Łukasz Radzymiński, Shell: Polski rynek idzie w stronę modelu niemieckiego | MOTOFAKTOR

Łukasz Radzymiński, Shell: Polski rynek idzie w stronę modelu niemieckiego

Z Łukaszem Radzymińskim, dyrektorem sprzedaży Shell Polska, rozmawiał Leszek Kadelski.
7/04/2014

Jakie są oczekiwania firmy Shell wobec nowej odsłony olejów Helix, która właśnie została wprowadzona na rynek?

Odświeżona gama olejów Shell Helix to krok milowy w technologii produkcji środków smarnych. Opracowane i opatentowane przez Shell rozwiązania zapewniają marce Shell Helix dużą przewagę nad konkurencją. Mamy nadzieje, że atuty odświeżonej linii produktów przyczynią się do pozyskiwania nowych klientów, a co za tym idzie zwiększenia naszego udziału w rynku.

Jaki jest udział w rynku olejowym w Polsce produktów Shell?

Marka Shell Helix konsekwentnie dąży do zwiększenia swojego udziału w polskim rynku olejów silnikowych. Wiodącymi produktami, które pozwalają nam realizować założone cele są oleje z linii Shell Helix, Shell Rimula oraz Shell Tellus.

Jakie tendencje można zaobserwować obecnie na polskim rynku olejów? Jakie produkty zyskują na znaczeniu?

Czasy dynamicznego wzrostu rynek olejowy w Polsce ma już za sobą. Obecnie obserwujemy jego stabilizację. Jednak dzięki nieustannej modernizacji parku maszynowego zarówno w segmencie transportowym jak i przemysłowym, na znaczeniu zyskują oleje klasy premium. Wzrost ich popularności wynika z rosnących wymagań producentów, którzy wymuszają na użytkownikach stosowanie olejów najwyższej jakości.  W efekcie czego zachodnie marki olejowe zwiększają swój udział w polskim rynku.

Gdzie Polacy kupują oleje? Czy kierowcy nadal samodzielnie kupują olej i dostarczają go mechanikowi w celu dokonania wymiany? Czy może raczej zdają się na to, co proponuje warsztat?

Polscy klienci są w większości świadomi stosowanej marki oleju stosowanej w ich samochodzie. Nie bez znaczenia jednak jest tu rekomendacja mechanika czy sprzedawcy. Wynika to z faktu, że w segmencie olejów do samochodów osobowych polski rynek zmierza w kierunku modelu niemieckiego, gdzie zdecydowana większość użytkowników samochodów decyduje  się na wymianę oleju w serwisach.

 

Obecnie warsztaty niezależne są odpowiedzialne za sprzedaż blisko połowy całkowitego wolumenu olejów na polskim rynku, a autoryzowane serwisy – z powodu niskiego poziomu  sprzedaży nowych aut – utrzymują stabilny udział w wysokości 13 proc. W dalszym ciągu stosunkowo mocną pozycję zachowały sklepy motoryzacyjne, natomiast regularnie spada sprzedaż olejów na stacjach benzynowych, gdzie klienci głównie kupują olej na tak zwane „dolewki”.

Z każdym rokiem dobór oleju do samochodu staje się trudniejszy, dziś do nowoczesnego samochodu nie można po prostu zalać "syntetyk, 5W-40", tylko musi być to olej spełniający konkretne zalecenia danego producenta samochodu. Czy w takich warunkach mają jeszcze sens działania marketingowe skierowane do kierowców, czy może raczej trzeba edukować mechaników?

Paleta olejów syntetycznych wszystkich marek zdecydowanie rozrosła się, co może powodować trudność w wyborze odpowiedniego produktu przez klienta. Jednocześnie zwiększa się liczba producentów silników, którzy mają określone wymogi w stosunku do środków smarnych.  Dlatego też coraz rzadziej klient samodzielnie decyduje się na zakup oleju, zdając się na rekomendację serwisów. Niezbędne zatem jest prowadzenie działań marketingowych dwutorowo. Z jednej strony edukacja mechaników i sprzedawców, z drugiej strony musimy pamiętać, że w dalszym ciągu podstawowym produktem na rynku jest olej syntetyczny o specyfikacji 5W-40. Nie bez znaczenia zatem pozostaje świadomość marki dla ostatecznego użytkownika i korzyści jakie czerpie ze stosowania określonego produktu.

Jakie, z pańskiej perspektywy, są różnice między rynkiem olejów w Polsce, a w krajach zachodniej Europy?

Jak już wcześniej wspomniałem, polski rynek zmierza aktualnie w stronę rynku niemieckiego, czyli zwiększającego się udziału olejów syntetycznych w całościowej sprzedaży, a także klientów delegujących wybór i wymianę oleju warszatatowi. Dodatkowo liczba kluczowych marek jest mocno zawężona w przeciwieństwie na przykład do rynku francuskiego, gdzie w dalszym ciągu na rynku dominują hipermarkety i sieci szybkiej wymiany, a kluczowym produktem są oleje półsyntetyczne z wciąż sporym udziałem olejów mineralnych.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).