Co tak naprawdę zatrzymują filtry paliwa? - PZL Sędziszów wyjaśnia | MOTOFAKTOR

Co tak naprawdę zatrzymują filtry paliwa? - PZL Sędziszów wyjaśnia

person Redakcja 29/04/2022

PZL Sędziszów opisuje zagadnienie wymagań stawianych obecnie filtrom paliwa odpowiadając na najczęściej zadawane pytania użytkowników samochodów.

Jakie zanieczyszczenia pojawiają się w paliwie?

Główne problemy to woda (wytrącająca się z paliwa), cząstki stałe (np. rdza, elementy powstałe z wycierania się pomp czy wtryskiwaczy), mikroorganizmy oraz substancje powierzchniowo czynne. Zanieczyszczenia trafiają do paliwa na każdym etapie produkcji, magazynowania, transportu, tankowania i eksploatacji, stąd ich zróżnicowany charakter.

Czy paliwo ulega zanieczyszczeniu w transporcie?

Renomowani producenci i przewoźnicy paliw w Polsce dbają o kondycję swojego taboru, więc w przypadku uznanych marek, można być o to spokojnym. Stare, wyeksploatowane cysterny zaopatrują raczej drobnych, prywatnych odbiorców, a i w tym przypadku z roku na rok sytuacja ulega poprawie i sprzęt wymieniany jest na coraz nowszy. Gorzej wygląda sprawa taboru kolejowego lub rurociągów, ale ten problem we wszystkich krajach jest bardzo podobny.

 

W przypadku stacji benzynowych – warto wybierać te, które są stosunkowo młode, ponieważ jest to najlepsza gwarancja czystości i sprawności zbiorników, pomp i złączy. Co ciekawe – najwięcej problemów mają z tym kraje zachodnie, w których średni wiek stacji benzynowej jest znacznie wyższy niż w Polsce. Nasza infrastruktura drogowa i paliwowa jest po prostu młodsza.

Jakie jest największe źródło zanieczyszczeń?

Paradoksalnie okazuje się, że największe zagrożenia dla czystości paliwa pojawiają się w samym samochodzie. O ile jest to pojazd młody, kilkuletni, zazwyczaj nie ma się czym przejmować. Gorzej, jeśli samochód ma już 10-20 lat i spory przebieg. Zanieczyszczenia gromadzą się w zbiorniku paliwa, w przewodach, a także w obrębie pompy paliwa i wtryskiwaczy. Szczególnie „niebezpieczne” są pod tym kątem pompy paliwa, które z biegiem lat wycierają się, a powstałe w ten sposób drobiny metali i tworzyw zaczynają krążyć w układzie. W wielu modelach pojazdów filtr znajduje się przed pompą wysokiego ciśnienia paliwa, więc nie może wychwycić takich zanieczyszczeń, które trafiają wprost do wtryskiwaczy.

Skąd biorą się zanieczyszczenia „za filtrem”?

Co jakiś czas w mediach lub na forach ujawniają się pewne spektakularne wpadki producentów samochodów, które mają wpływ na czystość paliwa. Chodzi o błędy materiałowe w wykończeniu zbiorników paliwa czy konstrukcji pomp. Po kilku czy kilkunastu latach do benzyny lub oleju napędowego dostają się różnego rodzaju tworzywa sztuczne, drobiny metali czy nawet… farby (np. ze ścianek zbiornika). W takich wypadkach filtr nie zawsze może uratować układ paliwowy. Czasem zostanie całkowicie zatkany, innym razem w wyniku reakcji chemicznej może dojść do uszkodzenia warstw filtracyjnych, zdarza się również i to jest jedna z najpopularniejszych przyczyn usterki, że zanieczyszczenia trafią do wtryskiwaczy, zanim filtr zdąży je wychwycić.

Wymiana może nie wystarczyć

W samochodach, w których doszło już do zanieczyszczenia układu paliwowego opiłkami lub innymi cząstkami będącymi śladem wycierania się lub łuszczenia elementów współpracujących nie wystarczy niestety sama wymiana filtra paliwa. Zanieczyszczenia znajdują się zarówno na wejściu do filtra (i te zostaną przechwycone) jak też na wyjściu – i te trafią np. do wtryskiwaczy. W wielu wypadkach praktykuje się, że wraz z wymianą zużytej pompy wysokiego ciśnienia paliwa demontuje się i czyści także zbiornik paliwa oraz przewody zasilające.

Co może zatrzymać filtr?

Filtry PZL Sędziszów pod względem jakościowym należą do światowej czołówki. Wynika to z faktu, że bazują na najlepszych materiałach filtracyjnych z Europy Zachodniej, a są produkowane w polskich zakładach, w których jakość jest monitorowana na bieżąco. Dzięki temu są w stanie wychwytywać cząstki o wielkości na poziomie od 3 do 5 µm (zanieczyszczenia stałe, takie jak choćby drobiny korozji, opiłki metalowe). Filtry PZL zatrzymują także zanieczyszczenia organiczne (parafina, asfalteiny itp.). W przypadku efektywnej separacji wody jest to wartość powyżej 90%.

 

Źródło: PZL Sędziszów

user photo

Autor

Redakcja

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).