Jaki podnośnik wybrać do warsztatu samochodowego?

person Joanna Piszcz 22/01/2014

Rodzaj prowadzonej działalności i warunki lokalowe warsztatu to najważniejsze kryteria, jakimi trzeba się kierować przy wyborze podnośnika.

Mechanika samochodowa, wulkanizacja, blacharstwo, czy lakiernictwo? Rodzaj prowadzonej działalności to punkt wyjścia przy wyborze podnośnika do warsztatu samochodowego. Jeżeli zajmujemy się głównie naprawami mechanicznymi to najbardziej przydatne będą podnośniki 2- lub 4-kolumnowe i nożycowe. Z kolei przy wymianie ogumienia nie obejdziemy się bez podnośników  niskiego podnoszenia.  Jeszcze inaczej sprawa wygląda w warsztacie oferującym usługi blacharskie i lakiernicze.

Wtedy najwygodniejsze są podnośniki płytowe i podposadzkowe. Natomiast jeżeli wykonujemy prace kompleksowe, to trzeba szukać najbardziej uniwersalnego podnośnika, który sprawdzi się w wielu sytuacjach. Barbara Madajczak specjalista ds. handlowych Best Products, firmy zajmującej się wyposażaniem warsztatów samochodowych

 

Jeżeli podnośnik ma pracować w warsztacie oponiarskim, wystarczy że będzie podnosił auto na wysokość  50-100 cm, jeżeli zaś w warsztacie mechanicznym, to jego możliwości podnoszenia muszą przekraczać 180 cm tak, by mechanik mógł swobodnie wejść pod uniesiony samochód.

Jaki samochód, taki podnośnik

Przy wyborze podnośnika istotnym elementem jest nie tylko zakres prac wykonywanych w warsztacie, ale także rodzaj pojazdów, jakie będą obsługiwane.

Do naprawy samochodów osobowych wystarczy udźwig do 2,5 ton, z kolei do dostawczych warto pomyśleć o 3-5 tonach. Pracując przy autach ciężarowych, powinniśmy poszukać innego rodzaju podnośnika o udźwigu do 12-13 ton. Barbara Madajczak

 

Nie możemy zapominać również o powierzchni, jaką dysponujemy  w warsztacie. Trzeba zwrócić uwagę na rozstaw ramion w podnośnikach kolumnowych oraz długość i szerokość platform w podnośnikach nożycowych.

Jeżeli brakuje miejsca, to doskonałym rozwiązaniem są podnośniki mobilne 1-kolumnowe, pneumatyczne czy nożycowe niskiego podnoszenia. Barbara Madajczak

 

Warsztat musi spełnić także odpowiednie wymagania fundamentowe, jeśli podnośnik ma być ustawiony na stałe. Można go zamontować tylko na odpowiednio przygotowanej, wypoziomowanej posadzce betonowej. Minimalne parametry podłoża to 200 mm B25, ale przy podnośnikach łączonych górą wymagania rosną. Jakość posadzki potwierdza inspektor nadzoru budowlanego.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Zanim wybierzemy podnośnik, sprawdźmy również, czy warsztat dysponuje odpowiednim przyłączem elektrycznym (zwykle 3 fazy) oraz czy wysokość pomieszczenia nie jest za niska do wybranego modelu.

 

Po zamontowaniu podnośnika w warsztacie, musimy zadbać zarówno o bezpieczeństwo pracowników, jak i samochodu.

Najważniejsze to prawidłowe usytuowanie auta na podnośniku. Bywają z tym problemy, chociażby przy podnoszeniu samochodów dostawczych np. Mercedes Sprinter czy VW Crafter na podnośnikach 2-kolumnowych. Charakterystyczny próg wymaga użycia specjalnych adapterów. Niestety warsztaty najczęściej oszczędzają na takim sprzęcie licząc, że jakoś sobie poradzą, co nie zawsze się udaje. Barbara Madajczak

 

Niezbędne jest także posiadanie wiedzy o podnośniku, którego obsługa wbrew pozorom nie sprowadza się tylko do wciśnięcia przycisku “góra – dół”. Konieczna jest również umiejętność zachowania się w sytuacjach kryzysowych. Trzeba np. wiedzieć, jak bezpiecznie opuścić podnośnik, gdy zabraknie prądu. Podnośniki należy poddawać regularnej konserwacji podstawowych elementów (smarowanie, naciągnięcie łańcucha itp.) – najlepiej raz w miesiącu. Idealnym rozwiązaniem jest przeszkolenie obsługi, by uniknąć nieprzewidzianych sytuacji.

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl