Goodyear Sustainable Reality Survey 2022 – są wyniki | MOTOFAKTOR

Goodyear Sustainable Reality Survey 2022 - są wyniki

person Redakcja 29/12/2022

Goodyear podsumował wyniki II edycji badania Sustainable Reality Survey wśród europejskich flot, które przyniosło wiele ciekawych wniosków.

 

  • Dla aż 93% polskich operatorów flotowych zrównoważony rozwój jest ważnym czynnikiem, wpływającym na funkcjonowanie firmy
  • Co drugie polskie przedsiębiorstwo transportowe wskazuje, że pomaga on obniżyć ich koszty operacyjne, a dla 29% jest to czynnik kształtujący wartości korporacyjne
  • Aby uczynić swoją działalność bardziej przyjazną dla środowiska większość flot modernizuje swój tabor
  • Najczęściej stosowanymi środkami w dążeniu do zrównoważonego rozwoju jest zmiana opon na modele o podwyższonej efektywności paliwowej
  • Więcej informacji w polskiej (i nie tylko) branży aftermarketowej i motoryzacyjnej znajdziesz na stronie głównej Motofaktora. Jeśli chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży — zapisz się na nasz newsletter

 

W badaniu Goodyear Sustainable Reality Survey wzięło udział ponad 1400 operatorów flot z 31 krajów europejskich, w tym ponad 320 przedstawicieli firm transportowych z Polski. W ankiecie zapytano o ich wysiłki, cele i strategie w zakresie zrównoważonego rozwoju. Pełny raport prezentujący wyniki badania można pobrać TUTAJ.

 

Przeważająca większość badanych podkreślała znaczenie zrównoważonego rozwoju dla firm, przy czym większe floty (liczące sto lub więcej pojazdów) częściej wdrażają strategie i środki mające na celu zmniejszenie emisji CO2 i ilości odpadów. W badaniu odnotowano wzrost liczby europejskich flot o 28% w stosunku do ubiegłego roku, które stwierdziły, że działania z obszaru sustainability są nie tylko korzystne z punktu widzenia ochrony środowiska, ale również stanowią czynnik zwiększający ich rentowność. W Polsce aż połowa ankietowanych przedsiębiorstw transportowych twierdzi, że zrównoważony rozwój pomaga im obniżyć koszty operacyjne, a 29% zauważa, że jest to czynnik kształtujący ich wartości korporacyjne i wyraz troski o zmiany klimatyczne.

 

Wyniki badania potwierdzają, że branża jest na właściwej drodze do zrównoważonej przyszłości. Większość flot zwiększa swoje wysiłki w tym obszarze, szczególnie te o największym wpływie na środowisko. Od czasu zeszłorocznego badania krajobraz ekonomiczny uległ znacznej zmianie, więc wysiłki flot w tym okresie świadczą o nich jeszcze lepiej, zwłaszcza że obecny temat rozmów branży zmienia się z kwestii czysto środowiskowych na wyzwania związane z sytuacją gospodarczą i utrzymywaniem rentowności – skomentował Maciej Szymański, dyrektor marketingu Goodyear ds. opon użytkowych w Europie.

Opony nadal odgrywają kluczową rolę w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju

Wśród europejskich flot, które wzięły udział w badaniu, 54% stwierdziło, że stosuje paliwooszczędne opony aby poprawić ekologiczność operacji flotowych. Drugim często stosowanym rozwiązaniem jest wprowadzanie do eksploatacji bardziej wydajnych pojazdów. Polskie floty wpisują się w ten trend, a stosowane rozwiązania różnią się w zależności od wielkości przedsiębiorstwa. Dla przykładu największe polskie floty, czyli liczące ponad 500 pojazdów, najchętniej stosują opony bieżnikowane (88%) oraz wykorzystują pojazdy z alternatywnymi układami napędowymi, tj. elektrycznym, hybrydowym, LNG (75%), podczas gdy średnie firmy, liczące od 51 do 100 pojazdów, chętniej sięgają po rozwiązania telematyczne do monitorowania i zmniejszania zużycia paliwa.

 

Koszty paliwa to obecnie jedna z największych bolączek firm transportowych w całej Europie, co też wyjaśnia determinację menagerów flot w poszukiwaniu rozwiązań, które pomogą im w obniżeniu oporów toczenia. Od tego zależy nie tylko zużycie paliwa, ale też emisja CO2 i ogólna wydajność pojazdu.

