Jak prawidłowo holować samochód? | MOTOFAKTOR

Jak prawidłowo holować samochód?

person Redakcja 22/01/2019

Prawidłowe holowanie samochodu to czynność trudniejsza niż może się wydawać. O czym pamiętać, by robić to bezpiecznie i zgodnie z prawem?

Jeśli nie przyjedzie po nas pomoc drogowa, holowanie samochodu może odbywać się za pośrednictwem specjalnej liny. Dla samochodów osobowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3.5 tony wystarczy kilkumetrowa lina, którą kupimy na niemal każdej stacji paliw i w sklepie motoryzacyjnym. Kolejnym niezbędnym elementem wyposażenia jest trójkąt ostrzegawczy, który należy umieścić po lewej stronie auta holowanego.

 

Przydatne może okazać się posiadanie kabli rozruchowych, które w awaryjnej sytuacji umożliwią podładowanie akumulatora. Bez uruchomionego silnika, co zazwyczaj wyklucza działanie wspomagania kierownicy czy hamulca, holowanie samochodu na połączeniu giętkim – chociaż dopuszczalne przez prawo – jest bardzo niebezpieczne. Warto zatem zastanowić się, czy nie lepszym rozwiązaniem byłoby wtedy wezwanie pomocy drogowej.

Holowanie czegokolwiek to odpowiedzialne zadanie, dlatego należy pamiętać o kilku zasadach. Po pierwsze, możemy wykorzystywać do tego jedynie haki oraz ucha holownicze. Te pierwsze umożliwiają ciągnięcie np. przyczepy, natomiast drugie – awaryjne holowanie innego pojazdu. W razie konieczności użycia ucha holowniczego bardzo ważne jest to, by lina zawsze była napięta. Luźna lina holownicza może doprowadzić do szarpnięcia, które odłączy holowany samochód albo wręcz uszkodzi jego zderzak. Należy poruszać się prawym pasem, a ewentualną zmianę kierunku powinny sygnalizować oba pojazdy. Dobrą praktyką jest stała łączność pomiędzy kierowcami, która przydaje się np. w sytuacji hamowania awaryjnego. Franciszek Niemiec kierownik serwisu samochodowego firmy Steinhof

 

Zgodnie z kodeksem drogowym w obszarze zabudowanym prędkość samochodu holującego nie może przekraczać 30 km/h, natomiast poza miastem 60 km/h. W okresie słabej widoczności pojazd holowany powinien mieć włączone światła pozycyjne. Zabronione jest holowanie samochodu z niesprawnym układem kierowniczym. Ciekawie wygląda kwestia hamulców. W przypadku połączenia sztywnego, w pojeździe holowanym powinien być sprawny przynajmniej jeden układ hamulców (jedna oś), natomiast w połączeniu luźnym – oba. Ważna jest również odległość pomiędzy autami. W przypadku połączenia sztywnego wynosi ona maksymalnie 3 metry, a luźnego od 4 do 6.

 

Kodeks drogowy wyraźnie zatem określa, jak powinniśmy holować samochód. Brak stosowania się do tych zasad może zakończyć się mandatem. Jeśli holujemy kogoś na autostradzie należy pamiętać, że możemy robić to jedynie do najbliższego zjazdu lub tzw. „MOP”, czyli miejsca obsługi podróżnych. Pozostaje pytanie, czy każdy samochód przystosowany jest do holowania?

Niestety, ale nie każde auto nadaje się do tego. Problematyczna jest kwestia holowania pojazdu wyposażonego w automatyczną skrzynię biegów. Niektórzy producenci dopuszczają taki zabieg na krótkim dystansie, z minimalną prędkością. Sęk w tym, że smarowanie elementów wewnątrz skrzyni jest układem ciśnieniowym. Podczas holowania, kiedy elementy wykonawcze są napędzane od kół pojazdu, brak oleju w skrzyni może spowodować zniszczenie panewek oraz zestawów planetarnych. Bardzo prawdopodobne jest także uszkodzenie pompy olejowej, która pracuje wtedy na sucho. W przypadku samochodu wyposażonego w tego typu skrzynię najrozsądniejsze będzie wezwanie pomocy drogowej. Takie zalecenia otrzymują wszyscy klienci Steinhof. Franciszek Niemiec

 

Źródło: Steinhof

user photo

Autor

Redakcja

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).