Lampy ksenonowe. Jak dobierać i o czym pamiętać podczas wymiany?

person Redakcja 11/03/2019

Jak właściwie dobierać lampy ksenonowe, by odpowiednio spełniały swoje funkcje?

Trudno powiedzieć, czy ksenony jako system oświetlenia przetrwają starcie z bardziej wydajną technologią LED, jednak wciąż montowane są w wielu pojazdach. Działanie lampy wyładowczej jest bardzo podobne do tego jak powstaje błyskawica. Pomiędzy dwiema elektrodami powstaje łuk elektryczny, który emituje światło. Każda lampa ksenonowa posiada tzw. komorę wyładowczą, zawierającą gaz ksenonowy i różne sole metali, które po zapłonie przechodzą w stan ciekły, parują i wytwarzają wyraźne linie widma o różnych kolorach. Połączenie tych kolorów daje charakterystyczne białe światło ksenonowe. Standardowa barwa światła ksenonów to około 4100 K, ale w zależności od użytych soli metali temperatura barwowa może dochodzić nawet do 5000 K, tak jak w przypadku lamp marki Philips Xenon WhiteVision gen2. Trwałość ksenonów większość renomowanych producentów określa (w idealnych warunkach) na ok. 2500-3000 godzin.

Wymiana ksenonu odbywa się analogicznie, jak wymiana żarówki halogenowej. Aby jednak to zrobić konieczne jest posiadanie wiedzy i doświadczenia w zakresie wymiany halogenów oraz niezbędne jest zachowanie odpowiednich zasad bezpieczeństwa, między innymi takich jak wyłączony zapłon. Stosowany zapłonnik podczas uruchamiania świateł generuje impuls o napięciu ponad 20 000 V, który może bezpośrednio zagrażać naszemu życiu. Po wymianie zazwyczaj niezbędna jest adaptacja, która pozwoli na prawidłowe wypoziomowanie ksenonów. W najnowszych odmianach tej technologii przeprowadza się ją za pomocą testera diagnostycznego, wyposażonego w tego typu funkcję. Dlatego też wymianę przepalonej lampy wyładowczej najlepiej pozostawić fachowcom. Dobrą praktyką jest wymienianie ksenonów parami, ponieważ wraz ze zużyciem zmienia się ich temperatura barwowa. Wioletta Pasionek Marketing Manager Central Europe w Lumileds Poland

 

Jak rozpoznać, że ksenon w niedługim czasie całkowicie odmówi posłuszeństwa? Nie dzieje się to na pewno z dnia na dzień. Światło będzie powoli zmieniać swoją barwę, najczęściej na fioletoworóżową. Jeśli dzieje się to tylko w jednej lampie, warto wymienić od razu drugą, gdyż ona również w najbliższym czasie straci swoje parametry. Innym rodzajem usterki jest charakterystyczne mruganie co oznacza, że winny jest prawdopodobnie zapłonnik, a nie sam palnik. Jeśli nie są zintegrowane, zapłonnik można wymienić jako oddzielny element.

Decydując się na zakup nowych lamp ksenonowych nie powinniśmy kierować się ich ceną. Tanie zamienniki nie generują wystarczająco mocnej wiązki światła, często różnią się barwą i stosunkowo szybko przepalają. Poza tym, mogą zniszczyć przetwornicę. Dlatego właśnie warto stawiać na produkty renomowanych producentów, które spełniają odpowiednie homologacje i dają gwarancję, że nie będziemy musieli za dwa miesiące kupować kolejnego kompletu żarówek. Dobrym przykładem są tutaj lampy Philips LongerLife, które zapewniają jazdę bez obawy o awarię świateł aż do 7 lat. Ich 4-letnią gwarancję można przedłużyć o kolejne 3 lata po zarejestrowaniu produktu online. Wioletta Pasionek

 

O czym zatem pamiętać w kontekście wymiany ksenonów?

 

Przede wszystkim o tym, by dobrać ich odpowiedni rodzaj. Na rynku występują palniki zintegrowane z zapalnikiem (oznaczenia D1, D3, D5, D8) oraz bez niego (D2, D4). Musimy również uwzględnić reflektor, jaki posiadamy w aucie. Wyróżniamy reflektory projektorowe z soczewką (oznaczone na końcu literą S, np. D3S) oraz odbłyśnikowe (litera R), co warunkuje dobór lampy wyładowczej. Coraz bardziej popularne stają się zintegrowane systemy ksenonowe (D5S). Mimo swoich niewysokich wartości — 25 W i 2000 lumenów — niewiele różnią się od standardowej lampy ksenonowej dzięki źródłu światła i łukowi o specjalnej konstrukcji, a także specjalnie zaadaptowanemu systemowi projekcji optycznej. Dzięki zintegrowanemu rozwiązaniu elektronicznemu zmniejszają się koszty produkcji samochodu. Oszczędności wynikają z eliminacji systemu automatycznego poziomowania i czyszczenia reflektora. W konsekwencji tego nie potrzebujemy również tak dużo miejsca i elektroniki obsługującej cały system.

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl