Jak zarządzać warsztatem samochodowym - vademecum | MOTOFAKTOR

Jak zarządzać warsztatem samochodowym - vademecum

Jak zorganizować pracę w warsztacie samochodowym? Tego dowiecie się z książki „Vademecum szefa serwisu motoryzacyjnego”, wydanej przez Motomarketing.pl.
26/11/2021

Książka autorstwa Macieja Brzezińskiego to pozycja dla: właścicieli niewielkich serwisów motoryzacyjnych, dla szefów małych oraz średnich warsztatów autoryzowanych i niezależnych, a także dla osób, które na co dzień nie zajmują się zarządzaniem warsztatem, ale ze względu na swoje stanowisko nadzorują pracę szefów serwisów.

 

Wśród poruszanych zagadnień znalazły się m.in.: organizacja pracy w serwisie, motywowanie finansowe i poza finansowe pracowników, delegowanie zadań, wskaźniki przeznaczone do monitorowania działalności warsztatu, etapy procesu obsługi klienta oraz naprawy pojazdu, jak również zarządzanie finansami (analiza kosztów i przychodów, koszt roboczogodziny, stawka za roboczogodzinę, próg rentowności).

 

Nie ma potrzeby czytać tej książki „od deski do deski”. Wystarczy zajrzeć do spisu treści i wybrać interesujące Czytelnika zagadnienie, opisane choćby w danym podrozdziale.

To formalnie drugie wydanie tej książki, nieco zmienione oraz poprawione, lepiej zredagowane i opublikowane na nowo. Ale to wciąż „świeża” pozycja, bo jej premiera miała miejsce w połowie 2021 roku, a wcześniej nie było jej w naszej ofercie.

Motomarketing.pl - Maciej Matczak

Fragment książki „Vademecum szefa serwisu motoryzacyjnego”:

Zarządzanie czasem pracy

 

Dla sprawnego zarządzania czasem pracy serwisu należy mieć świadomość, za co tak naprawdę płacimy pracownikom. Na poniższym rysunku przedstawiono wszystkie lub prawie wszystkie sytuacje, w jakich może przebywać pracownik, zarówno w czasie bytności w pracy, jak i kiedy jest nieobecny, a pracodawca jest zobowiązany za ten czas zapłacić. Spośród godzin obecności wydzielone zostały godziny produktywne i nieproduktywne. Dopiero z produktywnych można wyłonić godziny sprzedane.

 

Ponieważ tylko godziny sprzedane klientom (zewnętrzne, gwarancyjne i wewnętrzne) są źródłem przychodu, to tylko one stanowią podstawę do pokrycia wszystkich kosztów serwisu, w tym i godzin, które na rysunku opisano jako „zapłacone”. Z analizy informacji zawartych na omawianym rysunku wynika jednoznacznie, że największą wagę należy przykładać do właściwego wykorzystania czasu pracy, tak aby udział godzin sprzedanych był możliwie największy.

Rysunek 1. Za co płaci pracodawca. Opracowanie własne.

Należy zauważyć, że w stosunku do godzin sprzedanych nie stosuje się czasu rzeczywistego (zegarowego), a czas normatywny. Czas normatywny, zwany również czasem technologicznym to czas, jaki został określony na wykonanie danej czynności serwisowej przy założeniu średnich umiejętności pracownika w standardowych warunkach i bez utrudnień. Czasy technologiczne dla poszczególnych operacji zostały określone przez producentów pojazdów i są ogólnie dostępne w wielu źródłach. Czasy takie zostały określone dla wszystkich rodzajów serwisów branży motoryzacyjnej.

 

Najstarszym, dzisiaj już chyba zapomnianym ich zbiorem, są wykazy czasów technologicznych wydanych przez cech rzemiosł motoryzacyjnych. Dla autoryzowanych serwisów mechanicznych katalog czasów technologicznych, określonych przez producenta, znajduje się w informatycznym systemie DMS (Dealer Management System) używanym w serwisie.

 

Warsztaty niezależne korzystają na ogół z wykazów udostępnianych przez dostawców części zamiennych. Serwisy blacharsko-lakiernicze korzystają zaś zwykle z czasów technologicznych systemów kosztorysowania napraw. Normy takie istnieją również dla czynności wykonywanych w serwisach oponiarskich, chociaż w tym przypadku część właścicieli tych serwisów albo o nich zapomniała, albo nie chce o nich pamiętać.

 

Dla każdego serwisu istotne jest, aby stosować normy technologiczne czynności serwisowych w rozliczeniach z klientami. Mówiąc wprost – klient nie płaci za rzeczywisty czas poświęcony na naprawę, ale za czas technologiczny przewidziany dla tej naprawy, pomnożony przez cenę jednej roboczogodziny.W dalszej części tego rozdziału (w książce) znajdują się informacje istotne dla uzyskiwania przez serwis korzyści z takiego sposobu rozliczania czasu sprzedanego klientom.

 

I jeszcze jedna uwaga: klientem serwisu jest klient zewnętrzny, w tym również gwarant, ale także inny dział tej samej firmy, czyli klient wewnętrzny. Brak rozliczeń (pozafiskalnych – prowadzonych na poziomie rachunkowości zarządczej) między serwisem a innymi działami to nie tylko uszczuplenie jego przychodów, ale także przyczynek do nieuzasadnionego wykorzystywania jego pracowników.

Więcej informacji można znaleźć w sekcji Sklep i Blog na stronie www.motomarketing.pl. Nakład jest ograniczony.

 

Źródło: Motomarketing.pl

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).