Oznaczenia szyb samochodowych | MOTOFAKTOR

Oznaczenia szyb samochodowych

Każda szyba w samochodzie opisana jest zestawem znaków, które często są źle interpretowane nawet przez specjalistów. Zatem jak poprawnie sprawdzić np. kraj produkcji szyby?
28/08/2021

 

  • Błędem w interpretacji oznaczeń na szybach jest założenie, że krajem produkcji jest kraj homologacji.
  • Oznaczenia na szybie mówią m.in. o modelu konstrukcji oraz o tym czy dana szyba jest hartowana czy laminowana.
  • Wyjaśniamy jak prawidłowo odczytywać oznaczenia na szybach samochodowych.
  • Chcesz otrzymywać najnowsze informacje z branży? Zapisz się na nasz newsletter!

 

Logo producenta samochodu i nazwa producenta szyby (1) to elementy, których nikomu nie trzeba tłumaczyć. Komplikacje zaczynają się przy znaczku „E” (2), który odnosi się do kraju, w którym dana szyba uzyskała homologację. Jest to prawo do poruszania się po drodze samochodu z danymi parametrami oszklenia. Szyby z polską homologacją będą miały nadany numer 20 (jak w powyższym przykładzie). Oczywiście po polskich drogach mogą poruszać się samochody z homologacjami uzyskanymi w innych krajach (np. 2 – homologacja uzyskana we Francji).

Jak prawidłowo odczytywać symbole na szybach samochodowych

Częstym błędem w interpretacji oznaczeń na szybach jest założenie, że krajem produkcji danej szyby jest kraj homologacji (2). Może się zdarzyć, że szyba wyprodukowana w Chinach posiada niemiecką homologację.

 

Za informację o kraju produkcji odpowiada oznaczenie „DOT” (3). Ten parametr mówi o konkretnej fabryce, w której została wyprodukowana dana szyba (np. powyższy przykład odnosi się do fabryki Saint Gobain w miejscowości Żary).

 

Szczegółową tabelę oznaczeń DOT można znaleźć w dokumencie przygotowanym przez MOTORESTabela DOT.pdf.

 

Numer „M” (4) mówi o modelu konstrukcji danej szyby, natomiast z oznaczenia „AS” (5) można odczytać czy dana szyba hartowana czy laminowana).

Podsumowanie oznaczeń na szybach:

1 – Nazwa producenta szyby.
2 – Litera „E” oznacza homologację danego typu szyb w danym kraju – tj. prawo do poruszania się po drodze auta z danymi parametrami oszklenia. Bardzo często błędnie utożsamia się kraj homologacji z krajem produkcji.
3 – Oznaczenie „DOT” („Department of Transportation„) odnosi się do kraju produkcji danej szyby. Numer DOT wskazuje na konkretną fabrykę, w której szyba została wyprodukowana.
4 – Litera „M” odnosi się do modelu danej szyby (jej konstrukcji). Ten numer jest unikalny dla danego producenta.
5 – AS to skrót od „American Standard” (np. AS1 to szyba laminowana, AS2 to szyba hartowana, AS3 to szyba laminowana lub hartowana o ciemnym kolorze).

 

Więcej informacji na www.motores.pl oraz na profilu firmy na Facebooku.

 

Polecamy także artykuł „Rodzaje szyb samochodowych„.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).