Energia elektryczna za stracone ciepło, czyli system ORC od BorgWarner | MOTOFAKTOR

Energia elektryczna za stracone ciepło, czyli system ORC od BorgWarner

Firma BorgWarner opracowała specjalny układ - ORC - który pozwala tracone w wyniku spalania paliwa ciepło przekształcać w energię elektryczną w hybrydowych pojazdach użytkowych.

Wciąż zaostrzane przepisy dotyczące emisji, a także rosnące ceny paliw wymagają innowacyjnych rozwiązań.  BorgWarner w tym przypadku oferuje system odzyskiwania straconego ciepła  Organic Rankine Cycle (ORC), nowość w sektorze pojazdów użytkowych. W konwencjonalnych zastosowaniach prawie 50 procent energii paliwowej silnika jest generowane do środowiska w formie ciepła. Układ odzyskiwania straconego ciepła ORC ma stanowić jedno z najbardziej skutecznych rozwiązań tego wyzwania. BorgWarner produkuje i rozwija kompletny układ składający się z parowników z rury wydechowej i EGR, zaworu obejściowego klapy wydechowej,  ekspandera turbiny i jego elektroniki oraz skraplacza. W ten sposób firma oferuje swoim klientom zaawansowane rozwiązanie, które zmniejsza emisję CO2, poprawia ekonomikę zużycia paliwa o 3 do 5 procent i wspomaga pojazdy hybrydowe.

W firmie BorgWarner stale dążymy do dokonywania najnowszych osiągnięć w zakresie wydajnej mobilności. Przekształcając stracone ciepło spalin w użyteczną energię elektryczną, wspieramy naszych klientów i jednocześnie chronimy środowisko.

prezes i dyrektor generalny ds. emisji i układów cieplnych BorgWarner - Joe Fadool

Układ ORC generuje energię elektryczną poprzez konwersję energii z paliwa, które byłoby zwykle tracone w postaci ciepła. System wykorzystuje charakterystyki zmiany fazy płynów podobne do układów klimatyzacji i chłodzenia. Cykl można podzielić na 4 etapy. Najpierw roboczy płyn chłodzący jest pompowany pod wysokim ciśnieniem. Następnie, stracone ciepło z silnika podgrzewa płyn roboczy do przegrzanej pary, która z kolei napędza ekspander turbiny i generuje energię elektryczną. Na koniec para niskiego ciśnienia zostaje schłodzona do stanu ciekłego przez skraplacz i proces się powtarza.

 

Wyposażony w 48-woltową instalację innowacyjny ekspander turbiny ORC firmy BorgWarner jest nie tylko dobrze przystosowany do pojazdów spalinowych, ale obsługuje również hybrydowe pojazdy użytkowe, które będą powszechne w ciągu najbliższych 5-10 lat. Bezolejowy system łożyskowy i turbina inspirowana lotnictwem umożliwiają najlepszą w swojej klasie wydajność. Parowniki BorgWarner umożliwiają lepszą równowagę pomiędzy trwałością i wysoką wydajnością dzięki niezrównanemu projektowi i procesowi produkcyjnemu. Zawór obejściowy układu wydechowego stanowi cenną metodę kontroli ilości ciepła wprowadzanego do układu ORC z układu wydechowego. Przy wysokich obciążeniach silnika czasami trzeba obejść parownik rury wydechowej. Zawór obejściowy układu wydechowego zapewnia proporcjonalną regulację przepływu wydechu i zapewnia niskie ciśnienie wsteczne, aby zmaksymalizować wydajność silnika.

 

Źródło: BorgWarner

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).