymiany opon służy specjalna automatyczna montażownica, która obsługiwana jest za pomocą pilota, a mechanik musi tylko przełożyć łyżką brzeg opony przez rant obręczy.

 

Coraz większe znaczenie ma diagnostyka i naprawa systemów elektronicznych.

Wszystkie nowoczesne technologie, które występują w motoryzacji, debiutują najpierw w pojazdach ciężarowych. Tak było na przykład z telematyką czy systemami wspierającymi kierowcę takimi jak adaptacyjne tempomaty. Systemy bezpieczeństwa są testowane właśnie najpierw w pojazdach ciężarowych. Bartosz Adamczewski

 

Dodatkowo, mechanicy mogą liczyć na wparcie techniczne m.in. producentów czy dystrybutorów części zamiennych.

Warto podkreślić, że producenci części zamiennych, również firma ZF Aftermarket, zapewniają mechanikom stały dostęp do specjalistycznej wiedzy. Nie pozostawiamy ich samym sobie. Oferowane przez nas szkolenia są prowadzone przez wysoko wykwalifikowanych ekspertów, którzy doskonale znają potrzeby rynku i pracowników warsztatów. W ramach debiutującego w tym roku w Polsce konceptu warsztatowego ZF Services [pro]Tech dużą wagę przywiązujemy do zajęć praktycznych, które będą się odbywały z wykorzystaniem specjalnie do tego celu dostosowanych pojazdów i podzespołów. Grzegorz Fedorowicz Business Development Manager ZF Aftermarket

 

Mechanicy pojazdów ciężarowych są bardzo dobrze wynagradzani. Początkujący pracownik Autoryzowanej Stacji Obsługi może liczyć na 4500 zł brutto miesięcznie, z kolei specjalista z kilkuletnim stażem, łączący umiejętności z zakresu napraw mechanicznych i diagnostyki elektroniki dostaje wynagrodzenie w wysokości 10 tys. zł brutto za 40-godzinny tydzień pracy.

 

Jeszcze więcej ofert pracy jest na tak zwanym aftermarkecie, czyli w warsztatach niezależnych oraz firmach zajmujących się dystrybucją części do pojazdów ciężarowych. Kilkuletnie doświadczenie mechanika okazuje się być doskonałym punktem startu do rozwoju zawodowego w branży motoryzacyjnej.

Staramy się zachęcić młodych ludzi do pracy w branży i przekonać ich, że może to być przygoda i pasja, z którą zwiążą się na całe życie. Od kilku lat współpracujemy ze szkołami zawodowymi w całej Polsce realizując program Młode Kadry. Wyposażamy szkoły w nowoczesny sprzęt do naprawy i diagnostyki usterek w samochodach, dostarczamy wiedzę niezbędną do kształcenia przyszłych mechaników. Wspieramy olimpiady, praktyki i staże dla najlepszych uczniów. Z pewnością zwiększa to szanse młodzieży na znalezienie dobrej pracy czy nawet założenie własnego warsztatu. Radosław Sujka menedżer ds. szkoleń w Inter Cars

 

Dobrze wykształcony mechanik wyposażony w profesjonalną wiedzę to doskonały materiał na pracownika niekoniecznie w warsztacie, ale np. na stanowisku sprzedawcy u dystrybutora części zamiennych. Ale sprzedawca to nie koniec możliwości. Wyżej jest przedstawiciel handlowy, który negocjuje dostawy części, materiałów i wyposażenia warsztatowego do klientów takich jak serwisy czy firmy transportowe, które we własnym zakresie obsługują swój tabor. W branży motoryzacyjnej nie ma szklanego sufitu – przynajmniej kilku dyrektorów zarządzających lub członków zarządów firm dystrybucyjnych zaczynało od stanowiska sprzedawcy lub mechanika.

Kluczem do zachęcenia młodych ludzi do związania się z tą branżą jest dotarcie do nich nie za pomocą akademickich wykładów, ale nowoczesnych narzędzi dostosowanych do ich zainteresowań. Dajemy młodym ludziom możliwość pogłębiania wiedzy technicznej w formie wirtualnej zabawy. Wykorzystujemy do tego specjalnie dla nas przygotowaną wersję gry Car Mechanic Simulator. Radosław Sujka

 

Organizowane od kilku lat w Poznaniu, w czasie kwietniowego Motor Show, Ogólnopolskie Mistrzostwa Mechaników w edycji 2018 położą większy nacisk na “wagę ciężką”, czyli konkurencje związane z pojazdami ciężarowymi.

Słuchamy naszych partnerów i widzimy potrzebę zwrócenia uwagi uczniów szkół samochodowych na sektor obsługi i napraw pojazdów ciężarowych. To dziś dla nich najlepszy wybór, gwarantujący stabilne zatrudnienie przy wysokich wynagrodzeniach. Organizując konkurencje z firmami z branży pojazdów ciężarowych chcemy też pokazać uczniom, że może być to ciekawe wyzwanie. Adrian Dekowski Fundacja Cooperatio

 

Zdjęcie: ZF Aftermarket

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl