Grupa Inter Cars opublikowała raport finansowy za pierwsze półrocze 2018. Przychody ze sprzedaży Inter Cars w Polsce w I półroczu 2018 roku były o 12,3% wyższe niż przychody w analogicznym okresie 2017 roku, a zysk brutto wyższy o 16,9%. Marża na sprzedaży wyniosła 23,7 proc. (22,7 proc. w pierwszym półroczu 2017 roku). Jednak po wyeliminowaniu wpływu różnic kursowych na marżę w pierwszym półroczu 2018 roku (0,7 p.p.) oraz w analogicznym okresie roku poprzedniego (-0,3 p.p.) marża na sprzedaży wynosiłaby odpowiednio 23% zarówno w pierwszym półroczu 2018 jak i 2017 roku.
Sprzedaż eksportowa, rozumiana jako sprzedaż bezpośrednia z Inter Cars S.A., do zagranicznych kontrahentów (głównie na Wschód) oraz do zagranicznych spółek dystrybucyjnych wzrosła o 27% w porównaniu z pierwszym półroczem roku ubiegłego. Przy tym sprzedaż zagranicznych spółek dystrybucyjnych wyniosła 1 533 mln zł, co oznacza prawie 27-proc. dynamikę wzrostu. W przeciwieństwie do 1 półrocza 2017 roku obserwujemy szybszą dynamikę wzrostu sprzedaży eksportowej spółki Inter Cars S.A. (33% ) niż dynamikę sprzedaży realizowanej przez zagraniczne spółki dystrybucyjne (27%).
Przychody Inter Cars z rynku krajowego stanowiły około 54% przychodów łącznie całej Grupy Kapitałowej natomiast w pierwszym półroczu 2017 udział przychodów Inter Cars z rynku krajowego wynosił 58%. Rynek polski pozostaje podstawowym rynkiem sprzedaży dla Grupy Kapitałowej. Skonsolidowana marża ze sprzedaży całej Grupy wyniosła 30,2 proc. i nieznacznie wzrosła w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. W przypadku skonsolidowanego zysku z działalności operacyjnej, w I półroczu 2018 wyniósł on 168 135 mln zł, czyli o 22 216 mln zł więcej niż przed rokiem. Skonsolidowany zysk netto również wzrósł w porównaniu z sytuacją rok temu i wyniósł 116 548 mln zł.
Wzrost wartości magazynu do poziomu 2,15 mld zł wynika przede wszystkim z realizacji działań mających na celu intensyfikację sprzedaży m.in. poprzez poprawę dostępności towarów dla klientów oraz poszerzenie oferty. Ponadto wzrost stanów magazynowych związany jest również z zatowarowaniem nowego magazynu centralnego, którego otwarcie nastąpiło na początku maja 2017.
Grupa konsekwentnie realizuje politykę ekspansji terytorialnej na obszarze Europy Środkowej i Wschodniej. Rynki te wykazują się dużym potencjałem wzrostu i wyższą rentownością netto dla branży niż rynek krajowy. Najwyższą dynamikę sprzedaży w I półroczu 2018 roku w porównaniu do analogicznego okresu 2017 roku (po przeliczeniu na PLN i po wyłączeniach konsolidacyjnych) odnotowały spółki w następujących krajach:
- Bośnia (wzrost o 4 073%)
- Mołdawia (wzrost o 176%)
- Niemcy – Cleverlog (wzrost o 61%)
- Słowenia (wzrost o 69%)
- Estonia (wzrost o 96%)
Przy czym ze spółek o największym wpływie na przychody Grupy należy wskazać spółki dystrybucyjne w następujących krajach:
- Rumunia (wzrost o 13%)
- Litwa (wzrost o 17%)
- Czechy (wzrost o 24%)
- Chorwacja (wzrost o 27%)
- Bułgaria (wzrost o 31%)
- Słowacja (wzrost o 27%)
- Łotwa (wzrost o 29%)
- Węgry (wzrost o 26%)
Więcej informacji można znaleźć w ogólnodostępnym raporcie półrocznym Grupy.
Źródło: Inter Cars