Czy dealerzy będą jeździć do klienta po wadliwy samochód? | MOTOFAKTOR

Czy dealerzy będą jeździć do klienta po wadliwy samochód?

Związek Dealerów Samochodów interweniuje w sprawie nowelizacji ustawy o prawach konsumenta. Czy dealerzy zostaną obciążeni nowymi obowiązkami?

Związek Dealerów Samochodów 25 sierpnia 2021 roku wystosował pismo do Ministerstwa Sprawiedliwości w sprawie niekorzystnego dla dealerów projektu nowelizacji regulacji prawnych dotyczących naprawy bądź wymiany wadliwych towarów.

 

Reprezentując interesy dealerów samochodów Związek apeluje o zrewidowanie przepisu, który będzie nie tylko niezwykle uciążliwy w egzekwowaniu dla przedsiębiorców zajmujących się dystrybucją pojazdów, ale w dłuższej perspektywie może przynieść znaczące straty.

 

Omawiany zapis ma regulować kwestie związane z żądaniem naprawy lub wymiany towaru przez konsumenta w przypadku, gdy zakupiony przez niego towar jest niezgodny z umową lub wadliwy. Nowela przewiduje dodanie do ustawy z 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta artykułu 43d.

 

Wątpliwości ZDS budzi szczególnie ust. 5 ww. przepisu o następującej treści: „Przedsiębiorca odbiera od konsumenta na swój koszt towar podlegający naprawie lub wymianie”.

 

W ocenie ZDS, w praktyce ustawodawca chce nałożyć na przedsiębiorców obowiązek odbioru towarów zgłoszonych jako wadliwe lub niezgodne z umową. Obecnie kwestię dostarczenia wadliwego towaru reguluje art. 561(2) Kodeksu cywilnego:

 

§ 1. Kupujący, który wykonuje uprawnienia z tytułu rękojmi, jest obowiązany na koszt sprzedawcy dostarczyć rzecz wadliwą do miejsca oznaczonego w umowie sprzedaży, a gdy takiego miejsca nie określono w umowie – do miejsca, w którym rzecz została wydana kupującemu.

 

§ 2. Jeżeli ze względu na rodzaj rzeczy lub sposób jej zamontowania dostarczenie rzeczy przez kupującego byłoby nadmiernie utrudnione, kupujący obowiązany jest udostępnić rzecz sprzedawcy w miejscu, w którym rzecz się znajduje.

 

Zdaniem Związku treść nowelizacji nie wzięła pod uwagę możliwości wystąpienia znaczącej uciążliwości respektowania ww. zapisu w przypadku dealerów samochodów. Związek wskazał, że dodatkowe utrudnienie w prowadzeniu interesów dla branży, która nadal odczuwa skutki pandemii COVID-19 jest niedopuszczalne, zwłaszcza ze strony ustawodawcy. Proponowane zmiany według ZDS nadmiernie uprzywilejowują konsumentów, a w niektórych aspektach w ogóle nie biorą pod uwagę sytuacji przedsiębiorców.

 

 

Treść pisma dostępna jest TUTAJ

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).