Kierowcy słono zapłacą za brak przepisów regulujących obrót przestarzałymi pojazdami | MOTOFAKTOR

Kierowcy słono zapłacą za brak przepisów regulujących obrót przestarzałymi pojazdami

Policja karze kierowców mandatem i zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego pojazdu niespełniającego norm emisji spalin zamiast eliminować te pojazdy, zanim jeszcze trafią do obrotu - twierdzą eksperci portalu VIN-Info.
23/11/2019

Akcja SMOG jest świetnym i bardzo medialnym narzędziem walki ze smogiem oraz ze złym stanem technicznym pojazdów. W wyniku tej akcji zatrzymano już 2,5 tysiąca dowodów rejestracyjnych pojazdów niespełniających obowiązujących w Polsce norm emisji spalin.

 

Doprawdy godnym pochwały jest zatrzymywanie dowodów rejestracyjnych kierowcom, którzy przez własne zaniedbania wpływające na zły stan techniczny pojazdu doprowadzają do nadmiernej emisji spalin. Sprawa ma jednak drugie dno. „W Polsce brakuje przepisów regulujących obrót używanymi pojazdami w zakresie dopuszczalnych norm emisji spalin. Pojazdy niespełniające obowiązujących w naszym kraju norm, tych którymi posługuje się policja, w ogóle nie powinny być rejestrowane.

ekspert autobaza.pl - Piotr Korab

 

Od marca 2011 roku zgodnie z rozporządzeniem ówczesnego ministra infrastruktury, w dokumentach potwierdzających rejestrację samochodu możliwe jest wpisanie adnotacji dotyczącej poziomu emisji spalin. Jednak dopisywanie adnotacji dotyczącej poziomu emisji spalin nie jest czynnością obowiązkową. Efekt? Prawie nikt tej adnotacji w dowodzie nie ma.

 

Po wprowadzeniu obowiązkowego badania poziomu emisji spalin w nowo rejestrowanych samochodach używanych pozbylibyśmy się w znacznej części problemu nadmiernej emisji spalin. Po drugie, przy takich obostrzeniach skończyłby się napływ do Polski niespełniających norm emisji spalin wraków sprowadzanych z bogatszych państw Europy, w tym z Niemiec – twierdzą eksperci VIN-Info.

 

Przy zakupie samochodu sprawdzamy numer VIN, historię pojazdu oraz jego ogólny stan techniczny, jednak kto bada poziom emisji spalin? Zdaniem ekspertów serwisu  VIN-Info, karanie kierowców ma sens, kiedy sami są odpowiedzialni za zły stan techniczny pojazdu, jednak w sytuacji, kiedy państwo polskie dopuszcza do ruchu pojazdy niespełniające tych norm, kto powinien być odpowiedzialny?

 

Źródło: VIN-Info  

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).