Ford opatentował nakrętkę zabezpieczającą koła | MOTOFAKTOR

Ford opatentował nakrętkę zabezpieczającą koła

Inżynierowie Forda opracowali unikalne nakrętki zabezpieczające koła za pomocą technologii druku 3D.

Użycie specjalnych nakrętek zabezpieczających (po jednej na koło), do których potrzeba specjalnego adaptera lub klucza, to jedna z metod zabezpieczenia przed kradzieżą. To może jednak nie wystarczyć.

 

We współpracy z firmą EOS, wiodącym dostawcą wysokiej klasy rozwiązań w produkcyjnych, Ford stworzył nakrętki blokujące z konturami wytworzonymi na podstawie głosu kierowcy.

 

Tak jak skan tęczówki oka lub odcisk palca, głos osoby może być unikalną identyfikacją biometryczną. Inżynierowie nagrywają głos kierowcy przez co najmniej jedną sekundę, mówiąc coś w stylu „prowadzę Forda Mustanga”, i używają oprogramowania do przekształcenia tej pojedynczej fali dźwiękowej w fizyczny wzór, który można wydrukować. Jest on następnie zamieniany w okrąg i używany jako wzór dla wcięcia i klucza nakrętki zabezpieczającej.

Z wysoką precyzją nakrętka i klucz są zaprojektowane jako jeden element, a następnie wydrukowane w 3D za pomocą stali nierdzewnej odpornej na działanie kwasów i korozji. Po zakończeniu nakrętka i klucz są oddzielone i szlifowane.

Projekt zawiera również zabezpieczenia drugiego poziomu, zapobiegające kopiowaniu nakrętki. Nierównomiernie kształty wewnątrz nakrętki i wgłębienia, uniemożliwiają złodziejowi odciskanie wzoru, np. za pomocą wosku, bo ten pęka, gdy zostanie wyciągnięty z nakrętki.

 

Nakrętkę zabezpieczającą można też spersonalizować w inny sposób. Nakrętki mogą zawierać projekty charakterystyczne dla pojazdu, takie jak logo Mustang lub korzystać z inicjałów kierowcy. Projekt może również czerpać inspirację z zainteresowania kierowcy, na przykład wykorzystując zarys słynnego toru wyścigowego.

Szersze zastosowanie druku 3D

Druk 3D czy też produkcja przyrostowa oferuje elastyczność projektowania, która pomaga zmniejszyć wagę, poprawić wydajność i tworzyć części, które nie byłyby możliwe przy użyciu konwencjonalnych metod. Od ponad 30 lat Ford coraz częściej wykorzystuje druk 3D do tworzenia prototypowych części, które pomagają skrócić czas opracowywania nowych pojazdów.

 

Firma wykorzystała tę technologię również do tworzenia części, które pojawią się w modelach Ford GT, Focus i Mustang GT500. Drukowane są również specjalne części samochodowe na zamówienie, w tym kolektor dolotowy w Hoonitrucku Kena Blocka i wloty powietrza do Forda Fiesty WRC zespołu M-Sport.

 

Na linii produkcyjnej Forda druk 3D jest wykorzystywany do tworzenia narzędzi linii montażowej, które są do 50% lżejsze, co sprawia, że ​​powtarzalne zadania są mniej obciążające fizycznie i pomaga poprawić jakość produkcji. Ponieważ wiele z tych narzędzi jest wykonanych z nylonu, Ford wprowadził program recyklingu, który zamienia stare drukowane w 3D elementy i tworzywa sztuczne z obszarów produkcyjnych w 100-proc. przetwarzalny nylon. Ford tworzy również za pomocą druku 3D urządzenia bezpieczeństwa, takie jak rękawy ochronne do obracających się narzędzi używanych na linii produkcyjnej, które zapobiegają zranieniom palców i ramion.

To jedno z najgorszych przeżyć dla kierowcy: znaleźć samochód na cegłach, bez wszystkich czterech kół. Niektóre aluminiowe koła mogą kosztować tysiące, ale te unikalne nakrętki powstrzymają złodziei. Zwiększenie bezpieczeństwa kół i większa personalizacja produktów to kolejny dowód na to, że drukowanie 3D zmienia zasady produkcji samochodów.

inżynier działu zaawansowanych materiałów i procesów, Ford of Europe - Raphael Koch

Własna drukarka typu plug-and-play umożliwia nam wytwarzanie narzędzi i części dokładnie wtedy, gdy ich potrzebujemy oraz ich szybką wymianę. W przypadku niektórych narzędzi, czas wymiany wynosił do ośmiu tygodni, ale dzięki drukowi 3D został skrócony do zaledwie pięciu dni. Najważniejsze, że każdy może usiąść, stworzyć potrzebną część i rozpocząć drukowanie z użyciem plastiku, pochodzącego z recyklingu.

inżynier działu zaawansowanych materiałów i procesów w Ford of Europe - Lars Bognar

 

Źródło: Ford

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).