Dwucyfrowy wzrost przychodów Wieltonu w 2019 r. | MOTOFAKTOR

Dwucyfrowy wzrost przychodów Wieltonu w 2019 r.

Grupa Wielton wypracowała w minionym roku 2 343 mln zł przychodów (+13,3% rdr) oraz 141,8 mln zł zysku EBITDA (+9,3% rdr).

Pomimo silnego trendu spadkowego rynków europejskich w 2019 r., Grupa Wielton wypracowała rekordowo wysokie przychody, na poziomie 2 343 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży, co stanowi wzrost o 13,3% rdr. Obejmowały one m.in. 334,5 mln zł przychodów angielskiej spółki Lawrence David. Nominalnie przychody wzrosły o 275 mln zł.

 

Istotny wzrost kosztów wytworzenia produktów (wyższe ceny komponentów) oraz większy koszt świadczeń pracowniczych przełożyły się z kolei na 9,3% wzrost zysku EBITDA rdr, do kwoty 141,8 mln zł oraz 57,9 mln zł skonsolidowanego zysku netto (18,4% spadek rdr).

Pierwszą połowę minionego roku Grupa Wielton zamknęła dobrym wynikiem finansowym. Skutecznie zwiększyliśmy wolumen sprzedaży i w następstwie tego przychody. Druga połowa 2019 r. przyniosła spodziewany trend spadkowy rynków europejskich. Pomimo niesprzyjających warunków, osiągnęliśmy satysfakcjonujące wyniki operacyjne i finansowe.

wiceprezes zarządu ds. ekonomiczno-finansowych Wielton S.A. - Tomasz Śniatała

 

W 2019 r. polski rynek odnotował 12,1% spadek rdr. Głównymi czynnikami ograniczającymi popyt były przesycenie rynku (po ponad dekadzie wzrostów), ryzyka wynikające z pakietu mobilności dla polskich firm transportowych oraz niepewność związana z przedłużającym się Brexitem. W tych warunkach spółka Wielton zaraportowała 376 mln zł przychodów ze sprzedaży oraz 4007 szt. sprzedaży wolumenowej.

 

Stanowi to spadek odpowiednio o 18,5 i 17,% rdr. Pomimo tego, Wielton utrzymał pozycję lidera w sprzedaży wywrotek z 16% udziałem w tym segmencie. Pozycję tę zachowano dzięki działaniom podjętym w minionym roku na rzecz zacieśnienia relacji z klientami.

 

Grupa zreorganizowała m.in. strukturę sieci sprzedaży w Polsce, poszerzyła ofertę produktową o nowe modele i spersonalizowane rozwiązania dostosowane do zmieniających się potrzeb klientów. Zaowocowało to widocznym wzrostem udziałów spółki na polskim rynku na koniec 2019 r.

 

Zmniejszone zapotrzebowanie na pojazdy na wybranych rynkach zbytu, m.in. w Polsce, Grupa odrobiła dzięki rosnącej sprzedaży w innych krajach. Aż 82% przychodów pochodziło ze sprzedaży zagranicznej.

Dywersyfikacja geograficzna jest skuteczną strategią budowania stabilności biznesu Grupy Wielton. Dzięki temu, mniejsza sprzedaż w danym kraju była rekompensowana przez rosnący zbyt na innych rynkach, np. we Francji i w Rosji. W omawianym okresie poszerzyliśmy także naszą ofertę i umocniliśmy synergie produktowe na wybranych rynkach aktywności Grupy. W ten sposób w pełni wykorzystujemy potencjał naszych spółek.

prezes zarządu Wielton - Mariusz Golec

 

We Francji, na największym rynku pod względem uzyskiwanych przychodów Grupy Wielton, spółka Fruehauf wypracowała ponad 680 mln zł przychodów ze sprzedaży, co stanowi 9,0% wzrost rdr.

 

W 2019 r. nabywców znalazło aż 5697 szt. naczep i przyczep z logiem Freuhauf. Sprzedaż wolumenowa (wzrost o 6,4% rdr) rosła szybciej niż cały francuski rynek (wzrost o 1,5%. rdr). Przełożyło się to na ponad 20% udział w rynku oraz pierwsze miejsce wśród producentów.

 

W Rosji, pomimo spadku tamtejszego rynku o 2,6%, Grupa Wielton wypracowała 216 mln zł przychodów ze sprzedaży (wzrost o prawie 15,5% rdr) oraz sprzedaż wolumenową na poziomie 2189 szt. pojazdów (11,0% wzrost rdr).

 

Poszerzona oferta produktowa m.in. o naczepy niskopodwoziowe pod marką Wielton oraz inloadery pod marką Langendorf przełożyła się na wzrost udziałów w rynku (do 3,2%), a także awans z ósmego na siódme miejsce wśród producentów.

 

Sprzedaż w 2019 r. została wsparta aktywnym zarządzaniem portfelem produktowym. Jesienią 2019 roku Grupa Wielton zaprezentowała m.in. wysokiej jakości modele naczep kurtynowych Curtain Master, nową naczepę podkontenerową oraz zestawy przestrzenne z innowacyjnym systemem dokowania wózków widłowych wewnątrz nadwozia.

 

Zgodnie ze strategią, produkty poszczególnych marek są oferowane na innych rynkach niż rodzime. Dzięki temu Grupa weszła w nowe segmenty produktowe w pozostałych krajach. W konsekwencji segment Agro odnotował aż 25% wzrost sprzedaży wolumenowej i 33% wzrost przychodów.

 

Powolne wypłaszczenie krzywej liczby zachorowań na koronawirusa Covid-19 w Europie pozwoliło Grupie Wielton podjąć decyzję o wznowieniu działalności zakładów produkcyjnych spółki Wielton w Polsce, Freuhauf we Francji i Lawrence David w Wielkiej Brytanii.

 

Źródło: Wielton

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).