Dekalog dobrych praktyk Premio | MOTOFAKTOR

Dekalog dobrych praktyk Premio

person Adrian Januszkiewicz 14/03/2018

Zakup opon to poważna inwestycja dla każdego kierowcy.

By komplet ogumienia służył jak najdłużej, należy przestrzegać podstawowych zasad prawidłowej eksploatacji, jednak to nie wszystko. Okazuje się bowiem, że o długości życia opon decyduje też właściwie przeprowadzona wymiana sezonowa. Nawet niewielkie błędy jak np. niesprawdzenie zaworów czy niewyważenie kół, mogą mieć poważne konsekwencje.

 

Wymiana opon to wbrew pozorom złożony proces, który nie ogranicza się do zdjęcia starego kompletu ogumienia i zamontowania nowego. Eksperci Premio opisują 10 podstawowych elementów, na które należy zwrócić uwagę przy wymianie ogumienia:

 

1. Montaż opon zgodnie z kierunkiem toczenia – montując ogumienie, należy stosować się do oznaczeń wskazujących prawidłowy kierunek toczenia i zewnętrzną stronę opony. Jest to szczególnie istotne w przypadku ogumienia kierunkowego i asymetrycznego. Tylko prawidłowo zamontowane opony zapewnią właściwe odprowadzenie wody, odpowiednią przyczepność i dobre hamowanie. Produkty zamontowane odwrotnie szybciej się zużywają, gorzej trzymają się drogi i emitują wyższy poziom hałasu w trakcie jazdy. Sposób montażu jest nieistotny tylko w przypadku opon symetrycznych, w których bieżnik jest identyczny po obu stronach.

 

2. Montaż opon na czystych felgach – przed zamontowaniem opon felgi powinny zostać oczyszczone na powierzchni styku z oponą. Pozostawienie tam zabrudzeń może prowadzić do powolnego uchodzenia powietrza z koła. Ponadto krawędź ogumienia powinna zostać zabezpieczona specjalnym smarem ułatwiającym montaż oraz uszczelniającym połączenie z obręczą.

 

3. Wymiana zaworów – zawory są często lekceważonym elementem w trakcie wymiany opon, a to duży błąd, gdyż niesprawne są niemal równie częstą przyczyną utraty powietrza przez oponę, co jej przebicie. Zawory gumowe należy wymieniać przy każdej zmianie ogumienia. W przypadku zaworów metalowych (stosowanych często przy felgach aluminiowych), warto wymieniać wkład zaworu. Należy pamiętać również o nakrętkach na zawory, które chronią je przed zabrudzeniem i dostaniem się wilgoci do wnętrza opon.

 

4. Oczyszczenie piasty – przed przykręceniem wyważonego koła piasta powinna zostać dokładnie oczyszczona z brudu i rdzy, które mogą powodować nierównomierne przyleganie felgi. Zaniechanie tej czynności może skutkować drganiami w trakcie jazdy.

 

5. Odpowiednie dokręcenie kół  koła są narażone na duże przeciążenia, dlatego ich prawidłowe dokręcenie ma niebagatelne znaczenie. Zbyt lekko przykręcone mogą odpaść w czasie jazdy, z kolei zbyt mocne dokręcenie śrub może spowodować zapieczenie nakrętek i problemy z odkręceniem koła w trakcie awarii na drodze lub po sezonie. Do przykręcania kół należy użyć klucza dynamometrycznego z właściwie dobraną siłą i momentem obrotowym. Na koniec należy sprawdzić czy wszystkie śruby są dokręcone.

 

6. Wyważenie kół – każdej wymianie ogumienia powinno towarzyszyć wyważanie kół. Zaniechanie tej czynności może powodować uciążliwe wibracje, które pogarszają prowadzenie samochodu i powodują znacznie szybsze zużywanie się elementów zawieszenia. Wyważania nie należy pomijać, nawet jeśli w poprzednim sezonie koła zachowywały się poprawnie, gdyż podczas demontażu mogło dojść do zgubienia ciężarków wyważających.

 

7. Ustawienie geometrii kół – po wymianie opon serwisanci powinni zaproponować kierowcy również sprawdzenie geometrii kół, gdyż właściwe ustawienie kątów osi przedniej i tylnej zapobiega nierównomiernemu zużyciu opon. Zaniechanie takiego profilaktycznego zabiegu może skutkować niespodziewanym zachowaniem się samochodu na drodze, np. wpadnięciem w poślizg lub nagłym opuszczeniem właściwego toru jazdy.

 

8. Skalibrowanie systemu TPMS – jeśli auto jest wyposażone w czujniki monitorujące ciśnienie w oponach – systemem TPMS, to każdorazowa wymiana opon powinna być zakończona zresetowaniem i skalibrowaniem systemu. Synchronizacja poszczególnych czujników z komputerem jest bardzo precyzyjna, dlatego w takiej sytuacji nie można dowolnie zamieniać kół miejscami w samochodzie, a po każdej zmianie ogumienia wymagane jest zresetowanie systemu i wczytanie do niego nowych danych. W trakcie okresowej wymiany opon zalecane jest też dokonywanie przeglądu poszczególnych elementów systemu. W przeciwnym razie system nie będzie spełniał swojej roli i nie ostrzeże na czas kierowcy o nieprawidłowości z ciśnieniem powietrza w oponach. Trzeba jednak pamiętać, że nie każdy serwis może prawidłowo obsłużyć system TPMS, ponieważ wymaga to odpowiednich narzędzi i wykwalifikowanych do tego pracowników.

 

9. Właściwe ciśnienie w oponach – prawidłowa wymiana opon powinna być zakończona ustawieniem właściwego poziomu ciśnienia w kołach. Dbałość o jego optymalny poziom spoczywa też na kierowcy przez cały okres eksploatacji ogumienia. Opony ze zbyt niskim ciśnieniem mają wyższe opory toczenia, co powoduje większe zużycie paliwa. Natomiast przy zbyt wysokim ciśnieniu środkowa część bieżnika ściera się znacznie szybciej, co skraca okres eksploatacji opon. Odpowiednie ciśnienie to jednak przede wszystkim bezpieczeństwo jazdy – opony ze zbyt niskim lub zbyt wysokim ciśnieniem nie zapewnią optymalnej przyczepności czy skróconej drogi hamowania.

 

10. Konserwacja opon  po zdjęciu kół z samochodu, przed odstawieniem ich na kilka miesięcy, opony powinny zostać dokładnie oczyszczone i sprawdzone pod kątem uszkodzeń mechanicznych i zużycia bieżnika. Jeżeli nadal nadają się do eksploatacji, powinny być odpowiednio przechowywane. Kierowcy, którzy nie mają do tego odpowiednich warunków mogą skorzystać z usług hotelu dla opon, który oferują niektóre serwisy oponiarskie. Wtedy można mieć pewność, że ogumienie jest przechowywane we właściwy sposób, który nie zagrozi ich dalszej eksploatacji.

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).