M-TECH: światła laserowe i matryce LED w czołówce innowacji

M-TECH: światła laserowe i matryce LED w czołówce innowacji

person Joanna Piszcz 13/11/2023

O trendach w rozwoju oświetlenia samochodowego, legalności retrofitów i szczegółach dotyczących wymiany żarówek na mocniejsze opowiada nam Dawid Bystroń, Product Manager w firmie M-TECH.

 

Jakie są obecnie trendy w rozwoju oświetlenia samochodowego?

Dawid Bystroń, Product Manager w firmie M-TECH
Dawid Bystroń, Product Manager w firmie M-TECH

Obecnie obserwuje się dynamiczny rozwój topowych instalacji oświetleniowych w pojazdach. Nowoczesne technologie, takie jak światła laserowe oraz matryce LED, są w czołówce innowacji.

 

Systemy oparte na matrycach LED umożliwiają precyzyjne sterowanie światłem, dostosowując je do warunków na drodze. Ponadto, istnieje dążenie do rozwiązań bardziej ekologicznych i trwalszych, co skutkuje ciągłymi usprawnieniami w efektywności i trwałości oświetlenia samochodowego.

Retrofity LED jako zamiennik żarówki - czy coś się zmienia w przepisach?

Obecnie można śledzić tylko informacje o liberalizacji przepisów w innych europejskich krajach, np. Czechach, które po Niemczech, Austrii i Hiszpanii warunkowo dopuściły użycie retrofitów w wybranych modelach samochodów. W Polsce Instytut Transportu Samochodowego przeprowadził kilka badań potwierdzających bezpieczne użytkowanie retrofitów w samochodach, co ostatecznie skutkowało warunkowym dopuszczeniem do ruchy tychże pojazdów. Nie wpłynęło to jednak na jakiekolwiek ruchy w celu dopuszczenia retrofitow do użytku drogowego.

Kiedy będzie można legalnie zamienić żarówkę na jej odpowiednik w technologii LED?

Aktualnie, możliwa jest legalna zamiana tradycyjnej żarówki na jej odpowiednik w technologii LED w przypadku niektórych zastosowań. Retrofity LED można stosować wewnątrz pojazdu, na przykład jako zamienniki żarówek W5W czy C5W do oświetlenia wnętrza samochodu. W przypadku stosowanie retrofitów LED jako źródeł światła oświetlenia głównego, istnieje możliwość warunkowego dopuszczenia do ruchu. Procedura jest żmudna i wiedzie przez Instytut Transportu Samochodowego w Warszawie oraz opinie rzeczoznawców. Osobiście uważam, że opłacalność takiego zabiegu może być wątpliwa, co więcej nie sądzę, aby ITS był zainteresowany prowadzeniem tego typu badań na masową skalę, choć oczywiście mogę być w błędzie.

Czy mocniejsza żarówka to lepsza jakość światła?

Zastosowanie mocniejszej żarówki, np. o większej mocy, takiej jak H7 o 100W zamiast standardowej o mocy 55W, faktycznie zwiększy ilość emitowanego światła. Jest to szczególnie zauważalne w tradycyjnych żarówkach.

Jakie niesie za sobą ryzyko wymiana żarówki na mocniejszą?

Wymiana żarówki na mocniejszą niesie ze sobą kilka potencjalnych zagrożeń. Przede wszystkim, wyższa temperatura pracy takiej żarówki może uszkodzić odbłyśnik lub klosz. Dodatkowo, konieczne jest upewnienie się, że przewody zasilania oraz styki są odpowiednio zaprojektowane, aby wytrzymały większe obciążenie prądem. Ponadto, systemy elektroniczne monitorujące pracę oświetlenia, mogą wykryć zwiększony pobór mocy jako usterkę, co może skutkować komunikatem o błędzie lub nawet odłączeniem zasilania do świateł.

 

Podsumowując, rozwój oświetlenia samochodowego obejmuje nowoczesne technologie, takie jak światła laserowe i matryce LED, ale wymaga również zachowania ostrożności i zgodności z przepisami podczas zmian w oświetleniu pojazdu.

user photo

Autor

Joanna Piszcz

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).