Jak przez lata zmieniała się produkcja szyb w autach?

Jak przez lata zmieniała się produkcja szyb w autach?

person Redakcja 12/08/2023

Przebieg produkcji szyb oraz wymagania prawne pozostają niezmienione od dziesięcioleci, jednak dziedzina szkła oraz okien ewoluuje i daje wiele nowych możliwości.

Trochę historii

Szkło pojawiło się w autach na początku XX wieku, a pierwsze szyby samochodowe były zupełnie proste. Bezpieczne szkło laminowane zaczęto stosować w latach 30-tych XX wieku, a zaokrąglone szyby w latach 50-tych. Innowacje te przyjęły się bardzo szybko: podczas gdy przednia szyba Škody 1200 z 1952 r. była wykonana z dwóch płaskich tafli, Škoda 440 Spartak z 1955 r. miała już zaokrąglone przednią i tylną szybę.

 

Znaczna część technologii została zatem opracowana wiele dekad temu. Nie zmieniły się także najważniejsze funkcje szyb: gwarancja dobrej widoczności i bezpieczeństwa, a także pomoc w osiągnięciu komfortu termicznego. Przez lata zmianie uległ jednak sposób ich montażu w nadwoziu pojazdu. W przeszłości szkło mocowano na gumowej uszczelce, a dziś jest ono osadzane za pomocą specjalnych, elastycznych klejów.

 

skoda

Dwa rodzaje szkła

Obecnie w samochodach stosowane są zasadniczo dwa podstawowe rodzaje szkła: jednowarstwowe hartowane i laminowane. Pierwsze z nich jest stosowane głównie w szybach bocznych czy w otwieranych częściach szyberdachów. Rozpada się ono na niewielkie odłamki, które stanowią znacznie mniejsze zagrożenie dla bezpieczeństwa pasażerów niż duże, ostre fragmenty klasycznego szkła.

 

Drugi rodzaj – szkło laminowane – składa się zasadniczo z trzech części: dwóch warstw szkła oraz cienkiej folii pomiędzy nimi. Ten rodzaj nie rozsypuje się na kawałki podczas stłuczenia, jest więc stosowany bez wyjątku w szybach przednich. Szkło laminowane może być również stosowane na szybach bocznych i tylnych, zazwyczaj w celu poprawy izolacji akustycznej.

 

skodaa

 

Obecnie produkowane szyby mogą mieć bardzo złożone kształty, ale im bardziej są skomplikowane – tym wyższa ich cena. Jednocześnie, im większe zakrzywienie, tym bardziej zniekształcony widok, a parametry te są oczywiście starannie kontrolowane przez ekspertów Škody. Pod względem jakości widoczności producent przestrzega surowych standardów Grupy Volkswagen, które są nawet bardziej rygorystyczne niż obowiązujące przepisy.

Najważniejsza zasada: przejrzystość

Według przepisów szyby przednia i boczne z przodu muszą mieć co najmniej 70% przejrzystości. W związku z tym nie mogą być przyciemniane. Pewien poziom nieprzezroczystości (do 30%) wynika z samego materiału szyby oraz prawdopodobnie technologii podgrzewania. Przednia szyba musi zapewniać dobrą widoczność nie tylko dla kierowcy, ale także dla wszelkich kamer i czujników pod nią zamontowanych.

 

Jest też ważną powierzchnią „projekcyjną” dla nowoczesnych wyświetlaczy head-up. W szybach przednich znajduje się specjalna folia, która kompensuje podwojenie obrazu, znane również jako „ghosting”. Do zniekształcania obrazu nie powinien przyczyniać się również kształt szyby.

 

skoda

Szyby przyciemniane

Przyciemniane szyby mają zapewnić pasażerom komfort. Zbyt ciemne okna mogą jednak skutkować półmrokiem wewnątrz auta. Eksperci Škody musieli mieć to na uwadze m.in. w przypadku projektowania pakietu Sunset. Przyciemniania dokonuje się na dwa sposoby: poprzez dodanie kolorowego pigmentu bezpośrednio do stopionego szkła lub poprzez użycie kolorowej folii, która tworzy wewnętrzną warstwę laminowanego szkła.

Zabawa z szyberdachem

Jednym z obszarów, w którym nie obowiązują ścisłe przepisy dotyczące przezroczystości są szyberdachy. Panoramiczne okno dachowe powinno sprawiać, że wnętrze jest przewiewne, ale jednocześnie musi w jak największym stopniu chronić przed nadmiernym nagrzewaniem. Rolety są tylko częściowym rozwiązaniem w tym zakresie, dlatego wiele aut nie posiada ich już w wyposażeniu.

 

Nowoczesny, panoramiczny szyberdach, dostępny w serii modelowej Enyaq, zapewnia ochronę termiczną wnętrza dzięki cienkiej, metalowej warstwie wewnątrz laminowanej struktury. Powłoka ta odbija promienie słoneczne i lepiej chroni wnętrze przed przegrzaniem. Dodatkowo, na wewnętrzną stronę szyby nałożono specjalną warstwę antyrefleksyjną.

 

skoda

Wraz z panoramicznymi szyberdachami producenci wprowadzają różne innowacje. Najnowsze osiągnięcia to okna, które można przyciemnić lub rozjaśnić w zależności od aktualnej sytuacji i życzeń pasażerów. Takie szyby z pewnością zobaczymy w samochodach marki Škoda w najbliższej przyszłości.

Długotrwała praktyczność

Jeśli szyba nie pęknie, jej żywotność jest w zasadzie nieograniczona. Szyby samochodowe nie wymagają specjalnej konserwacji. Wystarczy regularnie sprawdzać wycieraczki i w razie potrzeby czyścić je lub wymieniać, aby drobne cząsteczki kurzu i małe kamienie nie porysowały szkła. Tego rodzaju uszkodzenia są praktycznie niemożliwe do naprawienia i mogą być oznaczone jako usterka podczas przeglądu samochodu.

user photo

Autor

Redakcja

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).