Firma ZF Friedrichshafen AG osiągnęła swoje cele finansowe wyznaczone na 2023 rok. Jej sprzedaż wzrosła o 6,5% do poziomu 46,6 mld euro. Skorygowany EBIT wyniósł 2,4 mld euro, a skorygowana marża EBIT wyniosła 5,1%.
„2023 był dla ZF rokiem szeroko zakrojonych decyzji: zmieniliśmy kierunek transformacji firmy i skupiliśmy się na konkurencyjności i rentowności” – powiedział dyrektor generalny ZF, dr Holger Klein, podczas czwartkowej prezentacji wyników finansowych we Friedrichshafen. –„Dzięki wielkiemu zaangażowaniu całego zespołu ZF osiągnęliśmy nasze cele finansowe. Teraz będziemy kontynuować tę ścieżkę. Rok 2024 będzie rokiem wdrożenia i obierzemy kurs na większą koncentrację, wydajność i konkurencyjność”.
Dr. Klein zaznaczył, że istotne decyzje podjęte w 2023 roku obejmowały połączenie dywizji technologii podwozi samochodowych z dywizją aktywnych systemów bezpieczeństwa w nową jednostkę zajmującą się systemami podwozi (ZF Chassis Solutions Division), co zostało zrealizowane 1 stycznia tego roku. Dodatkowo rozpoczęto separację dywizji pasywnych systemów bezpieczeństwa (Passive Safety Systems Division).
„Proces wydzielania dywizji pasywnych systemów bezpieczeństwa przebiega zgodnie z planem”– powiedział Klein. –„Rozważamy opcje jego przyszłego rozwoju, które mogą obejmować całkowitą lub częściową sprzedaż lub IPO”.
Kolejnym istotnym etapem było utworzenie spółki joint venture, ZF Chassis Modules GmbH, wspólnie z Foxconn – globalnym liderem w produkcji elektroniki, specjalizującej się w systemach podwozi samochodów osobowych.
Podjęcie decyzji o zaniechaniu rozwoju projektu autonomicznych wahadłowców na rzecz skoncentrowania się na dostarczaniu zaawansowanych technologii autonomicznej jazdy i usług inżynieryjnych także miało istotne znaczenie dla długoterminowej strategii Grupy.
„Tego rodzaju decyzja umożliwia ZF działanie z solidnej pozycji i dalsze wdrażanie strategii”– wyjaśnił Klein. –„Nasze szerokie portfolio pozwala nam inwestować w rentowne obszary wzrostu a także w mobilność elektryczną – w zależności od zapotrzebowania klientów – aby dostarczać produkty do napędów całkowicie elektrycznych, hybrydowych i konwencjonalnych„.
Dla zwiększenia konkurencyjności na rynkach globalnych i skutecznego reagowania na trudności rynkowe, ZF planuje wykorzystać programy usprawnienia działalności i skoncentrować się na redukcji kosztów. Do końca 2025 roku firma zamierza zmniejszyć bazę kosztową o 6 mld euro na poziomie grupy poprzez generowanie oszczędności w zakupach, zwiększanie produktywności, poprawę kosztów badań i rozwoju, optymalizację kosztów korporacyjnych oraz analizę inwestycji pod kątem ich efektywnego wykorzystania.
„Ta oszczędniejsza baza kosztowa zapewni nam silną pozycję, niezbędną do dalszej transformacji w kierunku elektromobilności w drugiej połowie tej dekady i później”– powiedział Klein.
Grupa ZF się oddłuża
W roku obrotowym 2023 Grupa ZF zanotowała sprzedaż na poziomie 46,6 mld euro, co oznacza wzrost o 6,5% w porównaniu do roku poprzedniego. Wzrost organiczny wyniósł 9%, a różnice były głównie efektem kursów walutowych. Dywizja Commercial Vehicle Solutions osiągnęła wzrost sprzedaży o 20% do 8,7 mld euro, przewyższając rynek pojazdów użytkowych, który wzrósł o 15%. Największy udział w sprzedaży odnotowała Europa (44%), następnie Ameryka Północna (28%) i region Azji i Pacyfiku (24%).
Poprawiony zysk EBIT Grupy ZF wzrósł do 2 367 mln euro z 2 038 mln euro w roku poprzednim, co oznacza skorygowaną marżę EBIT na poziomie 5,1% w porównaniu z 4,7% rok wcześniej. Skorygowane przepływy pieniężne po fuzjach i przejęciach wyniosły 1 382 mln euro, w porównaniu do 544 mln euro w 2022 roku. Zobowiązania netto spadły z 9 982 mln euro na koniec poprzedniego roku do 10 378 mln euro, a wskaźnik kapitału własnego zmniejszył się z 22,1% do 19,7%, głównie z powodu negatywnych efektów walutowych i wyceny.
