Historia logo marki Nissan | MOTOFAKTOR

Historia logo marki Nissan

W związku z niedawnym rebrandingiem, Nissan postanowił przybliżyć historię swojego logo.

Znaczenie nazwy firmy odzwierciedla tożsamość marki. Słowo „Nissan”, które w języku japońskim oznacza „dzieło słońca” lub „narodziny słońca” stało się inspiracją dla słynnego logo marki, za którym kryje się ponad 80-letnia historia motoryzacji. Jak zmieniał się logotyp marki na przestrzeni lat, od skromnych początków do rozpoznawalnego dziś na całym świecie motywu?

Narodziny logo marki

Początki historii Nissana sięgają lat 30. ubiegłego stulecia. Żyjący wizją stworzenia silnej japońskiej marki samochodowej Yoshisuke Aikawa dokonał połączenia dwóch firm – Tobata Foundry Co., Ltd. i Nihon Sangyo and Dat Motorcar Co. (której poprzedniczka rozpoczęła produkcję samochodów DAT w 1914 roku). Utworzona w wyniku połączenia tych dwóch podmiotów firma otrzymała nazwę NISSAN i sprzedawała pojazdy pod markami Nissan i Datsun.

W tych okolicznościach, w 1933 roku narodziło się pierwsze logo marki. Stworzone na bazie logo Datsuna, wykorzystywało ten sam motyw emblematu, na który składał się niebieski prostokąt z nazwą marki napisaną białymi literami oraz czerwone koło w tle, które symbolizowało „wschodzące słońce”.

 

Profesor David Bihanic, projektant i wykładowca paryskiej Sorbony, jest ekspertem w dziedzinie symboliki graficznej. Jego zdaniem, pierwsze logo odwołuje się bezpośrednio do japońskich korzeni marki, nawiązując do czerwonego koła na fladze Japonii.

 

Wykorzystywane przez Nissana w latach 30. na potrzeby identyfikacji wizualnej marki pierwsze logo szybko zyskało sobie status prawdziwej ikony i przetrwało aż do 1970 roku! Pomimo czterech zmian wprowadzonych od tamtego czasu, każde kolejne logo marki nawiązywało do dziedzictwa i kultury firmy.

Logo a emblemat z nazwą marki

Jeżeli jednak przyjrzymy się samym samochodom Nissana na przestrzeni tych dziesięcioleci, trudno jest dostrzec oficjalne logo marki. Zamiast niego pojawia się cała gama emblematów z nazwą marki, reprezentujących różne style graficzne.

 

Dlaczego? Ponieważ wraz ze zmieniającą się stylistyką pojazdów, to właśnie emblemat z nazwą, w odróżnieniu od bardziej tradycyjnego logo marki, był zdaniem producentów tym elementem, który najlepiej odzwierciedlał nowoczesny charakter auta.

Emblematy z połowy ubiegłego stulecia

Jednym z najlepszych przykładów są emblematy z nazwą Nissan z połowy ubiegłego wieku. Wielkie litery w nazwie „NISSAN”, którym marka pozostawała wierna jeszcze w latach 50., w kolejnym dziesięcioleciu zostały zastąpione mniej formalną kursywą. Zmiana ta miała na celu oddać wrażenie ruchu i dynamizmu w czasach szybko rosnącej liczby samochodów i większej swobody wyrażania osobistych poglądów, a bardziej nieformalny styl był również ukłonem w stronę liberalizacji życia społecznego – w logo z 1960 roku zrezygnowano nawet z pisanego wielką literą N!

1960 -> 1989

Śmiałe, wyraziste, ale nieujednolicone

W kolejnych dekadach nastąpił powrót do wielkich liter w nazwie Nissan. Taka stylistyka związana była z ogólną atmosferą ekstrawaganckich lat 80., które stały pod znakiem odważnych, rodzących się przedsiębiorstw. W epoce, która stawiała na indywidualizm i pełną swobodę wyrażania poglądów, powstało wiele różnych metalizowanych emblematów, które wyróżniał pogrubiony i ciężki krój pisma. Często różniły się one w zależności od rynku, a nawet modelu pojazdu.

