Gottlieb Daimler miał 48 lat, kiedy w szklarni swojej willi w Cannstatt otworzył eksperymentalną pracownię i latem 1882 r. rozpoczął tam pracę nad czterosuwowym silnikiem o wysokiej prędkości obrotowej.
W tym czasie zdążył już zdobyć nie lada renomę – miał za sobą udaną karierę inżyniera oraz menedżera. Ostatnim zajmowanym przez niego stanowiskiem była pozycja dyrektora technicznego i członka zarządu Gasmotoren-Fabrik Deutz AG.
Gottlieb, syn piekarza, urodził się 17 marca 1834 r. w Schorndorf w Niemczech. Uzyskał wykształcenie techniczne, w tym dyplom inżyniera mechanika, który wykorzystał jako solidny punkt wyjścia do dalszego rozwoju. Wynalazca był również kosmopolitą – już w młodym wieku zdobył cenne praktyczne doświadczenie we Francji i Wielkiej Brytanii.
Podczas pracy w firmie Deutz odwiedził też Rosję, wziął udział w wystawach światowych w Paryżu i Chicago (lata 1889 i 1893), korespondował również ze swoją francuską partnerką biznesową Louise Sarazin w jej ojczystym języku.
Po odejściu z Gasmotoren-Fabrik Deutz pod koniec 1881 r., jako jej ówczesny menedżer Gottlieb Daimler mógł z łatwością znaleźć dobrze płatne, kierownicze stanowisko w innej firmie. Zamiast tego podjął śmiałe ryzyko, by samemu zostać przedsiębiorcą, i założył coś, co dziś nazwano by przełomowym start-upem.
Jego celem było zrewolucjonizowanie mobilności na lądzie, wodzie i w powietrzu, a kluczem do realizacji tego celu stał się mocny i lekki, a przy tym niezawodny silnik spalinowy.
Również Carl Benz dążył do realizacji swojego wizjonerskiego podejścia, lecz w przeciwieństwie do Daimlera nie skupił się na opracowaniu uniwersalnej jednostki napędowej, tylko na rozpowszechnieniu mobilności za pomocą samochodu. Początkowo opinia publiczna była wobec tych pomysłów sceptyczna i często je odrzucała.
Dziś wiemy, że wbrew wszelkim przeciwieństwom obaj wynalazcy zrealizowali swoje marzenia. Carl Benz był świadkiem fuzji Daimler-Motoren-Gesellschaftz Benz & Cie. w 1926 r. Tak narodziła się firma Daimler-Benz AG, która stała się później globalnym graczem i której wyjątkowe produkty bazowały na zasadniczych ideach obu wynalazców.
Benz na własne oczy widział też triumf silnika spalinowego. Jego popularyzacja sprawiła, że globalna mobilność stała się rzeczywistością – za sprawą przemierzających planetę pojazdów, statków oraz samolotów. Carl Benz zmarł 4 kwietnia 1929 r.
Obecnie Daimler AG wciąż podąża ścieżką swoich ojców założycieli i stara się kształtować przyszłość mobilności, czerpiąc z idealistycznego dziedzictwa firmy. W tym celu koncern aktywnie realizuje strategię CASE wraz z jej poszczególnymi obszarami (Connected – łączność, Autonomous – jazda autonomiczna, Shared – usługi współdzielenia i Electric – napędy elektryczne). Wyzwania, przed jakimi obecnie stoi, przypominają cele, które Daimler i Benz z powodzeniem osiągnęli w 1886 r., kiedy zapoczątkowali nową formę mobilności.
Jesteśmy właśnie w trakcie mierzenia się z daleko idącymi zmianami, przemysł motoryzacyjny przechodzi bowiem ogromną transformację.
Ola Källenius
prezes zarządu Daimler AG
Marka spod znaku trójramiennej gwiazdy przedstawiła niedawno koncepcyjnego Mercedesa VISION EQS – samochód, który ma dawać wyobrażenie o tym, jak ekologiczny luksus może wyglądać w przyszłości.
Źródło: Daimler