Bosch wprowadza innowacyjną osłonę przeciwsłoneczną

person Adrian Januszkiewicz 13/01/2020

Podczas targów CES 2020 w Las Vegas Bosch został nagrodzony za innowacyjną osłonę przeciwsłoneczną - Virtual Visor.

Wygląda dziś prawie dokładnie tak samo, jak 100 lat temu i służy do rzucania cienia na twarz kierowcy: osłona przeciwsłoneczna na przedniej szybie. Oślepiające światło słoneczne powoduje dwa razy więcej wypadków drogowych związanych z pogodą, niż mgła, śliska nawierzchnia czy inne warunki pogodowe. Amerykańska federalna agencja ds. Bezpieczeństwa drogowego i pojazdów (NHTSA) szacuje, ze co roku ma miejsce tysiące wypadków samochodowych związanych z oślepieniem słońcem. W Niemczech było ich 3 756 w 2018 roku (źródło: Federalny Urząd Statystyczny).

 

Nawet jeśli tradycyjna osłona przeciwsłoneczna chroni kierowcę przed przeszkadzającym światłem, to jednak po opuszczeniu zasłania dużą część pola widzenia. Bosch oferuje rewolucyjne rozwiązanie – Virtual Visor, wyposażone w przezroczysty wyświetlacz LCD oraz kamerę skierowaną na kierowcę, które zastępuje tradycyjną osłonę przeciwsłoneczną w samochodzie. Dzięki inteligentnym algorytmom tylko obszar, z którego słońce oślepiałoby kierowcę, jest zaciemniany na wyświetlaczu. Reszta wyświetlacza pozostaje przezroczysta i widok drogi nie jest przysłaniany.

Niektóre z prostych innowacji dają największy efekt: dzięki Virtual Visor firmy Bosch kierowcy mają pełne pole widzenia na drogę. Zwłaszcza gdy kierowcy są oślepieni przez słońce świecące nisko rano i wieczorem, klasyczne osłony przeciwsłoneczne osiągają swoje granice. Stworzona przez Boscha cyfrowa osłona przeciwsłoneczna stanowi innowacyjne rozwiązanie tego problemu. dr Steffen Berns prezes Bosch Car Multimedia

 

Virtual Visor firmy Bosch miał swoją światową premierę na targach CES 2020 w Las Vegas, gdzie został uhonorowany nagrodą “Best of Innovation”. Jury, w skład którego wchodzili projektanci, inżynierowie i członkowie mediów technicznych, przyznało innowacyjnej osłonie najwyższą ocenę w kategorii In-Vehicle Entertainment & Safety.

Inteligentna osłona przeciwsłoneczna na miarę XXI wieku

Virtual Visor wykorzystuje kamerę wewnątrz samochodu, aby śledzić twarz kierowcy podczas jazdy. Inteligentne algorytmy oparte na sztucznej inteligencji (AI) rozpoznają zarówno części twarzy, takie jak oczy, nos i usta, a także cień rzucany przez słońce na twarz kierowcy. Stale analizują to, gdzie patrzy kierowca, i przyciemniają niewielki obszar na wyświetlaczu, aby w cieniu pozostawały tylko jego oczy.

Odkryliśmy na wczesnym etapie projektowania, że kierowcy ustawiają swoje tradycyjne osłony przeciwsłoneczne tak, aby zawsze rzucały cień na oczy. W ten sposób tradycyjna osłona ogranicza często pole widzenia kierowcy. To rozpoznanie miało decydujące znaczenie dla naszej koncepcji Virtual Visor. Jason Zink ekspert techniczny Bosch w Ameryce Północnej i jeden ze współtwórców Virtual Visor

 

W ten sposób narodził się pomysł zastosowania znanej technologii ciekłokrystalicznej LCD w celu selektywnego przyciemnienia poszczególnych obszarów wyświetlacza i tym samym zachowania jak największego pola widzenia kierowcy.

Innowacja z kosza na śmieci

Od fazy początkowej koncepcji po testy i prototypowanie – Virtual Visor to oddolne rozwiązanie typu Start-up, możliwe dzięki ustanowionej w Bosch kulturze innowacji. Pracownicy rozwijają własne pomysły nowych produktów, definiują właściwości, a także analizują potencjał rynku oraz techniczne i prawne aspekty wykonania. Następnie eksperci oceniają koncepcję i dopuszczają do dalszych etapów rozwoju.

W Bosch myślimy o kierowaniu i współpracy – z wyraźnym wpływem na kulturę innowacji. Zachęcamy naszych pracowników do działania na własną rękę i do realizacji pomysłów na nowe produkty. Mike Mansuetti prezes Bosch w Ameryce Północnej

 

Tak również powstał Virtual Visor w ramach wewnętrznych działań innowacyjnych realizowanych przez trzyosobowy zespół inżynierów, który normalnie zajmuje się rozwiązaniami napędu. Zespół skupiony wokół Jasona Zinka opracował, po fazie koncepcyjnej, pierwszy prototyp, aby ubiegać się o wewnętrzne finansowanie swojego projektu.

Podobnie jak w przypadku wielu pomysłów, które wciąż znajdują się na bardzo wczesnym etapie rozwoju, na początku mieliśmy mało pieniędzy i innych zasobów. Pierwszy prototyp, którego użyliśmy do prezentacji naszej koncepcji, powstał ze starego wyświetlacza LCD, który znaleźliśmy w koszu na śmieci. Jason Zink ekspert techniczny Bosch w Ameryce Północnej i jeden ze współtwórców Virtual Visor

 

Pomysł i pierwszy prototyp były przekonujące: zespół zapewnił sobie wsparcie menedżerów jako mentorów i opracował bardziej zaawansowane wersje systemu. Dzisiaj Virtual Visor jest częścią portfolio prac projektowych działu Bosch Car Multimedia.

W firmie takiej jak Bosch, w której znikają granice między zakresami obowiązków i funkcjami, a wiedza specjalistyczna liczy się bardziej niż ranga czy hierarchia, innowacje mogą pojawić się w dowolnym miejscu przedsiębiorstwa. Chcemy dalej rozwijać to podejście w przyszłości. Mike Mansuetti prezes Bosch w Ameryce Północnej

 

Źródło: Bosch

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).