Epoka rozwoju nowoczesnego przemysłu

Bardzo szybko stało się jednak jasne, że aby zapewnić sobie silną pozycję na świecie marka musi wkroczyć w nowe tysiąclecie, korzystając ze spójnej identyfikacji wizualnej. Metaliczne, monochromatyczne logo marki z 2001 roku zostało stworzone jako symbol nowoczesnego przemysłu. Od tej pory miało być umieszczone na każdym pojeździe, co stanowiło zerwanie z poprzednią praktyką umieszczania różnych emblematów w zależności od modelu.

 

Profesor Bihanic wyjaśnia, że stylizowane na industrialne nowe logo marki z 2001 roku idealnie wpisywało się w trendy powszechnie obowiązujące w tym czasie wśród producentów samochodów, którzy chętnie wybierali trójwymiarowe, lekko wypukłe logo w kolorze metalicznej szarości, co pozwalało uzyskać efekt gry światła i cienia. W ten sposób realizowali swoją wizję nowoczesności.

Krok w kierunku przyszłości

Wraz z nastaniem lat 20. bieżącego stulecia, era przemysłowa ustąpiła miejsca elektrycznej. Idąc z duchem czasu Nissan zaprezentował nowe, uproszczone logo, które dumnie zdobi przód nowego bezemisyjnego crossovera Nissana Ariya. Marka postawiła na dwuwymiarowy, bardziej płaski, jednokolorowy logotyp, który wyróżnia się cieńszymi, bardziej finezyjnymi liniami i bardziej wyrazistą czcionką. W ten sposób Nissan wchodzi w nową erę płynnej, intuicyjnej i zelektryfikowanej mobilności, jednocześnie dostosowując się do cyfrowej rzeczywistości, w której minimalistyczna grafika doskonale prezentuje się na ekranie smartfona.

 

Nissan nie zrywa jednak z dumnym dziedzictwem marki, której nazwa pozostaje nadal centralnym elementem logo wpisanym w kontury dobrze znanego motywu tarczy słonecznej. Tsutomu Matsuo, zastępca dyrektora generalnego działu zaawansowanego projektowania, wyjaśnia: Nowe logo Nissana komunikuje nasze wiodące i zakorzenione w historii marki przesłanie: jeżeli mocno w coś wierzysz, możesz nawet porwać się na słońce.

Analiza logo z 2020 roku

Zmiana najbardziej widocznego elementu identyfikacji marki stanowi zawsze nie lada wyzwanie. Profesor Bihanic wyjaśnia, że podczas gdy logo nieuchronnie się zmienia, przekształca i ewoluuje, aby lepiej dopasować się do kontekstu współczesności, jego najbardziej unikatowe i rozpoznawalne motywy graficzne muszą pozostać niezmienione, aby możliwe było „zachowanie DNA marki”, a tym samym przetrwanie próby czasu. Zdaniem profesora „Zmiany w identyfikacji wizualnej marki nie mogą nigdy oznaczać odejścia od tożsamości marki lub zerwania z nią, chyba że ich zadaniem jest zasygnalizowanie radykalnej zmiany modelu zarządzania lub strategicznego kierunku i dążeń firmy”.

 

Z tego właśnie względu, zaprezentowane w 2020 roku nowe logo Nissana jest raczej ewolucją niż rewolucją w porównaniu ze swoim poprzednikiem. Wskazuje jasno na drogę, którą kroczy Nissan zmierzający w kierunku zeroemisyjnej mobilności, poprzez konsekwentną realizację filozofii Nissan Intelligent Mobility, jednocześnie nie zrywając z dumnym dziedzictwem i tradycją innowacyjności. Profesor Bihanic podziela tę opinię, podsumowując swoją analizę w następujący sposób: to wyraźny i silny sygnał wysyłany przez markę, która niosąc świadectwo swojej historii, jednocześnie dzisiaj, bardziej niż kiedykolwiek, otwiera się na przyszłość. I co jeszcze ważniejsze, nowe logo zostanie umieszczone na wszystkich nowych modelach Nissana na całym świecie.

Pełną wersja analizy przygotowanej przez profesora Bihanica, znajduje się TUTAJ.

 

Źródło: Nissan

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).