Bezpieczeństwo przed zimą| MOTOFAKTOR

Bezpieczeństwo przed zimą

person Redakcja 9/11/2021

Porady, które warsztaty mogą udzielić swoim klientom w celu przygotowania auta przed zimą.

Jak należy prowadzić samochód zimą?

Rozpoczynając jazdę na oblodzonej nawierzchni i ubitym śniegu, należy pamiętać o zmniejszonym tarciu i znaczącym wydłużeniu drogi hamowania. Dlatego konieczne jest dostosowanie prędkości jazdy i zachowanie zwiększonej odległości do pojazdu poprzedzającego. Należy unikać gwałtownego przyspieszania i hamowania oraz ostrych manewrów. W takich warunkach pomagają systemy ABS i ESP. Poruszając się autem w nie wyposażonym należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach.

 

  1. Nie należy “pomagać” systemowi poprzez zakładanie kontry. Takie zachowanie tylko “przeszkadza” w sprawnym działaniu systemu, gdyż nie wie on dokąd kierowca tak naprawdę chce jechać. Przypomnijmy, że układ ESP będzie starał się skierować pojazd w kierunku wskazanym przez kierownicę. Jeśli natomiast kierowca zmieni położenie kierownicy poprzez założenie kontry system uzna, że należy skierować auto w przeciwnym kierunku niż oczekiwany przez kierowcę.
  2. Hamując pojazdem z systemem ABS, należy pamiętać aby trzymać pedał hamulca z jednakową siła i nie próbować hamować “pulsacyjnie” tak jak uczono na kursach jazdy w przeszłości. Pamiętajmy także, iż system ABS nie ma za zadanie skrócić drogi hamowania a zachować kierowalność pojazdu aby można było bezpiecznie ominąć przeszkodę jeśli droga hamowania okaże się dłuższa niż odległość do przeszkody.

 

Ruszając na śniegu, na równej powierzchni, kierowca nie powinien mieć problemów, o ile samochód jest wyposażony w dobre opony zimowe. Ważne jest aby delikatnie obchodzić się z pedałami gazu jak i hamulca z zwłaszcza w pojazdach bez ESP. Jeżeli pojawiają się problemy z ruszeniem z miejsca można wypróbować następujące sposoby:

 

 

  • Zwiększyć nacisk w okolicach kół, tak aby opony miały lepszą przyczepność.
  • Pojazdy z napędem na przednie koła: wyjątkowo stromy podjazd można pokonać łatwiej na biegu wstecznym; pojazdy z napędem na tylne koła: zwiększyć balast
  • W pojazdach z automatyczną skrzynią biegów wykorzystać tryb zimowy

 

Zmieniające się warunki na drodze to częsta przyczyna wypadków, zwłaszcza w sytuacji, gdy kierowca nie jest w stanie ocenić nawierzchni (mokra jezdnia, liście, mróz, zalegający śnieg, czarny lód…). Aby nie doszło do wypadku, należy o tym pamiętać i odpowiednio dostosować sposób prowadzenia pojazdu.

Opony

Przy temperaturze poniżej 7°C opony letnie nie zapewniają już tak dobrej przyczepności do nawierzchni drogi. Opony zimowe poprawiają bezpieczeństwo jazdy w niskich temperaturach, ponieważ są wykonane ze specjalnej mieszanki dedykowanej na niższe temperatury i mają wyższy bieżnik. Samochód osobowy z oponami letnimi potrzebuje ok. 43 metrów, aby wyhamować z prędkości 50 km/h do zera, natomiast ten sam samochód osobowy z oponami zimowymi zatrzymuje się po ok. 35 metrach!

Wykres: Odległość hamowania na śniegu przy prędkości 50 km/h do zatrzymania

W miarę zużywania się opon i ich starzeniu się, skuteczność opon zimowych maleje, dlatego należy je wymienić, gdy głębokość bieżnika osiągnie 4 mm lub najpóźniej po 10 latach eksploatacji.

O czym należy pamiętać, jeżdżąc w łańcuchach śniegowych?

W przypadku dużych ilości śniegu nawet najlepsze opony zimowe mogą okazać się niewystarczające. Dalsza jazda może być możliwa tylko w łańcuchach śniegowych. Używając łańcuchów śniegowych, należy zwrócić uwagę na następujące elementy:

 

  • Rozmiar łańcuchów musi być dobrany do rozmiaru opon.
  • Łańcuchy należy wozić ze sobą i przechowywać w łatwo dostępnym miejscu.
  • Łańcuchy należy zawsze montować na kołach napędowych.
  • Po założeniu łańcuchów nie wolno przekraczać prędkości jazdy 50 km/h!

 

Dowiedz się więcej o systemach bezpieczeństwa TUTAJ lub odwiedź YT, aby poznać produkty marki Bosch.

 

Artykuł sponsorowany przez Bosch

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).