Michael Frick, dyrektor finansowy Grupy ZF, Fot. ZF
W roku obrotowym 2023 ZF spłaciła zobowiązania o łącznej wartości około 2 mld euro.
„Naszym priorytetem jest systematyczna redukcja zadłużenia i refinansowanie”– podkreślił dyrektor finansowy Grupy Michael Frick.
Zgodnie z ramami ZF Green Finance Framework, przeprowadzono trzy emisje obligacji: w lutym 2023 r. ZF wydała zieloną obligację euro o stałym oprocentowaniu w wysokości 650 mln euro w ramach programu emisji długu (DIP). Następnie, w kwietniu 2023 r., Grupa ZF skutecznie zadebiutowała na amerykańskim rynku obligacji, emitując obligacje o łącznej wartości 1,2 mld USD. Kolejna zielona emisja w euro miała miejsce we wrześniu 2023 r., z indywidualną transzą o stałym oprocentowaniu w wysokości 650 mln euro.
„Wszystkie te emisje cieszyły się dużym zainteresowaniem. Rynki nadal wierzą w ZF i naszą zdolność do zarządzania transformacją”– powiedział Frick. –„Wykorzystaliśmy udane emisje w tym roku, aby zapewnić stabilną i długoterminową orientację naszego profilu, nawet w zmienionych warunkach rynku finansowego”.
Zielona obligacja o wartości 800 milionów euro, wprowadzona na rynek pod koniec stycznia na okres pięciu lat z kuponem w wysokości 4,75%, spotkała się z ośmiokrotnie większym zainteresowaniem inwestorów.
W obszarze badań i rozwoju firma ZF zwiększyła swoją działalność. Wydatki na R&D wzrosły z 3,4 mld euro w poprzednim roku do 3,5 mld euro. Wskaźnik R&D wyniósł 7,6% (w 2022 roku: 7,8%). Inwestycje w aktywa trwałe sięgnęły 2,2 mld euro (w 2022 roku: 1,9 mld euro), co odpowiada wskaźnikowi inwestycji na poziomie 4,8% (w 2022 roku: 4,3%).
W dniu 31 grudnia 2023 roku Grupa ZF miała zatrudnionych na całym globie 168 738 pracowników (w 2022: 164 869).
Ostrożnie w roku 2024
Prognozy na rok 2024 są nadal ostrożne ze względu na trudne warunki gospodarcze, inflację i konflikty geopolityczne. ZF przy założeniu stabilności kursów walutowych i planowanych transakcji korporacyjnych prognozuje wzrost sprzedaży powyżej 45 mld euro, co oznacza około 5% wzrostu organicznego. Dzięki rozwojowi sprzedaży i rynków zaopatrzenia oraz odpowiedniej kontroli kosztów, spodziewane jest, że skorygowana marża EBIT wyniesie od 4,9 do 5,4 procent. Prognozowane wolne przepływy pieniężne skorygowane o transakcje korporacyjne wyniosą ponad 800 mln euro.
Miliardowe inwestycje w bezpieczną i czystą mobilność
Holger Klein potwierdził strategię ZF, która przewiduje globalne inwestycje o wartości niemal 18 miliardów euro do końca 2026 roku. Z tej kwoty około 10,6 miliarda euro ma zostać przeznaczone na badania i rozwój, a ponad 7 miliardów euro zostanie zainwestowanych w nieruchomości, zakłady i sprzęt. Wzrost konkurencyjności ma skutkować tym, że niemieckie lokalizacje ZF otrzymają nawet do 30% tych inwestycji. Klein wyjaśnił tę decyzję w kontekście trwających programów poprawy efektywności:
„Widzimy wiele zalet Niemiec jako lokalizacji, ale jesteśmy świadomi ich wad w odniesieniu do międzynarodowej konkurencji. Chcemy pracować nad nimi w ukierunkowany sposób za pomocą naszych programów zwiększania wydajności. Aby powrócić na pozycję lidera, ZF idzie naprzód z inicjatywą, siłą innowacji i wolą sukcesu. Jesteśmy gotowi do znacznych inwestycji w Niemczech, jeśli ogólne warunki będą sprzyjające i poprawimy naszą bazę kosztową”.