Elektryk w warsztacie - układ klimatyzacji

Elektryk w warsztacie - układ klimatyzacji

Czy serwis klimatyzacji w pojazdach elektrycznych różni się czymś od tego w pojazdach spalinowych? Opowiada o tym Michał Kosiński z firmy Marelli Aftermarket Poland.

Jak działa układ klimatyzacji w pojazdach hybrydowych i elektrycznych - czy inaczej niż w spalinowych?

Michał Kosiński, Technical Department, Marelli Aftermarket Poland
Michał Kosiński, Technical Department, Marelli Aftermarket Poland

Wszystko zależy od konkretnego modelu pojazdu, ale różnic może być dosyć dużo. Po pierwsze: sprężarka w przypadku takich pojazdów najczęściej będzie zasilana energią elektryczną. Po drugie: układ ten może pełnić więcej zadań niż w przypadku samochodu napędzanego tylko silnikiem spalinowym. Poza chłodzeniem kabiny pasażerskiej klimatyzacja może być odpowiedzialna za jej ogrzewanie (tzw. „pompa ciepła”). Kolejnym zadaniem może być zarządzanie temperaturą komponentów układu wysokiego napięcia.

Trzeba mieć świadomość, że w tym przypadku niesprawny układ klimatyzacji może oznaczać problem z naładowaniem akumulatora, ograniczone osiągi pojazdu lub przejście w tryb awaryjny. Po trzecie: ze względu na większą ilość pełnionych funkcji układy te są bardziej skomplikowane, m.in.: dodatkowe wymienniki ciepła, zawory sterujące przepływem czynnika, dodatkowe czujniki ciśnienia i temperatury.

Czy serwis klimatyzacji w EV i hybrydach różni się czymś od serwisu klimatyzacji w pojazdach spalinowych?

Tutaj istotną kwestią może być rodzaj oleju stosowanego w pojeździe. W większości pojazdów spotkamy się z tzw. olejem dielektrycznym, często oznaczanym symbolem POE. Przykładem może być tutaj Toyota, która w swoich pojazdach hybrydowych zaleca olej o oznaczeniu ND-11. Natomiast niektórzy producenci zalecają stosowanie oleju typu PAG. Warto zwrócić uwagę, że w przypadku konieczności stosowania oleju POE stacja obsługi układów klimatyzacji powinna posiadać funkcję obsługi takich układów – najczęściej polega ona na oczyszczaniu przewodów oraz elementów składowych maszyny z resztek wcześniej stosowanego oleju, co ma na celu zapobiec mieszaniu się różnych typów środków smarnych. Układy przystosowane przez producenta do olejów dielektrycznych powinny być napełnianie tylko takim środkiem smarnym. Jeśli chodzi o czynniki chłodnicze – tutaj nie ma żadnych różnic.

Czy potrzebne są jakieś specjalne urządzenia/narzędzia do obsług klimatyzacji w EV i hybrydach?

Warto posiadać stację do obsługi układów klimatyzacji, która jest przystosowana do serwisowania tego typu układów. Należy zwrócić uwagę na podstawowe środki ochrony indywidualnej – rękawice ochronne, narzędzia izolowane. W przypadku konieczności wymiany kompresora będziemy musieli rozłączyć układ wysokiego napięcia! Tutaj kolejna istotna kwestia – w tym celu wymagane jest świadectwo kwalifikacyjne – uprawnienia SEP. Przydatny może się okazać również tester rezystancji izolacji.

Musimy pamiętać, że w przypadku takich pojazdów kompresor klimatyzacji będzie elementem układu wysokiego napięcia. Ciekawym rozwiązaniem dla warsztatów może być stół do testowania kompresorów klimatyzacji zasilanych energią elektrycznąMarelli ACCheck 500. Urządzenie to pozwala na weryfikację sprężarki od strony elektrycznej oraz na pomiar jej wydajności.

 

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).