Jak powstaje nowoczesny przewód zapłonowy | MOTOFAKTOR

Jak powstaje nowoczesny przewód zapłonowy

Motofaktor.pl miał okazję z bliska przyjrzeć się procesowi produkcji przewodów zapłonowych w fabryce firmy Janmor w Pabianicach koło Łodzi.

Naszym przewodnikiem był Przemysław Kosieradzki z działu marketingu firmy.

 

Hala produkcyjna została zbudowana od podstaw dla firmy Janmor w 2006, nieco później zbudowano nowoczesny biurowiec, który jest widoczny od strony ulicy Sikorskiego. Wbrew pozorom produkcja przewodów w Pabianicach nie zaczyna się stricte od wytworzenia elementów składowych wiązki zapłonowej w postaci kabla, osłon i terminali. Firma korzysta bowiem z przewodów produkowanych między innymi przez czołowego amerykańskiego producenta światowej rangi specjalizującego się w produkcji kabli.

W Polsce nie produkuje się w ogóle kabli dających się wykorzystać w przewodach zapłonowych, bo koszt linii produkcyjnej zwraca się dopiero przy produkcji liczonej dosłownie w milionach kilometrów.

- Przemysław Kosieradzki

 

Stanowiące surowiec kable trafiające do pabianickiej fabryki w rolkach, na które nawinięte jest od 2,5 do 3 km przewodu (w zależności od jego średnicy).

 

Łącznie dział produkcyjny firmy Janmor zatrudnia około 25 osób, z których większość pracuje tu od lat, bo rotacja pracowników jest niewielka. Wielu obecnych pracowników innych działów zaczynało właśnie przy produkcji.

Ci, którzy chcą się rozwijać zawodowo, przechodzą do działu technologicznego, gdzie zajmują się poszerzaniem katalogu produktów, znajdując nowe zastosowania produkowanych już referencji lub tworząc nowe. Inni alternatywnie, pracują jako przedstawiciele handlowi, gdzie procentuje doskonała znajomość produktu.

- Przemysław Kosieradzki

 

Jak w gigantycznej maszynie do szycia, początek linii produkcyjnej to właśnie rolka, z której specjalna maszyna wyciąga kabel.

To amerykańskie automaty, dość rzadkie na świecie. Te, którymi dysponujemy, były jednymi z pierwszych dziesięciu wyprodukowanych.

- Przemysław Kosieradzki

 

Automat obcina izolację na końcu kabla, zagina o 180 stopni żyłę przewodzącego rdzenia, a następnie nakłada na jego końcówkę terminal i zaciska jego zaczepy.

 

Następnie przewód jest docinany do zadanej długości. Przewody produkowane są partiami, w zależności od potrzeb – gdy magazyn wyrobów gotowych zgłasza działowi produkcji, że stan magazynowy danej referencji się zmniejszył.

 

Po zaciśnięciu metalowych terminali na końcach kabla automat testuje czy przez wykonany przewód zapłonowy przepływa prąd.

 

W ten sposób powstaje półprodukt, który następnie trafia do dalszego montażu – obróbki półautomatycznej.

 

Przy użyciu pneumatycznych pras montażowych na terminale zakładane są gumowe końcówki ochronne.

 

Bardziej zaawansowane kable zapłonowe, z rdzeniem miedzianym i opornikami (stosowane między innymi w silnikach VolkswagenaBMW i Mercedesa) wymagają końcówek wkręcanych.

Stosujemy tę samą technologię ich produkcji co dostawcy na pierwszy montaż.

- Przemysław Kosieradzki

 

Kompletne przewody gotowe są do pakowania.

 

Część przewodów zapłonowych produkowana jest ręcznie.

Przyjmujemy zamówienia na nietypowe przewody, na przykład do samochodów zabytkowych lub po prostu starszych modeli, a czasem nawet do łodzi motorowych. Możemy wykonać nawet tylko jeden komplet dla danego klienta. Cena takiej usługi nie będzie znacząco odbiegać od ceny standardowego kompletu, bo robimy to bardziej z uprzejmości niż dla dodatkowego zysku. Cieszymy się, że możemy wesprzeć entuzjastów samochodów zabytkowych, do których trudno jest pozyskać takie części.

- Przemysław Kosieradzki

 

Pakowanie odbywa się także ręcznie. W ten sposób redukowane jest ryzyko pomyłek polegających na tym, że niewłaściwy komplet przewodów trafi do innego opakowania.

 

Proces pakowania odbywa się ściśle według obowiązujących procedur oraz odpowiednich receptur wyrobów.

 

Produkty firmy Janmor trafiają do estetycznych i nowocześnie wyglądających opakowań.

Wprawdzie naszym głównym odbiorcą są hurtownie i sklepy motoryzacyjne, jednak część naszych wiązek kupowana jest tam także przez końcowych użytkowników, czyli kierowców. Warsztatowcy raczej nie zwracają uwagi na opakowanie, kierowcy ? owszem. Dlatego opłacało nam się zaprojektować opakowania o nowoczesnym designie, ponieważ akurat kable należą do tych części, które kierowcy lubią i na ogół potrafią wymieniać sami. My jednak zawsze sugerujemy zlecenie tego zadania doświadczonym mechanikom, bo dzięki temu jest mniejsze ryzyko uszkodzenia przewodu w wyniku nieprawidłowego montażu.

- Przemysław Kosieradzki

 

Magazyn, skąd gotowe produkty trafiają do odbiorców hurtowych. Firma Janmor prowadzi także sklep internetowy dla tych klientów, którzy chcą kupować produkty bezpośrednio od producenta. Jest to jednak sprzedaż marginalna a głównymi dystrybutorami firmy są największe hurtownie motoryzacyjne, w które zaopatrują z kolei sklepy i warsztaty.

 

Miła pamiątka z wizyty w Pabianicach.
Zdjęcia: Kamil Kobyłecki

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).