Lumag testuje ekologiczne klocki hamulcowe | MOTOFAKTOR

Lumag testuje ekologiczne klocki hamulcowe

Firma Lumag wykorzystując własnego Volkswagena ID.4 testuje nowe technologie klocków hamulcowych, dzięki którym mają być bardziej eko.

Samochody elektryczne na europejskich drogach są coraz częstszym widokiem. Według danych Europejskiej Agencji Środowiska; w 2019 roku zarejestrowano ich prawie 550 tysięcy w krajach należących do Unii Europejskiej. Z jednej strony to nieoceniona ulga dla środowiska, jednak z drugiej – duże wyzwanie dla producentów klocków hamulcowych, którzy muszą dostosowywać produkcję do wymagań rynku. Aby lepiej zrozumieć potrzeby użytkowników aut zasilanych zieloną energią, firma Lumag, właściciel marki Breck zakupiła VW ID.4 na którym testowane będą nowe rozwiązania przydatne w produkcji materiałów ciernych.

Samochód ma służyć do testowania opracowywanych materiałów ciernych do pojazdów elektrycznych. Główny rozwój materiału ciernego będzie prowadzony na bezwładnościowym stanowisku do badania hamulców, czyli na tak zwanym dynamometrze. Jednak to badania na pojeździe są ostatecznym i najważniejszym potwierdzeniem spełnienia założonych wcześniej wymagań.

kierownik Działu Badań i Rozwoju w Lumag. - dr inż. Tomasz Orłowski

 

O różnicach pomiędzy samochodami elektrycznymi i spalinowymi można by wiele opowiadać. O ile wygląd zewnętrzny tych aut pozostaje niemalże bez zmian, o tyle różnią się one niedostrzegalnymi z zewnątrz rozwiązaniami konstrukcyjnymi i zastosowanymi technologiami. Jednym z wielu przykładów takich rozbieżności okazuje się układ hamulcowy oraz sam sposób hamowania.

Pojazdy elektryczne podczas hamowania odzyskują część energii kinetycznej, zamieniając ją w energię elektryczną. Wówczas silnik elektryczny działa jak prądnica, ładując akumulatory wytworzoną energią.

- dr inż. Tomasz Orłowski

 

Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że takie rozwiązanie generuje oszczędności wskutek niemal znikomej eksploatacji układu hamulcowego. To oznaczałoby, że ekonomia idąca w parze z używaniem samochodów elektrycznych powinna być postrzegana znacznie szerzej. Niestety rzeczywistość bezlitośnie sprowadza na ziemię wszystkich, którzy tak myślą.

Generalnie głównym problemem układów hamulcowych jest ich podatność na korozję, dotyczy to szczególnie tarcz oraz w mniejszym stopniu klocków hamulcowych. Układy hamulcowe powinny być często używane, aby usuwać cienkie warstwy produktów korozji. Jeśli tak nie jest – a to częsta sytuacja w samochodach elektrycznych, które głównie wytracają prędkość dzięki rekuperacji – to tarcze mogą zardzewieć i kolejne zahamowanie z użyciem układu hamulcowego będzie niekomfortowe. Bardzo rzadkie korzystanie z hamulca przez dłuższy czas może nawet skutkować powstaniem wżerów na powierzchni tarczy hamulcowej, które będą powodowały wibracje na kierownicy.

- dr inż. Tomasz Orłowski

 

Częściowym rozwiązaniem tego problemu może okazać się stosowanie hamulców bębnowych, które ze względu na zabudowaną konstrukcję, są mniej podatne na korozję. Takie rozwiązanie fabrycznie zastosowano na tylnej osi zakupionego przez firmę Lumag samochodu elektrycznego VW ID.4, który służy do wykonywania testów drogowych, zwracając przy okazji na siebie uwagę niecodziennym wyglądem. Chodzi o przyrządy pomiarowe umieszczone wewnątrz oraz na karoserii samochodu. To system LINK VMAX 4000, który składa się z komputera z odpowiednim oprogramowaniem oraz z czujników pozwalających mierzyć między innymi piski lub drgania zacisku hamulcowego.

LINK VMAX 4000 zainstalowany w VW ID.4

Uniwersalny charakter systemu sprawia, że może on być z powodzeniem wykorzystywany podczas niezwykle zróżnicowanych testów, realizowanych w skrajnie różnych warunkach drogowych i atmosferycznych. W efekcie specjaliści z zespołu badawczego mogą dokonywać analizy takich parametrów jak prędkość, temperatura tarcz i klocków, ciśnienie w układzie hamulcowym, wibracja zacisków, natężenie i częstotliwość dźwięku pochodzącego od hamulców oraz skoku i siły nacisku na pedał hamulca. Pozwala to na weryfikację takich aspektów, jak efektywność hamowania, komfort pracy klocka hamulcowego, czy poziom wibracji podczas hamowania.

- dr inż. Tomasz Orłowski

 

Prowadzone pomiary mają dostarczyć specjalistom z firmy Lumag niezbędnych danych do opracowania materiałów ciernych dla pojazdów elektrycznych. Producent dąży do tego, by takie materiały charakteryzowały się niskim pyleniem, dużą odpornością korozyjną i wysoką skutecznością hamowania przy nieregularnym użytkowaniu układu hamulcowego. W ostatniej fazie rozwoju badań, producent ma zamiar rozszerzyć portfolio klocków hamulcowych o wyroby z materiałów ciernych dostosowane do potrzeb użytkowników najpopularniejszych pojazdów elektrycznych.

 

Ponadto nowe auto elektryczne we flocie firmy Lumag jest jednym z elementów urzeczywistniających strategię proekologiczną, którą przedsiębiorstwo konsekwentnie realizuje już od kilku lat. Odzyskiwanie wody deszczowej, segregacja odpadów, zmniejszenie ilości wykorzystywanej folii oraz recykling pozostałości produkcyjnych, to zaledwie część z dotychczasowych działań podejmowanych przez wielkopolskiego producenta materiałów ciernych w trosce o środowisko. Niedawno na budynkach firmy pojawiła się również imponujących rozmiarów farma fotowoltaiczna, a także ulokowana na firmowym parkingu stacja do ładowania pojazdów elektrycznych, co jest odzwierciedleniem swoistej troski o środowisko.

 

Źródło: Lumag

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).