 

Do niedawna operatorzy flot byli zmuszeni wybierać między trwałością, przyczepnością, oszczędnością paliwa a przebiegiem. Najnowsze technologie Goodyeara pozwalać mają na rezygnację z tego typu kompromisów. Na przykład wyposażenie floty w opony Goodyear z serii FUELMAX ENDURANCE może przynieść zmniejszenie emisji CO2 o 2%, co w przypadku floty składającej się ze 100 pojazdów co oznacza oszczędność aż 40 000 litrów paliwa rocznie*.

 

W związku z wysokimi cenami paliw nie jest zaskoczeniem, że floty zwracają coraz większą uwagę na parametry opon i inne różnice materiałowe, które mogą pomóc w zwiększeniu ich wydajności. Zmiana opon we flocie na bardziej efektywne paliwowo może przełożyć się na znaczące oszczędności. Przykładowo linia opon Goodyear FUELMAX ENDURANCE zapewnia wysoką efektywność paliwową przy zwiększonych przebiegach i lepszej trakcji. To doskonały wybór szczególnie dla flot regionalnych, które koncentrują się na oszczędzaniu paliwa, ale równocześnie wymagają wszechstronności i wytrzymałości – dodał Maciej Szymański.

Bariery kosztowe i złożoność wciąż istotnymi czynnikami dla wielu operatorów

Mimo że ogólny obraz jest pozytywny, pozostaje kilka kluczowych barier stojących na drodze do wdrożenia zrównoważonych rozwiązań. W szczególności w przypadku mniejszych flot badanie wykazało, że zwroty z inwestycji nie uzasadniają poniesionych kosztów, przy czym 59% europejskich flot określiło koszt jako najważniejszą barierę zastosowania niektórych rozwiązań, dla porównania w Polsce to przeszkoda dla 52% badanych.

 

Nie dziwi więc fakt, że jako najbardziej wpływową zachętę do wzmocnienia zrównoważonego rozwoju 74% europejskich flot wymienia zachęty finansowe – w Polsce na ten czynnik wskazało 76% ankietowanych (71% w 2021 roku), co potwierdza, że floty mocno odczuwają wpływ obecnej sytuacji gospodarczej. Badanie pokazało też, że dużo rozwiązań ułatwiających mierzenie i ograniczających wpływ przedsiębiorstw na środowisko pozostaje poza zasięgiem wielu małych i średnich flot ze względu na złożoność związaną z instalacją odpowiednich narzędzi.

 

Odpowiedzią na wyzwania przedstawione w badaniu może być Goodyear Total Mobility, zintegrowana oferta zarządzania flotą, która łączy w sobie opony do pojazdów ciężarowych oraz rozwiązania i usługi wspierające ten sam cel: ograniczenie przestojów i poprawę wydajności, co może pomóc obniżyć koszty paliwa i osiągnąć unijne cele związane z emisją CO2.

Coraz lepsza znajomość przepisów regionalnych

Znajomość przepisów dotyczących ochrony środowiska w poszczególnych krajach poprawiła się od czasu ubiegłorocznego badania. 89% europejskich flot stwierdziło, że zna przepisy prawne, które mają zastosowanie do ich lokalnego rynku transportowego, co oznacza, że floty są w znacznie silniejszej pozycji strategicznej, aby podejmować decyzje w oparciu o obowiązujące normy prawne. Polskie przedsiębiorstwa również cechują się wysoką świadomością w tym zakresie – blisko 85% flot jest przynajmniej w niewielkim stopniu zaznajomionych z nadchodzącym ustawodawstwem środowiskowym. Tak wysokie wyniki sugerują, że floty aktywnie współgrają z rządami poszczególnych krajów na rzecz wzmocnienia zrównoważonego rozwoju.

 

Jakość naszego życia zależy od wydajnego i dostępnego systemu transportu. Jednocześnie transport jest uznawany za główne źródło negatywnych wpływów na środowisko w Unii Europejskiej i przyczyniających się do zmian klimatycznych. Wyniki badania wskazują, że branża transportowa jest świadoma, przygotowana i zdeterminowana do podejmowania kolejnych kroków w celu poprawy swojej wydajności i zminimalizowania wpływu środowisko.

 

* Na podstawie obliczeń VECTO, różnica między unijną etykietą C a etykietą B pod względem efektywności paliwowej. Zmiana opony z oznaczeniem C na paliwooszczędną oponę z oznaczeniem B oznacza redukcję emisji CO2 o 2%. Przekłada się to na oszczędność około 1 tony emisji CO2 i 400 l paliwa na ciężarówkę, rocznie.

 

Źródło: Goodyear

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).